دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1395 - 11:02
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد

جزئیاتی از المپیاد متمرکز درون دانشگاهی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس اداره جذب و هدایت استعدادهای درخشان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، جزئیاتی از المپیاد متمرکز درون دانشگاهی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی را تشریح کرد.
کد خبر : 100934

دکتر مهسا هادی‌پور جهرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری‌ آنا، درباره شرایط تیم المپیاد علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «سال گذشته همه کسانی که متقاضی شرکت در این المپیاد بودند، اسامی خود را به معاونت علوم پزشکی اعلام می‌کردند و پس از آن غربالگری در معاونت انجام می‌شد. اما امسال این شرایط را متفاوت انجام دادیم، بدین معنا که به هر واحد دانشگاهی اعلام شد که متقاضیان را ثبت نام و پس از آن در خود واحد غربال‌گری و معرفی کنند. »


رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش واحد پزشکی تهران ادامه داد: «تیم معرفی شده از هر واحد متشکل از ۱۲ نفر خواهد بود که در ۴ حیطه ۳ نفره این تیم را تشکیل می‌دهند. مسلما بعضی از حیطه‌ها در برخی واحد‌ها متقاضی نداشته است.»


رئیس اداره جذب و استعداد‌های درخشان معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه تعداد شرکت‌کنندگان سال گذشته با امسال گفت: «سال گذشته حدود ۹۰۰ نفر شرکت کننده برای المپیاد داخلی وجود داشت و نفرات از بین این تعداد انتخاب شدند، اما امسال با غربال‌گری اولیه‌ای که در خود واحد انجام می‌شود، این تعداد تقریبا نصف و به حدود ۴۵۰ نفر رسیده است.»


هادی‌پور درباره ۴حیطه مورد نظر معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی برای شرکت در المپیاد پزشکی به آنــا گفت: «این ۴ حیطه متشکل از تفکر در علوم پایه، مدیریت نظام سلامت، فلسفه پزشکی و استدلال بالینی در پزشکی خواهد بود. البته به غیر از این موارد، ۳ حیطه جانبی نیز امسال وجود دارد که شرکت کنندگان ۳ حیطه تا پایان خرداد جداگانه به وزارت بهداست معرفی و فعالیت‌هایشان در قالب دستور ارسالی آماده و به وزارتخانه ارسال شده است. در ‌‌نهایت پس از آزمون متمرکز در واحد نجف‌آباد، برگزیدگان به تعداد نه نفر در هر حیطه تا پایان تیر باید معرفی شوند. آزمون کشوری المپیاد علمی شهریور است که وزارت بهداشت برگزار کننده آن خواهد بود و در ۴ حیطه اصلی و سه حیطه جانبی برگزار خواهد شد و نفرات به رقابت خواهند پرداخت.»


در سال گذشته حدود ۹۰۰ نفر شرکت کننده برای المپیاد داخلی وجود داشت و نفرات از بین این تعداد انتخاب شدند اما امسال با غربال‌گری اولیه‌ای که در خود واحد انجام می‌شود این تعداد تقریبا نصف و به حدود ۴۵۰ نفر رسیده است

هادی‌پور درباره زمان و مکان برگزاری آزمون متمرکز و داخلی معاونت علوم پزشکی گفت: «این آزمون از ۲۷ تا ۲۹ تیر در واحد نجف آباد برگزار می‌شود. همه این ۴۵۰ نفر در دو نوبت در این آزمون شرکت می‌کنند و منتخبان هر رشته که ۹ نفر هستند، همانجا اعلام می‌شوند. امسال سهمیه شرکت کنندگان از دانشگاه آزاد اسلامی سه برابر از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است. پس از آن این تعداد به وزارت بهداشت معرفی می‌شوند و در کلاس‌های المپیاد شرکت می‌کنند تا برای شرکت در آزمون شهریور آمادگی لازم را کسب کنند.»


وی درباره تاثیر این آزمون‌ها در ارتقای سطح علمی دانشجویان گفت: «این مسابقات هشتمین دوره المپیاد علمی علوم پزشکی کشور خواهد بود. از مزایای اینگونه مسابقات این است که کسانی که اگر به عنوان استعداد‌های درخشان در وزارت بهداشت و در سطح آموزش عالی هستند، کسب مقام کنند، می‌توانند با شرایطی که وجود دارد، جزو استعداد‌های درخشان معرفی شوند و از مزایای این موضوع استفاده کنند.»


رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش واحد پزشکی تهران افزود: «واحد‌های دانشگاهی هم با پرورش افرادی برای حضور در المپیاد‌ها، یکی از امتیازات‌های آموزشی را برآورده کرده‌اند که امتیاز در رتبه بندی دانشگاه‌ها یکی از این امتیازات خواهد بود. این موضوع در حالی است، کسانی که در المپیاد‌ها رتبه بیاورند، جزو افتخارات واحد هم محسوب می‌شوند. »


المپیاد متمرکز درون دانشگاهی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از تاریخ ۲۷ الی ۲۹ تیر در محل واحد نجف آباد برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب