رئیس کمیسیون آموزش مجلس: هیچ نهادی به اندازه دانشگاه قادر به حل مشکلات کشور نیست
به گزارش خبرگزاری آنا، چهل و سومین اجلاس روسای دانشگاههای سطح یک کشور با هدف تعمیق ارتباط دانشگاه و صنعت و ایجاد دسترسی مستقیم به رهبران پژوهشی کشور، صبح امروز در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.
در این مراسم، حسین سیمایی، وزیر علوم، محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، سید علی مدنیزاده، وزیر اقتصاد و حسین افشین، معاون علمی رئیسجمهور حضور داشتند.
علیرضا منادی سپیدان، نماینده مجلس، در این مراسم با اشاره به اهمیت زنجیره آموزش و تربیت در کشور گفت: میلاد پربرکت مادران، دختران، خواهران و همسران جامعه بر همه مبارک باشد. در جمع بزرگ فرهیختگان و در مکان مقدسی که مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ شکل گرفته، دو کار مهم دنبال شد: اول، ایجاد رویکرد و نگاه جامع به کل آموزش کشور و دانشگاهها، بهویژه در تولید محصول و مدیریت زنجیره تامین آموزش. امروز ما شش سالهها و هفت و نیم میلیون کودک داریم که باید به آموزش آنها توجه شود.
وی افزود: سازمان ملی تربیت کودک شکل گرفته و ۱۷ میلیون دانشآموز در آن تحصیل میکنند. این سازمان یک میلیون معلم را در ۱۰۸ هزار مدرسه هدایت میکند و سپس دانشآموزان دیپلم گرفته وارد دانشگاه میشوند. در دانشگاهها حدود سه و نیم میلیون دانشجو با صد هزار استاد تحصیل میکنند. در سال ۸۹ و مجلس هشتم، قانونی تصویب شد که اجازه میدهد استادان دانشگاه شرکت تاسیس کنند و دولت در این زمینه دخالت نکند، که مانع بزرگی بود و اکنون دانشگاهها موسس شرکتها شدهاند.
منادی سپیدان ادامه داد: امروز حدود ۱۴ هزار شرکت دانشگاهی فعالیت میکنند و قانون تصویبشده در سال ۱۴۰۰ باعث شد خانوادههای علمی و دانشبنیان کشور فعال شوند، بیمارستانها ساخته شوند، مواد پیشگیری و واکسنها تولید شوند و حرکت عظیمی در کشور شکل بگیرد. وقتی نیاز پیدا شد، شرکتها به میدان آمدند. البته نقاط ضعف زیادی داشتیم و باید زنجیره تامین آموزش یکپارچه دیده شود. دانشگاهها بخشی از این زنجیره هستند و باید با اجرای قوانین جدید، موانع بورسی، بیمهای، مالیاتی و گمرکی برطرف شود.
وی تاکید کرد: اکنون یک اکوسیستم علمی شکل گرفته که باید جهانبینی درستی به آن داشته باشیم. یک شرکت دانشبنیان نباید نسبت به مهدکودک یا معلم بیتوجه باشد؛ همه باید نگاه یکپارچهای به زنجیره آموزش داشته باشند. آموزش محدود به مدرسهسازی نیست و همه ابعاد باید دیده شود. همچنین کیفیت آموزش و پشتیبانی از مراحل ابتدایی تا دانشگاه اهمیت دارد.
نماینده مجلس افزود: در کشورهایی مانند فرانسه، کدنویسی از پنج سالگی آموزش داده میشود، زیرا بهترین زمان رشد کودک بین پنج و شش سالگی است. قانون و سیاستهای ما نیز باید با این اصل همسو باشد. یک سوم رشد اقتصادی کشور وابسته به بهرهوری دانشگاهها و اقتصاد دانشبنیان است. بودجه و منابع مالی دانشگاهها باید بهدرستی مدیریت شود تا تولید علم و نوآوری شکل بگیرد.
وی ادامه داد: بسیاری از دانشگاههای غیرانتفاعی از این قوانین بیاطلاع هستند و لازم است اجرای قوانین بهطور کامل رعایت شود. دانشگاهها باید مستقل عمل کنند و پرچمدار بهرهوری باشند. اجرای صحیح قوانین، پاسخگویی و استفاده بهینه از منابع، محور توسعه دانشگاهها و اقتصاد دانشبنیان است.
منادی سپیدان در پایان گفت: هیچ نهادی به اندازه دانشگاهها قادر به حل مشکلات کشور نیست. استقلال دانشگاهها، اجرای دقیق قوانین و حمایت از اساتید و دانشجویان، اساس توسعه علمی و اقتصادی کشور است. پرچمدار بهرهوری، مسئولان ذیربط هستند و همه باید پاسخگو باشند. دانشگاهها باید بهصورت مستقل عمل کنند و از منابع خود برای توسعه علم و فناوری بهره ببرند. این قانون، محور ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت است و باید بهطور کامل اجرا شود.
انتهای پیام/


