هدف‌گذاری جدید آموزش‌وپرورش استثنایی

حرکت به‌سمت حذف مدارس خاص و گسترش آموزش فراگیر

حرکت به‌سمت حذف مدارس خاص و گسترش آموزش فراگیر
رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی از پوشش تحصیلی ۱۰۰ هزار دانش‌آموز استثنایی در مدارس خاص و عادی و تمرکز برنامه‌های جدید بر مهارت‌آموزی، تربیت‌بدنی و فعالیت‌های فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آنا، سالار قاسمی در نشست تدوین لایحه آموزش و پرورش فراگیر اظهار کرد: حکمرانی مطلوب در آموزش و پرورش استثنایی، آن نوع حکمرانی است که در آن مدرسه‌ای با عنوان مدرسه استثنایی وجود نداشته باشد. سازمان آموزش و پرورش استثنایی باید در آینده در مسیری حرکت کند که به‌عنوان یک سازمان تخصصی، قوانین، مقررات و فرآیند‌هایی را تعریف کند تا بر آموزش کودکان استثنایی در مدارس عادی نظارت داشته باشد؛ این، ایده‌آل آموزش و پرورش استثنایی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آموزش و پرورش استثنایی حدود ۸۳ هزار دانش‌آموز استثنایی را در مدارس خاص و ۱۷ هزار دانش‌آموز استثنایی را در مدارس عادی تحت پوشش دارد، افزود: در مجموع حدود ۴۵۰۰ کد مدرسه وجود دارد، اما از نظر فضای فیزیکی، نزدیک به دو هزار مدرسه و یک‌هزار مرکز جامع سنجش، آموزش و توان‌بخشی فعال است که در این مراکز فرآیند سنجش انجام می‌شود. در این فرآیند، علاوه بر سنجش آمادگی تحصیلی و جسمی، میتوانیم استعداد‌های دانش‌آموزان را نیز شناسایی کنیم.

قاسمی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش استثنایی مجموعه‌ای تخصصی است که می‌تواند به کیفیت‌بخشی آموزش و پرورش کشور، نه فقط در بخش استثنایی، کمک کند، گفت: سه مأموریت اصلی این سازمان برای دانش‌آموزان استثنایی شامل آموزش مهارت‌های زندگی و حرفه‌آموزی، فعالیت‌های تربیت‌بدنی، و فعالیت‌های فرهنگی و هنری است. این فعالیت‌ها به تقویت حس هویت در دانش‌آموزان کمک می‌کند و رویکرد جدید برنامه درسی و آموزشی سازمان نیز بر همین محور استوار است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا