همایون: تمدن نوین اسلامی تداوم مسیر تاریخی انبیا تا ظهور است

همایون: تمدن نوین اسلامی تداوم مسیر تاریخی انبیا تا ظهور است
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تشریح چیستی تمدن غرب و تمایز آن با تمدن اسلامی، تأکید کرد: تمدن نوین اسلامی در واقع ادامه مسیر تاریخی انبیا تا دوران ظهور و تحقق حیات طیبه بشری است.

به گزارش خبرنگار آنا، محمدهادی همایون در اجلاسیه استانی همایش «ما و غرب؛ همبستگی اجتماعی و وفاق ملی در مواجهه با استعمار غرب از منظر اندیشه حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای» که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه برگزار شد، گفت: اختتامیه این همایش پس از برگزاری اجلاسیه‌ها و نشست‌های استانی، ۱۳ آبان در تهران و با حضور مسئولان کشوری برگزار خواهد شد و پایان‌بخش دور نخست همایش ملی «ما و غرب» خواهد بود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در تبیین خاستگاه تاریخی تمدن غرب اظهار کرد: در قرون پانزدهم تا هجدهم میلادی، تحولات عمیقی در نوع نگاه غرب به علم، هنر، رسانه و شهرنشینی رخ داد که در این دوره، زندگی بشر به سوی تجاری شدن و مادی‌گرایی سوق یافت و این روند، زمینه‌ساز پیدایش تمدنی شد که بعد‌ها تمدن غرب نام گرفت.

وی افزود: اگرچه در آغاز این تحولات، برخی آن را پیشرفت تلقی کردند؛ اما امروز شاهد افول اخلاق، افزایش جنایت و گسترش بحران‌های انسانی در بطن همین تمدن هستیم.

همایون با اشاره به پیشینه تاریخی واژهی «تمدن» خاطرنشان کرد: نخستین کسانی که مفهوم تمدن را به کار بردند، اندیشمندان اروپایی بودند که آن را «Civilization» نامیدند و برخی نیز از واژه‌ی «Culture» استفاده کردند. اختلاف نظری که بعد‌ها میان متفکران درباره تفاوت فرهنگ و تمدن شکل گرفت هم از همین خاستگاه تاریخی نشئت می‌گیرد.

غربی‌ها تمدن را با الگوی تحولات مادی خود سنجیدند

وی بیان کرد: غربی‌ها تمدن را با الگوی تحولات مادی خود سنجیدند و سپس با استفاده از همان شابلون، تاریخ ملت‌ها را ارزیابی کردند که در این نگاه، تمدن یونان سرچشمه تمدن غرب تلقی و سهم تمدن اسلامی صرفاً به نقش مترجمی و انتقال دانش از یونان به اروپا فروکاسته شد.

همایون با تأکید بر ماهیت الهی تمدن اسلامی گفت: تمدن حقیقی از نگاه ما، همان چیزی است که انبیا برای تحقق آن برانگیخته شدند و متولی طراحی و اجرای این تمدن، پیامبران الهی‌اند که در طول تاریخ، مسیر ساخت جامعه الهی را پی گرفته‌اند. هر پیامبر اولوالعزم، مرحله‌ای از تمدن‌سازی الهی را پیش برده است.

وی در تبیین این سیر تاریخی اظهار کرد: از حضرت نوح (ع) که نخستین حرکت تمدنی را پس از طوفان آغاز کرد تا حضرت ابراهیم (ع)، حضرت یوسف (ع)، حضرت موسی (ع) و اوج آن در دوران حضرت سلیمان (ع) که قرآن از گستردگی و شکوه تمدنش یاد می‌کند، می‌توان مسیر شکل‌گیری تمدن الهی را مشاهده کرد. تمدن اسلامی نیز ادامهی همین مسیر تا عصر پیامبر اکرم (ص) است.

همایون: تمدن نوین اسلامی تداوم مسیر تاریخی انبیا تا ظهور است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: تمدن اسلامی پس از قرون شکوفایی خود به دلیل انحراف از مسیر معنوی و سلطه جریان‌های طاغوتی، دچار افول و میراث آن با تحولات بعدی به تمدن غربی منتقل شد. در حقیقت، تمدن غرب ادامه مسخ‌شده و مادی‌شده همان تمدن اسلامی است که از معنا تهی شد.

وی با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی الگویی برای بازسازی حیات بشری بر مبنای وحی و عقلانیت الهی است، عنوان کرد: امروز در آغاز مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی هستیم؛ تمدنی که بر پایه عدالت، معنویت و رشد انسانی بنا خواهد شد و هدف نهایی آن، تحقق زندگی بهشتی در زمین است. همان‌گونه که در آیات قرآن کریم وعده داده شده، مسیر تاریخ بشر به سوی بهشت و کمال جمعی حرکت می‌کند.

تمدن نوین اسلامی نه تقلیدی از تمدن غرب است و نه بازگشتی به گذشته

همایون افزود: تمدن نوین اسلامی نه تقلیدی از تمدن غرب است و نه بازگشتی به گذشته؛ بلکه مرحله‌ای متعالی از حرکت تاریخی بشر است که در دوران ظهور امام عصر (عج) به اوج خواهد رسید و سپس در دوران رجعت به ساحت ملکوت و قیامت پیوند می‌خورد.

وی تأکید کرد: تمدن اسلامی با پایان جهان مادی به پایان نمی‌رسد؛ بلکه در مسیر رجعت و قیامت تداوم می‌یابد. انسان‌ها در آن مرحله به حیات جمعی و ارتباطی عمیق‌تر می‌رسند؛ زیرا در منطق بهشت، زندگی فردی معنا ندارد و همه در ارتباطی متقابل و الهی زیست خواهند کرد.

این مقام دانشگاهی با اشاره به پیوستگی تاریخی حرکت تمدنی از انبیا تا عصر حاضر گفت: در مسیر تحقق بهشت الهی گام برمی‌داریم و تمدن نوین اسلامی، حلقه نهایی این زنجیره است؛ تمدنی که با هدایت امام عصر (عج) و به همت مومنان به اوج کمال انسانی خواهد رسید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا