دانشگاهها باید از خودتحریمی خارج شوند/نقش دانشجویان در ادامه مسیر ضداستعماری ۱۶ آذر
«احسان عظیمیراد» سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، به مناسبت روز دانشجو (۱۶ آذر)، مصاحبهای با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا داشت و درباره نقش دانشجویان در ادامه مسیر ضداستعماری که از این روز تاریخی آغاز شد، اظهارنظر کرد.
وی با اشاره به شرایط رژیم پهلوی پیش از انقلاب اسلامی، تأکید کرد: دانشجویان میتوانند با بصیرت، شجاعت و مطالبهگری، نقش مؤثری در حفظ استقلال و پیشرفت کشور ایفا کنند.
عظیمیراد به شرایط رژیم شاهنشاهی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در رژیم گذشته، با حکومتی مواجه بودیم که ظلم، فساد، وادادگی و وابستگی آن به بیگانگان مسلم بود. مردم کشور نه حقی برای تصمیمگیری داشتند و نه اثرگذار بودند. دانشجویان، اساتید و دانشگاهها نیز نقش ویژهای در تحقق اهداف کشور، رشد و نیازهای جامعه نداشتند. کشور کاملاً وابسته به غرب و حتی شرق بود و قدرتهایی مانند آمریکای جنایتکار و انگلیسیها بر نظام پادشاهی حکومت میکردند و طبیعتاً دانشگاهیان و بهویژه دانشجویان نقش جدی نداشتند.
۱۶ آذر نشان داد که دانشجوی دغدغهمند میتواند اثرگذار باشد
وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی که امام خمینی (ره) با پشتوانه مردم و اتکا به خداوند رقم زد، اتفاقی رخ داد. آمریکا به عنوان سردمدار نظام سلطه و شیطان بزرگ، از همان ابتدای پیروزی انقلاب تلاش کرد تا آن را در نطفه خفه کند و مجدداً بازگردد؛ زیرا دستش از منابع طبیعی، نفت، گاز و معدنی ما کوتاه شده بود و دخالت صد درصدیاش در حکمرانی کشور پایان یافته بود. استقلال ناشی از شکلگیری نظام مقدس جمهوری اسلامی، آمریکا را وادار به اعمال فشارهای گوناگون کرد؛ از حمله مسلحانه و فعال کردن گروهکهای تروریستی و منافقین گرفته تا جنگ تحمیلی ۸ ساله با حمایت همهجانبه از صدام جنایتکار توسط کشورهای آسیایی، غربی و اروپایی. همچنین از زمان وقوع انقلاب، ترورهای گسترده، فتنهانگیزیها و بحرانسازیها برای ساقط کردن نظام همواره ادامه داشته است.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام در آبان ۱۳۵۸، تأکید کرد: این حرکت جدی دانشجویان، واقعه تاریخی بود که سفارت آمریکا که به لانه جاسوسی و مرکز توطئهها علیه نظام تبدیل شده بود را فتح کردند. امام (ره) این حرکت را انقلاب دوم پس از بهمن ۵۷ نامیدند. این رویداد نشان داد که جوانان و بهویژه دانشجویان با بصیرت، شجاعت و دغدغهمندی نسبت به شرایط کشور و نظام، میتوانند حرکتهای اعجابآور و اثرگذار خلق کنند.
عظیمیراد در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا درباره چگونگی ادامه مسیر ضداستعماری توسط دانشجویان امروز، عنوان کرد: دانشجویان عزیز ما باید بدانند که این انقلاب با چه زحماتی حفظ شده و دهها هزار شهید تقدیم آن شده است. بزرگان و نخبگان بسیاری را از دست دادیم تا انقلاب پس از ۴۶ سال باقی بماند. وظیفه نسل جوان دانشجوی باانگیزه، مؤمن، انقلابی و شجاع این است که در این مسیر گام بردارد، جایی که نیاز به شجاعت در مطالبهگری، عدالتخواهی و مبارزه با فساد است، ورود کند؛ در عرصه خدمترسانی و جهاد بیمنت به محرومین و مستضعفین خدمت کند؛ در حوزه علمی، شتاب علمی و رشد فناوریها جهاد کند تا ایران قویتر شود؛ و در عرصههایی مانند انتخابات، ایامالله و یوماللهها با روشنگری، بصیرتافزایی و جهاد تبیین ورود کند.
تحریمهای غرب نباید مانع دیپلماسی علمی و فناوری باشد
وی ادامه داد: انتظار از نسل جدید دانشجویان که حتی دغدغهمندتر از گذشته هستند این است که با ورود به این عرصهها، نقش مؤثری برای کشور ایفا کنند. در همه این احوال، نقش و کنشگری دانشگاه برای تربیت چنین نسللی بسیار مهم است؛ بهویژه با توجه به جنگ ۱۲ روزه اخیر و تحریمها.
عظیمیراد درباره نقش حاکمیت و دانشگاهها در این زمینه توضیح داد: اگر از منظر حکمرانی نگاه کنیم، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان سیاستگذار و تصمیمساز در عرصه علم، فناوری، آموزش و پژوهش عمل میکند و دانشگاهها جبهه خط مقدم تحولات هستند. اساتید و دانشجویان نیز بازوهای اجرایی این سیاستها محسوب میشوند. اینها یک زنجیره متصل هستند. اگر وزارت علوم نقش خود را در سیاستگذاری، اجرای قوانین، صدور بخشنامهها و آییننامههای دقیق، نظارت بر عملکرد دانشگاهها و مأموریتگرایی درست ایفا کند، دانشگاهها نیز میتوانند نقش خود را جدی بازی کنند.
وی تأکید کرد: مدیریت دانشگاهها باید از حالت روزمره عبور کند تا اساتید و دانشجویان جایگاه جدی خود را پیدا کنند. باید تلاش کنیم روسای دانشگاهها و وزارت علوم خود را از حالت خودتحریمی خارج کنند. اعتقاد به اینکه تحریمها مانع دیپلماسی علمی و فناوری است، خطاست؛ ممکن است درصد کمی اثرگذار باشد، اما درصد بالایی نیست. امروز با بهرهگیری از جمعیت نخبه اساتید و دانشجویان، میتوانیم کارهای درخشانی انجام دهیم؛ کما اینکه شرکتهای دانشبنیان و فناور در دانشگاهها این کار را انجام میدهند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان خاطرنشان کرد: حاکمیت رسالتی دارد تا توجه جدی به تزریق منابع مالی، حمایتها، جذب اعضای هیئت علمی، ایجاد رشتههای کارآمد و بینرشتهای مؤثر برای جامعه داشته باشد. سازمان برنامه و بودجه و اداره استخدامی نیز باید کمک کنند. اگر این اتفاق بیفتد، تحولهای اساسی در اثرگذاری دانشگاهها، اساتید و دانشجویان شاهد خواهیم بود.
انتهای پیام/


