حجتالاسلام سیدعلی خمینی: مردم نقشه دشمنان را نقش بر آب کردند
به گزارش خبرگزاری آنا، مراسمی با عنوان عهد خون روز دوشنبه ۱۴ مهرماه در پردیس علوم دانشگاه تهران برگزار شد تا با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان و فعالان فرهنگی، مجاهد شهید سید حسن نصرالله گرامی داشته شود و سالروز عملیات طوفان الاقصی بزرگداشت گردد.
حجتالاسلام والمسلمین حاج سید علی خمینی در این مراسم، ابتدا از برادران عزیزی که این برنامه را تدارک دیده بودند و همچنین از تمامی دانشجویان حاضر در جلسه، تشکر کرد. وی گفت: اولین لحظاتی که خبر شهادت مجاهد شهید سید حسن نصرالله را شنیدم، این آیه به ذهنم خطور کرد: وَ مَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ. به گفتهٔ ایشان، این آیه در مورد جنگ اُحد است و به اهمیت درسهای این جنگ اشاره دارد.
وی افزود: جنگ اُحد یکی از درسآموزترین و مهمترین جنگهای تاریخ اسلام است و ما باید به آن بازگردیم و درسهای نهفته در آن را مرور کنیم. این جنگ در آغاز با پیروزی مسلمانان همراه بود؛ بهطوریکه با حضور علی (ع)، علمدار سپاه اسلام، سپاه کفر شکست خورد. اما گروهی که پیامبر (ص) در نقطهٔ حساسی در پایین کوه مستقر کرده بودند، پس از احساس پیروزی، وظیفه و قرارگاه خود را ترک کردند و در انجام مسئولیت سستی نشان دادند. شاید همینجا بود که جمعآوری غنائم، در نقطهای که پیامبر دستور داده بود، رها شد و خالد بن ولید همراه با گروهی از کفار بازگشت و از همان نقطه، جنگ را به نفع خود تغییر داد؛ در نتیجه، کفار پیروز شدند. فشار بر مسلمانان بهقدری شدید گردید که جان پیامبر (ص) نیز در خطر افتاد و دندانهای مبارک ایشان شکست.
او ادامه داد: در آن میان، کسی گفت: “پیامبر کشته شد.” این جمله در روایات آمده و از حلقوم شیطان سرچشمه گرفته است؛ یعنی از زبان کسی که جنگ روانی را آغاز کرد و از شیطان الگو گرفت. این سخن باعث شد کفار بتوانند جنگ را به نفع خود رقم بزنند و این جنگ، کشتههای بزرگی برای مسلمانان بههمراه داشت؛ از جمله حمزه (ع)، عموی پیامبر (ص)، که پشتوانهٔ اصلی ایشان محسوب میشد.
حجتالاسلام خمینی در ادامه، نکات و درسهایی از جنگ اُحد را چنین بیان کرد: نکتهٔ نخست، ضعف درونی بود. اگر جامعهٔ مسلمان به فرامین پیامبر (ص) گوش میکرد و نقاط قوت خود را حفظ مینمود، کفار هرگز نمیتوانستند بر سپاه اسلام چیره شوند. این نکته در طول تاریخ و حتی امروز نیز صادق است. اگر نقاط ضعف خود را نشناسیم و از نقد فاصله بگیریم، این نقاط باقی خواهند ماند. جنبش دانشجویی و حرکتهای جوانان دانشگاهی که آرمانگرا هستند و بهجرأت نقاط ضعف را بیان میکنند، از اهمیت ویژهای برخوردارند. این نقاط ضعف میتواند سیاسی، اجتماعی، اطلاعاتی یا نظامی باشد.
نوه امام خمینی(ره) افزود: نکتهٔ دوم، فرصتشناسی دشمن است. اگر تصور کنیم دشمنان ما بیخرد و نادان هستند و اجازه میدهند هر کاری انجام دهیم و خودشان کاری ندارند، قطعاً ضربه خواهیم خورد. دشمن ما تیزهوش است و همیشه در بزنگاه عمل میکند؛ همانگونه که در جنگ اُحد شاهد بودیم. نکتهٔ سوم، نقش شایعه است. یکی از عناصر مهم شکست مسلمانان در جنگ اُحد، شایعهٔ کشتهشدن پیامبر (ص) بود. امروز نیز این مسئله وجود دارد. نکتهٔ چهارم، وجود نفوسهای ضعیف در جامعه است. کسانی که تا لحظهٔ پیروزی همراه بودند، هنگام شنیدن خبر شکست، جا زدند. چنین افرادی در بزنگاهها شما را رها میکنند؛ و انسان، قدر کسانی را میداند که تا آخر پای وظیفه میایستند.
وی ادامه داد: نکتهٔ پنجم، این است که دشمن با عملیاتهای روانی، شکستهای تاکتیکی و میدانی را سریعاً به شکستهای استراتژیک تبدیل میکند. در جنگ اُحد، شکستی استراتژیک، آرمانی و گفتمانی رخ داد؛ جایی که منافقان که به ظاهر مسلمان بودند، پس از شنیدن خبر کشتهشدن پیامبر، گفتند: “این چه پیامبری بود؟ ” و به سوی دشمن بازگشتند؛ در حالی که آگاه نبودند این شکست ربطی به پیامبر (ص) ندارد. در انقلاب نیز هرگاه با شکستی مواجه میشویم، دشمن آن را بزرگنمایی میکند.
حجت الاسلام خمینی بیان کرد: نکتهٔ ششم، اهمیت حضور نیروهای بصیر در بزنگاههاست. شخصیتهایی مانند انس بن نضر که بصیرت داشتند، در لحظات بحران ایستادند و پای آرمان خود ایستادگی کردند. چنین افرادی نهتنها در کنار مردم میمانند، بلکه در مشکلات نیز پای آرمان خود میایستند و حتی ممکن است مظلوم واقع شوند.
وی ادامه داد: توجه به ساختار و آرمان بسیار مهم است. اگر ساختار مستحکم باشد، پس از رفتن شخصیتهای بزرگ، آرمان لطمهای نمیبیند. نمونهٔ آن را در حزبالله لبنان و سپاه پاسداران مشاهده کردیم. مقام معظم رهبری نیز فرمودهاند: وقتی شناخت وجود دارد و حزب ساختار مشخصی دارد، حفظ میشود.
حجتالاسلام خمینی تأکید کرد: برای تأمین امنیت، نباید متکی به یک شخص بود؛ بلکه باید قدرت بازدارندگی تقویت شود تا دشمن بداند که در صورت حمله، پاسخ قاطعی دریافت خواهد کرد. در جنگ دوازدهروزه، پس از حمله به آمریکا، پایگاه العدید هم هدف قرار گرفت تا پیام بازدارندگی منتقل شود.
او افزود: پس از جنگ اُحد، خداوند آیهای توبیخآمیز و بلاغتآمیز فرستاد: وَ مَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ. پیامبر (ص) در صدر قرار دارد، اما اگر قرار باشد آرمان افراد به دلیل رفتن یک شخص متزلزل شود، قرآن کریم میفرماید: پیامبر نه اولین فرستاده است و نه آخرین. اگر بمیرد یا کشته شود، نباید دین خود را ترک کنید. اعتقاد به دین نباید وابسته به یک شخص باشد.
نوه امام خمینی بیان کرد: امام راحل نیز فرمودند: “نظام اسلامی حتی از جان امام زمان (عج) مهمتر است.” پیامبر (ص) برای تأسیس این حکومت میجنگید و حضرت علی (ع) برای حفظ آن در میدان میایستاد. این نکته نشان میدهد که ساختار مهمتر از شخصیتهاست.
وی خاطرنشان کرد: در دانشگاهها نسبت به تبیین مبانی کوتاهی شده است و باید در نسل جوان، مبانی سیاسی، فلسفی و اعتقادی بهخوبی تبیین شود. انقلاب اسلامی پیش از آنکه یک میدان حضوری داشته باشد، یک میدان گفتمانی قوی داشت که توسط چهرههایی مانند شهید مطهری و شهید بهشتی مستحکم شد. دانشجویان انقلابی، بهترین و فعالترین نیروها هستند و باید مبانی فکری و اعتقادی آنها تقویت گردد.
حجتالاسلام خمینی اضافه کرد: باید بهوضوح توضیح دهیم که چرا از رژیم صهیونیستی و آمریکا منزجریم و در چه جنگی قرار داریم. سیاست دشمن، ایجاد “اسرائیل کُبری”، تصرف منطقه و نابودی اسلام و کشورهای اسلامی است. هدف رژیم اشغالگر از جنگ، تغییر نظام جمهوری اسلامی بود و با این خیال، هزینهٔ سنگین حمله به ایران را پذیرفت؛ اما مردم، نقشهٔ آنها را نقشبرآب کردند.
او در پایان، یاد و خاطرهٔ شهید هاشم صفیالدین را گرامی داشت و گفت: فقدان ایشان، سنگینتر از شهادت حاج حسن نصرالله بود، زیرا فشار و سختیهای ناشی از آن بر کادر حزبالله بسیار زیاد بود.
انتهای پیام/


