بیش از ۳۳۰ هزار معلم عضو طرح «توانا» شدند/ جریانسازی یادگیری مستمر برای تحول آموزش
به گزارش خبرگزاری آنا، رضوان حکیمزاده در برنامه زنده تلویزیونی «پرسشگر» با موضوع «مدرسه تراز سند تحول بنیادین»، با اشاره به اهمیت نگاه واقعبینانه به اجرای سند تحول گفت: اینکه بگوییم سند تحول بنیادین در دورههای گذشته اجرا نشده، گزاره دقیقی نیست. سند هیچگاه در نقطه صفر نبوده است، اما در زمان تصویب، پیوست اجرایی و مالی مشخصی نداشت و همین امر موجب شد ارزیابی دقیق میزان تحقق آن دشوار شود.
وی افزود: در همه دورههای وزارت، اجرای سند تحول در برنامه کاری وزرا قرار داشته است و معلمان کشور، بهویژه در مناطق مرزی و کمبرخوردار، با خلاقیت و ابتکار در حال اجرای روح سند هستند. معلمان ما در کلاسهای خود با استفاده از فناوری، بازی و دستسازهها مفاهیم آموزشی را بهصورت تلفیقی و خلاقانه به دانشآموزان منتقل میکنند.
معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: مدرسه تراز سند تحول بنیادین، مدرسهای است که در آن روشهای یاددهی و یادگیری متحول میشود؛ معلم از محور دانای کل به راهبر یادگیری تبدیل میشود و دانشآموزان در محیطی گرم، مشارکتی و ارزشمحور، مهارت تفکر، پرسشگری و خلاقیت را تجربه میکنند.
حکیمزاده با اشاره به برنامههای تحولی دولت چهاردهم گفت: «برنامه توانمندسازی معلمان» با عنوان طرح توانا در بستر اجتماعات یادگیری اجرا شد و تاکنون بیش از ۳۳۰ هزار مدیر، معلم و راهبر آموزشی عضو این اجتماعات شدهاند. هدف این طرح، ایجاد جریان یادگیری مستمر و تبادل تجربه میان معلمان برای تحقق واقعی سند تحول در کلاس درس است.
وی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره ملی اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیطهای یادگیری اظهار داشت: در این جشنواره، بیش از ۹۵ هزار معلم از سراسر کشور شرکت کردند و ۵۴ هزار محتوای آموزشی تحولی توسط آنان در فضای مجازی تولید شد که نشاندهنده ظرفیت عظیم نیروی انسانی آموزش و پرورش برای تحقق مدرسه تراز است.
معاون آموزش ابتدایی در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت مدرسه تراز با طرحهای تدبیر و تعالی توضیح داد: طرحهای گذشته بیشتر به فرایندها توجه داشتند، اما در الگوی مدرسه تراز، تأکید اصلی بر نتایج و عملکرد واقعی مدرسه در یادگیری دانشآموزان است.
وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به چالشها و پیشنیازهای اجرای الگوی مدرسه تراز گفت: نبود پیوست مالی در زمان تصویب سند تحول و محدودیت تجهیزات فناوری در برخی مدارس از موانع اصلی است. با این حال، با مصوبه جدید دولت چهاردهم، تأمین تجهیزات آموزشی و فناوری برای مدارس بهعنوان اولویت مسئولیت اجتماعی دستگاهها و شرکتها مصوب شده است.
حکیمزاده تأکید کرد: تحقق مدرسه تراز، با مشارکت و باور معلمان و مدیران و از دل کلاس درس رقم میخورد، نه از پشت میزهای ستادی. هرجا معلم خلاق و باورمند حضور دارد، همانجا مدرسه تراز سند تحول بنیادین شکل گرفته است.
انتهای پیام/


