ادامه شوک دلار در سایه کلاهبرداری در بازار خودرو/ جولان خالیفروشان فاقد مجوز با تبلیغات مجازی
به گزارش خبرگزاری آنا؛ بازار خودروی کشور در حال حاضر با یک پارادوکس عمیق دست و پنجه نرم میکند. رکود شدید در معاملات واقعی در کنار گرانی پایدار و افسارگسیخته قیمتها. این وضعیت معلول ترکیبی از عوامل ساختاری، سیاستهای وارداتی و فشارهای مالیاتی است که هم مصرفکننده نهایی و هم فروشندگان مجاز را تحت فشار قرار داده است.
معاملات انجامشده بیشتر شبیه به بازیهای داخلی میان فعالان و دلالان بازار برای حفظ نقدینگی یا فرار از نوسانات آتی است تا خرید مصرفی برای استفاده شخصی. این معاملات سودآور نیستند و حتی توان پوشش هزینههای ثابت مانند اجاره مغازه را برای نمایشگاهداران مجاز ندارند.
ادامه روند گرانیها و عدم اطمینان از قیمتهای آینده، قدرت خرید مصرفکننده نهایی را به شدت کاهش داده و او را به انتظار برای ثبات بازار کشانده است.در همین رابطه اسد کرمی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران تهران، از رکود شدید در معاملات خودرو خبر داد و تأکید کرد:افزایش قیمتهای اخیر تنها دلخوشی فعالان بازار بوده و مصرفکننده واقعی پشت درهای بازار مانده است.
وی با انتقاد شدید از مأموران مالیاتی و تخلفات گسترده توسط افراد فاقد مجوز، هشدار داد که در شرایط فعلی، نه تنها کسبهای که حقوق میگیرند ضرر میکنند، بلکه چشماندازی برای ثبات قیمتها در شش ماه آینده نیز متصور نیست.
رکود حاکم بر معاملات و افزایش قیمتهای صوری
کرمی با تأکید بر غیبت کامل مصرفکننده واقعی در بازار، گفت: مشکل ما این است که در هر دو حالت خرید و فروش، مصرفکننده حضور ندارد. این تغییراتی که در بازار میبینیم، تنها نمایشگاهداران و کاسبانی هستند که معاملهای بین خودشان انجام میدهند؛ مصرفکننده هیچ خریدی انجام نمیدهد مگر اینکه بازار در یک ثبات کامل باشد.
وی افزود: در نتیجه، این افزایش قیمتی که شما میشنوید، صرفاً برای دلخوشی عدهای از فعالان بازار است، وگرنه بحث معاملهای که سودی برای طرفین داشته باشد، مطرح نیست. اگر معاملهای هم انجام شود، مطمئن باشید دو روز بعد با یک مصاحبه یا نوسان برگشتی، همان معامله سودی برای نمایشگاهدار هم نخواهد داشت؛ حتی کرایه مغازههایشان هم درنمیآید.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران تهران با اشاره به وضعیت سخت کسبه، انتقاد کرد: از یک طرف بازار به این خرابی و ورشکستگی است، از طرف دیگر آقایان دارایی میگویند که اینقدر مالیات میگیریم. با وجود پیگیریها از مسئولین، گوش شنوایی وجود ندارد و کسانی که واقعاً در حال ضرر کردن هستند، به دردشان رسیدگی نمیشود.
جولان کلاهبرداران و هشدار به مردم
کرمی در بخش دیگری از سخنانش به حجم بالای تخلفات توسط افراد فاقد مجوز اشاره کرد و اظهار داشت: در تهران ۱۵۰۰ واحد دارای مجوز فعالیت داریم، اما به گوش من رسیده که عدهای از همکاران به فکر تعطیلی یا تغییر شغل هستند؛ آنها میگویند اگر وضعیت اینگونه باشد، ما حاضریم از جیب هم هزینه کنیم تا آبرویمان حفظ شود.
