لزوم حرکت از دالان کنکور به سمت اشتغال

لزوم حرکت از دالان کنکور به سمت اشتغال
رئیس سازمان و مدارس غیر انتفاعی کشور با بیان اینکه باید از دالان کنکور به سمت دالان اشتغال حرکت کنیم، گفت: بازنگری در رشته‌ها، تجهیز کارگاه‌ها، تأمین مربیان متخصص و هدایت دانش‌آموزان بر اساس استعداد ضروری است.

به گزارش خبرنگار آنا، احمد محمودزاده معاون وزیر ورئیس سازمان و مدارس غیرانتفاعی کشور در آیین افتتاحیه دهکده مهارتی سما غرب کشور (هنرستان فنی پسرانه و دخترانه) با تجلیل از شهدای علمی کشور به ویژه شهید طهرانچی، اظهار کرد: نامگذاری شهدای اقتدار از سوی مقام معظم رهبری اشاره به این حقیقت دارد که اقتدار واقعی از علم نشأت می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه قدرت علمی، پایه و اساس سایر ابعاد قدرت است، عنوان کرد: پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف از جمله فناوری هسته‌ای، موجب هراس دشمنان شده است.

رئیس سازمان و مدارس غیر انتفاعی کشور این نهاد را به عنوان اصلی‌ترین سرمایه کشور خواند و تصریح کرد: بر اساس سند تحول بنیادین، مهمترین ثروت ملی، سرمایه انسانی است که در مدارس و توسط معلمان مهندسی و معماری می‌شود. اگر طراحی و معماری نیروی انسانی به درستی انجام پذیرد و معلم در کلاس درس حضوری ثمر بخش داشته باشد، پیشرفت کشور در همه عرصه‌ها تضمین خواهد شد.

محمودزاده از آمادگی وزارت آموزش و پرورش برای همکاری در این عرصه خبر داد و گفت: آماده‌ایم تا طرح حیات طیبه که از سال‌ها قبل در آموزش و پرورش طراحی شده را ادامه داده و به نتیجه برسانیم.

وی با قدردانی از نگاه بلند رئیس‌جمهور به آموزش و پرورش، مطرح کرد: از این فرصت برای راه‌اندازی طراحی حیات طیبه در کشور استفاده خواهیم کرد تا از دوره پیش‌دبستانی تا پایان متوسطه و فنی‌حرفه‌ای، بیشترین بهره‌مندی از ظرفیت‌ها، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص صورت پذیرد.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، محور توسعه

رئیس سازمان و مدارس غیر انتفاعی کشور توضیح داد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور‌های پیشرفته، نه تنها مسئولیت تربیت نیروی کارآمد برای بخش‌های مختلف اقتصادی را بر عهده دارد، بلکه از طریق ایجاد اشتغال، زمینه کاهش بیکاری را نیز فراهم می‌کند.

محمودزاده با اشاره به ضرورت توسعه آموزش‌های مهارتی، اضافه کرد: در نظام آموزشی باید از دالان کنکور به سمت دالان اشتغال حرکت کنیم. در برخی استان‌ها و شهر‌های کشور با مشکل کمبود نیروی متخصص در حوزه خدمات مواجه هستیم. به عنوان مثال، امروز در زمینه نگهداری و تعمیر آسانسور‌ها با کمبود نیروی متخصص رو‌به‌رو هستیم.

وی با مقایسه آموزش‌های مهارتی و دانشگاهی تاکید کرد: آموزش در هنرستان‌ها در مقایسه با مسیر طولانی دانشگاهی، کوتاه‌مدت‌تر و دارای بازدهی بهتر است، زیرا بیشتر بر جنبه‌های عملی و کاربردی تأکید دارد. مقام معظم رهبری، بار‌ها بر توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و افزایش سهم هنرستان‌ها در پذیرش دانش‌آموزان تأکید فرموده‌اند. همچنین اشاره کرده‌اند که ما علاوه بر علم، به پنجه‌های کارآمد نیز نیاز داریم.

رئیس سازمان و مدارس غیر انتفاعی کشور با بیان اینکه چهار شرط اساسی برای اثربخشی آموزش‌های مهارتی لازم است، تصریح کرد: بازنگری در رشته‌ها و محتوای آموزشی، با تقویت رشته‌های موجود و تعریف رشته‌های جدید متناسب با نیاز بازار کار همچنین تجهیز کارگاه‌هاو برخورداری از امکانات و تجهیزات کارگاهی مناسب، به‌روز و آماده به کار، ضروری است.

محمودزاده بیان کرد: تأمین نیروی انسانی متخصص با جذب و تربیت مربیان و نیروی انسانی کارآمد و تخصیص بودجه مستمر با اختصاص ردیف بودجه‌ای خاص و مداوم برای تجهیز هنرستان‌ها امری مهم است. زمانی می‌توانیم به اثربخشی واقعی در آموزش‌های مهارتی برسیم که این چهار مولفه به طور کامل در نظام تعلیم و تربیت کشور محقق شود. این امر امکان اشتغال‌زایی، افزایش بهره‌وری و کارایی در حوزه‌های اقتصادی را فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به چهارمین مؤلفه کلیدی، انتخاب هنرجو بر اساس توانایی‌ها و انگیزه‌های فردی تصریح کرد: باید طراحی نظام هدایت تحصیلی به گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان نه از ترس کنکور، بلکه بر اساس استعداد، علاقه و انگیزه شخصی به سمت هنرستان‌ها هدایت شوند.

رئیس سازمان و مدارس غیر انتفاعی کشور درباره هدف نظام هدایت تحصیلی، تبیین کرد: لزوم هدایت دانش‌آموزان مستعد به هنرستان‌ها بر اساس علایق و سلایق فردی و ایجاد انگیزه قوی برای ادامه مسیر شغلی و حرفه‌ای، تربیت نیروی انسانی که بتواند در آینده نقش موثری در توسعه اقتصادی ایفا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا