همکاری با سازمانها و مشوقهای واقعی؛ راهکار کاربردی کردن پایاننامهها
محمد صابر راد، مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، در گفتوگو با خبرنگار با تأکید بر لزوم توجه به پایاننامههای دانشجوییِ مسئلهمحور گفت: طرح درختهای دانشی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف هدایت دانشجویان به موضوعات پژوهشی کاربردی طراحی شده است و میتواند در این زمینه اثرگذار باشد، اما تحقق کامل اهداف این طرح مستلزم تقویت اطلاعرسانی و بهبود فرآیندهای اجرایی است.همکاری دانشگاه با سازمانها و ارائه مشوقهای عملی مانند چاپ پایاننامه و دسترسی به منابع دانشگاهی میتواند این مسیر را به شکل مؤثر عملیاتی کند.
وی افزود: پژوهشهای کاربردی زمانی موفق خواهند بود که دانشجویان و استادان از روند و مزایای آن آگاه باشند. در این زمینه، حمایت واقعی از دانشجو و توجه به نیازهای عملی استادان راهنما نیز اهمیت ویژهای دارد تا فرآیند پژوهش به نتیجه ملموس و اثرگذار منجر شود.
محمدصابر راد ادامه داد: پیش از ورود به مباحث مربوط به کیفیت علمی پایاننامهها یا میزان کاربستپذیری آنها، لازم است به برخی چالشهای بنیادین در فرآیند تولید پژوهشهای دانشگاهی توجه شود. مادامی که این تولیدات در چارچوبی سالم و واقعی شکل نگیرند، نمیتوان انتظار داشت نقش مؤثری در حل مسائل کشور ایفا کنند.
مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با اشاره به اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در راستای کاربردیسازی پایاننامهها و ارتقای فضای پژوهشی کشور اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی اقدامات متعددی برای طراحی درختهای دانشی و تفکیک حوزههای کاربردی و غیرکاربردی پایاننامهها انجام داد و ما نیز در قالب طرحهای پایش دانشگاه در سازمان مرکزی در این روند مشارکت داریم. هدف از این رویکرد، هدایت دانشجویان به سمت انتخاب موضوعات هدفمند و پیشبینی مشوقهایی برای این مسیر است؛ بهگونهای که برای نمونه، در صورت انتخاب این حوزهها، ظرفیت استاد راهنما تکمیل تلقی نمیشود و امتیازات دیگری نیز برای استاد و دانشجو در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: این طرح از نظر ایده و ظرفیتهای بالقوه، قابل توجه است، اما برای دستیابی به نتایج مطلوب، نیازمند تقویت سازوکارهای اجرایی و افزایش سطح آگاهی دانشجویان و اعضای هیئت علمی نسبت به فرآیندهای آن است. در برخی موارد، ابهام در دستورالعملها موجب ارجاع پرسشها به معاونت پژوهشی میشود. در مجموع، مشوقها زمانی اثربخش خواهند بود که در چارچوبهایی منعطف، شفاف و قابل دسترس برای دانشجویان تعریف شوند.
او افزود: مدیران واحدهای دانشگاهی میتوانند با سازمانها و نهادهایی مانند شرکتهای بیمه همکاری داشته باشند و فهرستی از موضوعات کاربردی مورد نیاز این مجموعهها را ارائه دهند. در این صورت، انتخاب این عناوین از سوی دانشجویان میتواند برای سازمانها سودمند باشد و در مقابل، دانشگاه نیز حمایتهای لازم از پژوهش و دانشجو را فراهم خواهد کرد. این حمایتها میتواند شامل دسترسی به منابع کتابخانهای، انتشار پایاننامهها یا ارائه اسناد و مستندات مورد نیاز باشد تا انگیزه دانشجویان برای ورود به این حوزهها افزایش یابد. به طور کلی، پژوهشهای انجامشده در واحدهای دانشگاهی میتوانند در این زمینه نقش مؤثری ایفا کنند.
مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با تأکید بر جایگاه استادان راهنما تصریح کرد: تقویت حمایتهای مادی از اعضای هیئت علمی میتواند به بهبود کیفیت فرآیند راهنمایی و داوری پایاننامهها منجر شود. وی با اشاره به تأخیر در پرداخت حقالزحمه داوری در برخی موارد، این موضوع را نشانهای از ضرورت بازنگری در سازوکارهای حمایتی از استادان دانست و تأکید کرد که بخش قابل توجهی از کیفیت پژوهشها به نقش مؤثر و همراهی استادان وابسته است.
صابر راد در پایان با اشاره به لزوم توجه همزمان به اهداف آرمانی و شرایط موجود بیان کرد: تحقق اهداف پژوهشی مستلزم در نظر گرفتن الزامات اجرایی و تقویت حمایتهای مادی از اعضای هیئت علمی است. وی افزود: بازنگری در برخی فرآیندها و سیاستهای اجرایی میتواند مسیر پژوهش را هموارتر کند؛ بهویژه در رشتههای پرمتقاضی که تناسب میان تعداد دانشجویان و استادان اهمیت دوچندان دارد. او ابراز امیدواری کرد که با اتخاذ رویکردهای حمایتی و تسهیلگرانه، زمینه ارتقای کیفیت پژوهشها فراهم شود.
انتهای پیام/