وی افزود:، اما در کنار اینها، یک سری افراد فاقد مجوز یا «خالیفروش» وجود دارند که در پارکینگها و دفاتر دور از دسترس اتحادیه، تخلفات خود را انجام میدهند. آنهایی که پروانه دارند و مسئولیتپذیر هستند، ریسک نمیکنند که با گرفتن ۱۰۰ میلیون تومان، فردا بخواهند کلاهبرداری کنند یا زیر قولشان بزنند.
کرمی با تأکید بر هشدارهای مکرر خود، گفت: بارها و بارها گفتهام که از اماکنی مانند ستارخان، عبدلآباد و جاهایی که دیگر شناخته شدهاند، مخصوصاً مراکزی که مجوز ندارند، خرید نکنید. متأسفانه شاهد هستیم که مردم با روشهای فریبنده مورد کلاهبرداری قرار میگیرند؛ مثلاً اخیراً خانمی به من زنگ زد که شوهرش توسط افراد در یک دفترخانه دوره شده و با زور، ۱۰۰ میلیون تومان از آنها گرفته شده است. این موارد در گوشه و کنار شهر سر میزند و ما باید آدرس کامل این متخلفین را برای رسیدگی اعلام کنیم.
ریشه مشکل در تبلیغات و انحصار واردات
کرمی در پاسخ به سؤالاتی پیرامون بیتوجهی به تبلیغات فضای مجازی، تصریح کرد: تمرکز روی این تبلیغات مجازی که پای بازار را خراب کرده و کلاهبرداریهای علنی را رقم میزند، وجود ندارد. آنها با شگردهای مختلف مردم را جذب میکنند، اما در نهایت پول مردم را گرفته و درگیر میشوند. جواب درستی هم به ما نمیدهند.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران تهران،در پاسخ به عامل اصلی این آشفتگی، چنین گفت: عامل اصلیاش گرانی خودرو نیست، بلکه این وضعیت ناشی از عملکرد دولت است. اگر قیمت دلار را ثابت نگه دارند و واردات کلاً آزاد شود و قیمتها پایین بیاید، و واردکنندهها با سود منطقی محصول را عرضه کنند، آنوقت نمایشگاههای غیرقانونی دیگر کار غیرقانونی انجام نمیدهند و کسی دنبال دکههای غیرمجاز نمیرود.
در مورد تأثیر آزادسازی واردات بر خودروهای داخلی، کرمی تأکید کرد: اگر واردات آزاد شود به شکلی که جوابگو باشد، اصلاً کسی دنبال خودرو داخلی یا مونتاژی نخواهد رفت. دولت باید این شوراها و رقابتهای کنترلی را رسیدگی کند، چون اینها بستر سوءاستفاده را فراهم میآورد.
چشمانداز ناامیدکننده برای شش ماه آینده
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران تهران، در خصوص امید به ثبات قیمتها در نیمه دوم سال ابراز تردید جدی کرد: آیا امیدی وجود دارد که قیمتها به ثبات برسد و رکود معاملات از بین برود؟ با اقتصادی که من اکنون میبینم، با این واردات «چکشی» و انحصاری که توسط افراد دولتی انجام میشود، بعید میدانم که این انتظار مردم محقق شود.
وی به وضعیت تولید داخلی اشاره کرد: تولید داخلی تقریباً خصوصی شده و با مردم بازی میکنند. شورای رقابت دخالتهای بیپایانی دارد؛ هر وقت دلشان خواست ثبتنام میکنند، سایت را ده دقیقه باز میکنند، یا عوامل خودشان ثبتنام میکنند و دست مصرفکننده واقعی به خودرو نمیرسد.
کرمی،در رابطه با حذف حساب وکالتی و اثر این طرح بر وضعیت قیمت ها و عرضه خودرو در بازار،گفت: هر تغییری تأثیر دارد؛ بحث تحویل بهموقع است. اما متأسفانه عملکرد مثبتی در راستای رضایت مردم در این زمینه مشاهده نکردهایم.
انتهای پیام/


