یک مقام مسئول وزارت علوم به آنا خبر داد

امتیاز فعالیت‌های دانشجویی در بنیاد نخبگان تعریف می‌شود

امتیاز فعالیت‌های دانشجویی در بنیاد نخبگان تعریف می‌شود
مشاور معاون فرهنگی وزارت علوم، گفت: تلاش‌هایی برای تعریف امتیاز فعالیت‌های دانشجویان فعال فرهنگی و علمی در بنیاد نخبگان در جریان است تا به‌طور رسمی «نخبه فرهنگی» در کنار «نخبه علمی» تعریف شود.

جبار رحمانی، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا، در تشریح نگاه بنیادین به دانشگاه و رسالت دانشجو، اظهار کرد: روز دانشجو چند دلیل مهم دارد: یکی حیات زنده دانشگاه برای دفاع از حقوق ملت و دیگری رسالت پنهان آن، یعنی سیاست حقیقت‌یابی است.

رحمانی با اشاره به تاریخ، یادآور شد: دانشجوی دانشگاه همواره دنبال حقیقت بوده است. دقیقاً چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد، زمانی که اکثر نهاد‌ها سکوت کردند، تنها نهادی که نتوانست بپذیرد و کوتاه نیامد و هزینه‌اش را پرداخت، دانشگاه بود. این نشان می‌دهد دانشگاه در مفهوم بنیادین کلمه، یک نهاد سیاسی است، اما سیاستی که بر اساس حقیقت بنا شده است.

وی افزود: ما می‌توانیم به دانشگاه به عنوان یک میانجی تعالی‌بخش جامعه با دو سطح نگاه کنیم. سطح اول، تخصص و پیروی از رویه‌های علمی است؛ و سطح دوم، جستجوی حقیقت در جامعه است. دانشجو نه تنها باید به دنبال دانش درست باشد، بلکه باید در راستای خیر و حقیقت برای جامعه نیز گام بردارد؛ همان چیزی که در ۱۶ آذر خود را نشان داد.

برنامه‌های وزارت علوم برای پویایی دانشگاه

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در پاسخ به برنامه‌های وزارتخانه برای تقویت این روحیه، به تلاش‌ها برای توسعه فعالیت‌های جمعی اشاره کرد: وزارت علوم در تلاش است تا کانون‌های فرهنگی و هنری که آمار رسمی آنها بالغ بر ۸ هزار کانون است و همچنین انجمن‌های علمی که حدود ۸۷۰۰ انجمن در دانشگاه‌های دولتی کشور فعال هستند و سایر تشکل‌ها، فعالیت خود را توسعه دهند.

رحمانی تأکید کرد: هرچه ما بتوانیم گروه‌ها و فعالیت‌های جمعی دانشگاهی را توسعه دهیم، شور و نشاط ایجاد می‌شود. فرد علاقه‌مند به فعالیت هنری در کانال‌های هنری، فرد علاقه‌مند به علم در انجمن‌های علمی و فردی که به فعالیت سیاسی علاقه‌مند است، تشکل مربوطه را دنبال می‌کند. قاعده اصلی این است که کار جمعی و حیات اجتماعی دانشجو باید در داخل دانشگاه شکل بگیرد.

وی ادامه داد: هر چقدر فعالیت دانشجو در دانشگاه بیشتر باشد، فضای دانشگاه زنده‌تر و پویاتر خواهد بود. هر چقدر از دانشگاه فاصله بگیرند، فرآیند‌های فرهنگ‌پذیری و جامعه‌پذیری‌شان تغییر می‌کند و مسیر‌های دیگری را دنبال خواهند کرد.

دانشگاه؛ بستر اصلی بلوغ و خلاقیت

به گفته رحمانی، وزارت علوم به دنبال این است که دانشگاه را به بستر اصلی حیات جمعی دانشجو بدل کند؛ محیطی که در آن نه تنها علم‌آموزی، بلکه فعالیت‌ها و پرورش‌های هنری، ادبی، ورزشی و فعالیت‌های جمعی علمی و سیاسی نیز به تجربه‌هایی ختم شود که منتهی به بلوغ، خلاقیت و نوزاییشود. این امر در بلندمدت به ایجاد یک سلسله سنت در گروه‌های دانشجویی کمک می‌کند تا هر نسل، نسل قبلی را یاری دهد.

وی  به تقدیر از فعالان دانشجویی اشاره کرد و گفت: تلاش وزارتخانه قدردانی از این مجموعه فعالیت‌هاست. در هفته گذشته نیز شاهد جشنواره بین‌المللی حرکت بودیم که انجمن‌های علمی برتر، اتحادیه‌ها و حتی دانشگاه‌های برتر معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین تلاش‌هایی در دست انجام است تا امتیازاتی که دانشجویان فعال حوزه‌های فرهنگی در انجمن‌های علمی کسب می‌کنند، در بنیاد نخبگان نیز تعریف شود تا نخبه فرهنگی را در کنار نخبه علمی تعریف کنیم که البته نیازمند مذاکرات بین نهادی است، اما توافق اولیه وجود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا