تغییرات جدید در «خاطرهبازی»؛ تمرکز بر حواشی و سوژههای بازی/ این خاطرهانگیزهای غرورآفرین
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، جواد خیابانی که از تابستان سال ۱۴۰۲ با برنامه «خاطرهبازی با آقا جواد» به مرور لحظات و خاطرات ماندگار ورزش ایران در تمام رشتههای ورزشی پرداخته، از مهر سال ۱۴۰۴ فصل سوم این برنامه را روی آنتن برده است. فصل سوم که در۶۰ قسمت تولید شده روزهای دوشنبه، سهشنبه و چهارشنبه حوالی ساعت ۱۹ پخش میشود و تا اواخر زمستان ادامه خواهد داشت.
ناصر و یاسرعالمی، کارگردان و تهیهکننده «خاطرهبازی» را پیشازاین با برنامه زنده «جایگاه ویژه» و «کادر فنی» در شبکه ورزش؛ برنامههای «ببین و بدون»، «من هنرمندم» در شبکه کودک و «مسابقه خانه» در شبکه یک میشناسیم که این بار نیز تلاش کردهاند با سبکی تازه از روایتگری، رقابتهای خاطرهانگیز فوتبال را به مخاطبان ارائه دهند.
از حواشی فوتبال تا سوژههای بازی
ناصر عالمی، تهیهکننده برنامه «خاطرهبازی با آقاجواد» درخصوص ویژگیهای فصل اخیر به خبرنگار خبرگزاری آنا میگوید: در فصلهای گذشته، برنامه «خاطرهبازی» بیشتر بر روایت یکپارچه جواد خیابانی از وقایع تاریخی متمرکز بود. اما در این فصل ساختار را گسترش دادهایم. برای هر کدام از ۶۰ موضوع، که یک سیر تاریخی پیوسته از رویدادهای مهمی که تیم ملی ایران در قرن اخیر در آنها شرکت کرده را روایت میکند، دو آیتم مجزا و جدید طراحی کردهایم که بین صحبتهای اصلی مجری پخش میشوند و روایت آنها بر عهده گوینده توانا، حمید محمدی است.
وی درباره اینکه چه تغییراتی در بخشهای برنامه دادهشده میافزاید: در بخش نخست به حواشی آن رویداد از جمله مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی میپردازد و در بخش دوم که نامش سوژههای بازی است به اتفاقات کلیدی داخل زمین میپردازیم که تلاش کردیم با سبک گرافیکی جذاب وخاصی این بخش را تولید کنیم.
انتخاب سوژه برای هر بخش در این برنامه ۶۰ قسمتی اهمیت زیادی دارد. عالمی مبنای انتخاب سوژهها را ایجاد یک روایت تاریخی پیوسته دانسته و عنوان میکند: ما ۶۰ مقطع یا بازی کلیدی و سرنوشتساز در تاریخ تیم ملی فوتبال از سال ۱۳۲۰ تا به امروز را انتخاب کردهایم و رویدادهای مهمی را که ایران در آنها شرکت کرده، بهصورت متوالی روایت میکنیم و برای هر قسمت، دو خط روایی مجزا در نظر گرفتیم.
این تهیهکننده درخصوص چالشهای ساخت آیتمها عنوان میکند: بزرگترین چالش ما در این فصل، بخش پژوهش است. هدف ما این است که از بیان خاطرات تکراری پرهیز کنیم. پیدا کردن اطلاعات دقیق، مستند و کمتر شنیده شده از وقایعی که گاهی ۷۰ یا ۸۰ سال از آنها گذشته، بسیار دشوار است. ما به شدت به آرشیو روزنامهها و مجلات ورزشی قدیمی وابستهایم. نکته مهمتر برای ما اطمینان از صحت تاریخی این اطلاعات است، زیرا این برنامه از یک شبکه رسمی پخش میشود و کوچکترین اشتباه میتواند اعتبار برنامه را زیر سؤال ببرد.
عالمی درخصوص وجه تمایز این برنامه با دیگر برنامههای ورزشی میگوید: وجه تمایز اصلی ما، تمرکز مطلق بر تاریخ ورزش و ناگفتههای چهرههای ورزشی است. برخلاف اکثر برنامههای ورزشی که به مسائل روز و نتایج مسابقات میپردازند، ما یک روایت تاریخی مستند و پیوسته را از تاریخ تیم ملی در قرن اخیر ارائه میدهیم. در این فصل، با تفکیک روایت به دو آیتم مجزای حواشی و سوژههای بازی، توانستهایم عمق بیشتری به تحلیل رویدادها ببخشیم که این ساختار در برنامههای دیگر کمتر دیده میشود؛ و از نظر حال و هوا و اتمسفر دکور و برنامه هم مانند آن در تلویزیون وجود ندارد چه برسد به برنامههای ورزشی.
وی به اهمیت وجه تاریخی کار اشاره کرده و میافزاید: وجه تاریخی، تمام هویت و اساس این برنامه است. ما در «خاطرهبازی» به دنبال تحلیل یا خبررسانی نیستیم؛ ما در حال حفظ خاطرات در قالب یک سیر تاریخی مدون هستیم. برای ما بسیار مهم است که وقایع را همانطور که رخ دادهاند، با تمام جزئیات سیاسی و اجتماعی پیرامونشان، روایت کنیم. به همین دلیل، بخش پژوهشی و استفاده از اسناد چاپی مانند روزنامهها و مجلات قدیمی، ستون فقرات تولید ما را تشکیل میدهد.
این تهیهکننده با اشاره به علاقهمندی مخاطبان به آیتمهای جدید عنوان میکند: فصل سوم را در پاسخ به نیاز مخاطبانی طراحی کردیم که علاقهمند به تاریخ ورزش هستند. پس از پایان فصل دوم با رصد نیاز مخاطبان و علاقهمندیهایشان رفتن سراغ این نوستالژیها و خاطرات بود و ما هم درپی ایجاد فضایی جذابتر و عمیقتر بودیم.
عالمی در پایان خاطرنشان میکند: بهعنوان تهیهکننده، از نتیجه این فصل و بازخوردهایی که به شبکه رسیده بسیار راضی هستم. تفکیک برنامه به دو بخش مجزا باعث شده تا سرعت برنامه تندتر شود و مخاطب در مدت زمان کوتاهتر، اطلاعاتی دستهبندی شده و جذاب دریافت کند. این ساختار جدید به ما کمک کرده تا به هدف اصلی برنامه یعنی تقویت حس خاطرهانگیز و ملی و یاد و احترام به پیشکسوتان به شکل بهتری دست پیدا کنیم.
انتهای پیام/


