در گفت‌گو با آنا عنوان شد

دانشگاه‌ها باید از خودتحریمی خارج شوند/نقش دانشجویان در ادامه مسیر ضداستعماری ۱۶ آذر

دانشگاه‌ها باید از خودتحریمی خارج شوند نقش دانشجویان در ادامه مسیر ضداستعماری ۱۶ آذر
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید از خودتحریمی خارج شوند و اجازه ندهند موانع تحمیلی غرب بر دیپلماسی علمی آنها تاثیر بگذارد، مهمترین نقش دانشجویان امروز را ادامه‌‌ دادن مسیر ضداستعماری ۱۶ آذر دانست و گفت: نسل جدید می‌تواند با مطالبه‌گری، شجاعت و جهاد علمی، اثرگذاری تاریخی دانشگاه را احیا کند.

«احسان عظیمی‌راد» سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، به مناسبت روز دانشجو (۱۶ آذر)، مصاحبه‌ای با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا داشت و درباره نقش دانشجویان در ادامه مسیر ضداستعماری که از این روز تاریخی آغاز شد، اظهارنظر کرد.

وی با اشاره به شرایط رژیم پهلوی پیش از انقلاب اسلامی، تأکید کرد: دانشجویان می‌توانند با بصیرت، شجاعت و مطالبه‌گری، نقش مؤثری در حفظ استقلال و پیشرفت کشور ایفا کنند. 

عظیمی‌راد به شرایط رژیم شاهنشاهی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در رژیم گذشته، با حکومتی مواجه بودیم که ظلم، فساد، وادادگی و وابستگی آن به بیگانگان مسلم بود. مردم کشور نه حقی برای تصمیم‌گیری داشتند و نه اثرگذار بودند. دانشجویان، اساتید و دانشگاه‌ها نیز نقش ویژه‌ای در تحقق اهداف کشور، رشد و نیاز‌های جامعه نداشتند. کشور کاملاً وابسته به غرب و حتی شرق بود و قدرت‌هایی مانند آمریکای جنایتکار و انگلیسی‌ها بر نظام پادشاهی حکومت می‌کردند و طبیعتاً دانشگاهیان و به‌ویژه دانشجویان نقش جدی نداشتند.

۱۶ آذر نشان داد که دانشجوی دغدغه‌مند می‌تواند اثرگذار باشد

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی که امام خمینی (ره) با پشتوانه مردم و اتکا به خداوند رقم زد، اتفاقی رخ داد. آمریکا به عنوان سردمدار نظام سلطه و شیطان بزرگ، از همان ابتدای پیروزی انقلاب تلاش کرد تا آن را در نطفه خفه کند و مجدداً بازگردد؛ زیرا دستش از منابع طبیعی، نفت، گاز و معدنی ما کوتاه شده بود و دخالت صد درصدی‌اش در حکمرانی کشور پایان یافته بود. استقلال ناشی از شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی، آمریکا را وادار به اعمال فشار‌های گوناگون کرد؛ از حمله مسلحانه و فعال کردن گروهک‌های تروریستی و منافقین گرفته تا جنگ تحمیلی ۸ ساله با حمایت همه‌جانبه از صدام جنایتکار توسط کشور‌های آسیایی، غربی و اروپایی. همچنین از زمان وقوع انقلاب، ترور‌های گسترده، فتنه‌انگیزی‌ها و بحران‌سازی‌ها برای ساقط کردن نظام همواره ادامه داشته است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام در آبان ۱۳۵۸، تأکید کرد: این حرکت جدی دانشجویان، واقعه تاریخی بود که سفارت آمریکا که به لانه جاسوسی و مرکز توطئه‌ها علیه نظام تبدیل شده بود را فتح کردند. امام (ره) این حرکت را انقلاب دوم پس از بهمن ۵۷ نامیدند. این رویداد نشان داد که جوانان و به‌ویژه دانشجویان با بصیرت، شجاعت و دغدغه‌مندی نسبت به شرایط کشور و نظام، می‌توانند حرکت‌های اعجاب‌آور و اثرگذار خلق کنند.

عظیمی‌راد در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا درباره چگونگی ادامه مسیر ضداستعماری توسط دانشجویان امروز، عنوان کرد: دانشجویان عزیز ما باید بدانند که این انقلاب با چه زحماتی حفظ شده و ده‌ها هزار شهید تقدیم آن شده است. بزرگان و نخبگان بسیاری را از دست دادیم تا انقلاب پس از ۴۶ سال باقی بماند. وظیفه نسل جوان دانشجوی باانگیزه، مؤمن، انقلابی و شجاع این است که در این مسیر گام بردارد، جایی که نیاز به شجاعت در مطالبه‌گری، عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد است، ورود کند؛ در عرصه خدمت‌رسانی و جهاد بی‌منت به محرومین و مستضعفین خدمت کند؛ در حوزه علمی، شتاب علمی و رشد فناوری‌ها جهاد کند تا ایران قوی‌تر شود؛ و در عرصه‌هایی مانند انتخابات، ایام‌الله و یوم‌الله‌ها با روشنگری، بصیرت‌افزایی و جهاد تبیین ورود کند.

تحریم‌‌های غرب نباید مانع دیپلماسی علمی و فناوری باشد

وی ادامه داد: انتظار از نسل جدید دانشجویان که حتی دغدغه‌مندتر از گذشته هستند این است که با ورود به این عرصه‌ها، نقش مؤثری برای کشور ایفا کنند. در همه این احوال، نقش و کنشگری دانشگاه برای تربیت چنین نسللی بسیار مهم است؛ به‌ویژه با توجه به جنگ ۱۲ روزه اخیر و تحریم‌ها.

عظیمی‌راد درباره نقش حاکمیت و دانشگاه‌ها در این زمینه توضیح داد: اگر از منظر حکمرانی نگاه کنیم، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان سیاست‌گذار و تصمیم‌ساز در عرصه علم، فناوری، آموزش و پژوهش عمل می‌کند و دانشگاه‌ها جبهه خط مقدم تحولات هستند. اساتید و دانشجویان نیز بازو‌های اجرایی این سیاست‌ها محسوب می‌شوند. اینها یک زنجیره متصل هستند. اگر وزارت علوم نقش خود را در سیاست‌گذاری، اجرای قوانین، صدور بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های دقیق، نظارت بر عملکرد دانشگاه‌ها و مأموریت‌گرایی درست ایفا کند، دانشگاه‌ها نیز می‌توانند نقش خود را جدی بازی کنند.

وی تأکید کرد: مدیریت دانشگاه‌ها باید از حالت روزمره عبور کند تا اساتید و دانشجویان جایگاه جدی خود را پیدا کنند. باید تلاش کنیم روسای دانشگاه‌ها و وزارت علوم خود را از حالت خودتحریمی خارج کنند. اعتقاد به اینکه تحریم‌ها مانع دیپلماسی علمی و فناوری است، خطاست؛ ممکن است درصد کمی اثرگذار باشد، اما درصد بالایی نیست. امروز با بهره‌گیری از جمعیت نخبه اساتید و دانشجویان، می‌توانیم کار‌های درخشانی انجام دهیم؛ کما اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در دانشگاه‌ها این کار را انجام می‌دهند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان خاطرنشان کرد: حاکمیت رسالتی دارد تا توجه جدی به تزریق منابع مالی، حمایت‌ها، جذب اعضای هیئت علمی، ایجاد رشته‌های کارآمد و بین‌رشته‌ای مؤثر برای جامعه داشته باشد. سازمان برنامه و بودجه و اداره استخدامی نیز باید کمک کنند. اگر این اتفاق بیفتد، تحول‌های اساسی در اثرگذاری دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان شاهد خواهیم بود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا