دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1395 - 09:35

ناگفته‌های رئیس سازمان حج و زیارت از فاجعه منا

رئیس سازمان حج و زیارت در آستانه سالگرد فاجعه منا و جان باختن صدها تن از زائران بیت الله الحرام، ناشی از بی‌کفایتی رژیم آل سعود، ناگفته‌هایی از این فاجعه را بیان کرد.
کد خبر : 100239

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سازمان حج و زیارت، سعید اوحدی در آیین تودیع و معارفه مدیر حج و زیارت خراسان رضوی در مشهد، اظهار کرد: فاجعه منا مصیبتی بزرگ بود که عمقی بزرگ‌تر از آنچه بیان شده داشت و اگر مقام معظم رهبری فرمودند که این فاجعه باید زنده نگاه داشته شود به این خاطر است که شاید هیچ کس به اندازه ایشان درون و جوهر این حادثه را درک نکرده باشد.


وی افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، تنها صدایی که در عربستان مقابل بی‌کفایتی و سوءمدیریت سعودی‌ها در این فاجعه بلند شد از آن جمهوری اسلامی ایران بود و امروز خدا را شکر می‌کنیم که پیکر ۴۱۹ شهیدمان را با قدرت از عربستان پس گرفته‌ایم.


وی گفت: سعودی‌ها پنج هزار پیکر بی‌جان را در ۲۰۰ کانتینر مظلومانه زیر آفتاب داغ مکه نگاه داشته بودند در حالی که این کانتینر‌ها تنها می‌توانست تا چهار درجه هوا را سرد کند که همین امر باعث تغییر وضعیت فیزیکی پیکرهای مطهر شهدای منا شده بود.


اوحدی گفت: وقتی هیات اعزامی ایران به ریاست وزیر بهداشت به عربستان آمد پیکر ۱۱۴ تن از شهدای ایرانی شناسایی شده بود اما اجازه بازگشت حتی یک پیکر را هم نمی‌دادند و می‌گفتند تابوت نداریم یا باید تشریفات قانونی‌اش اجرا شود و یا بهانه دیگری می‌آوردند.


وی افزود: سعودی‌ها یک هفته بعد از فاجعه منا اولین جلسه رسمی را برای تعیین تکلیف شهدای ایرانی با هیات اعزامی برگزار کردند اما درست در‌‌ همان روز اعلام کردند برای وزیر بهداشت سعودی در ریاض جلسه‌ای پیش آمده و وی نمی‌تواند در این جلسه در برابر همتای ایرانی‌اش حضور یابد که این رفتار هم نوعی بداخلاقی و کارشکنی بود.


رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: دولت عربستان سعودی همچنان مدعی است که در فاجعه منا ۷۰۰ تن جان باخته‌اند در حالی که بیش از پنج هزار زائر در این فاجعه قربانی بی‌کفایتی آنان شدند.


اوحدی در خصوص کارشکنی‌های عربستان در زمینه حج امسال و عدم پذیرش حجاج ایرانی بیان کرد: شکی نیست که عذاب الهی نصیب کسانی خواهد شد که مانع حضور زائران جمهوری اسلامی ایران در آیین حج امسال شدند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب