شیرینترین طلا؛ کوچکترین فاتح «ساسمو» چگونه «پازلهای بزرگ» را حل کرد؟
خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ جهان به ندرت شاهد ظهور پدیدههایی است که در سنین خردسالی، مرزهای آنچه را که «ممکن» میدانستیم، به چالش میکشند؛ کودکانی که نهتنها حافظه را به رخ میکشند، بلکه توانایی تحلیل ساختارهای انتزاعی را در سطحی فراتر از درک بزرگسالان به نمایش میگذارند.
اینبار، میدان عمل ریاضیات، قلب تپنده علوم و منطق، شاهد درخشش ۶ سالهای بود که نامش با طلا گره خورد: پارسا همدانی.
تصور کنید کودکی که هنوز به طور رسمی وارد مدارس نشده، با دستانی کوچک اما ذهنی بزرگ، در برابر چالشهای پیچیده المپیاد بینالمللی ریاضی سنگاپور (SASMO) میایستد و نهتنها در میان همسالان خود، بلکه در برابر دانشآموزان مقاطع بالاتر، فاتح مدال طلا میشود.
پارسا همدانی با کسب این افتخار، نه فقط یک رکورد جدید در تاریخ رقابتهای جهانی ساسمو خلق، بلکه ثابت کرد که کنجکاوی ذاتی در سنین اولیه، اگر با مسیردهی صحیح همراه شود، میتواند به نبوغی ملموس و جهانی تبدیل شود.
همدانی این پدیده ۶ ساله یکی از همین درخشانترین ستارگان است که در آسمان المپیاد بینالمللی ریاضی سنگاپور (SASMO) طلوع کرد و مدال طلای این رقابت معتبر را بر گردن آویخت؛ افتخاری که او را نهتنها به کوچکترین مدالآور این رویداد بدل ساخت، بلکه نگاهها را به سمت ظرفیتهای بیانتهای نهفته در دوران کودکی جلب کرد.
این دستاورد خارقالعاده، صرفاً نتیجه نبوغ ذاتی پارسا نیست، بلکه ثمره یک رویکرد تربیتی منحصر به فرد و عمیق است.
خبرنگار آنا با مهسا مظفریپور استاد دانشگاه آزاد اسلامی مادر پارسا همدانی به گفتوگو نشسته و دریچهای به سوی دنیای کودکان گشوده است؛ دنیایی که در آن، ریاضیات نه یک درس خشک و طاقتفرسا بلکه «عدد بازی» هیجانانگیزی است که کنجکاوی سیریناپذیر پارسا را ارضا کرد.
مادر پارسا از فضایی امن و حمایتگر سخن میگوید که در آن، اشتباه نه نشانه شکست، بلکه فرصتی برای یادگیری است و تشویق بر «تلاش و پشتکار» متمرکزند، نه صرفاً نتیجه نهایی.
این فلسفه تربیتی، پارسا را قادر ساخته تا بدون ترس از قضاوت یا فشار، مسیر کشف و یادگیری را با شور و شوق طی کند.
پارسا همدانی کودکی است که در ۶ سالگی و پیش از ورود به مدرسه، مدال طلای المپیاد بینالمللی ریاضی سنگاپور را بهدست آورده و رکورد کوچکترین مدالآور تاریخ رقابتهای ساسمو را به نام خود ثبت کرد.
خبرنگار آنا به دنبال این افتخارآفرینی گفتگویی را با مظفریپور مدرس دانشگاه آزاد اسلامی و مادر پارسا ترتیب داده است.
گپ و گفت آنا با مظفریپور در پی میآید:
طلای جهانی برای ذهن ۶ ساله؛ پارسا همدانی پدیده ریاضیات ایران
آنا: چه عواملی موجب شد تا استعداد پارسا در ریاضیات در سنین خردسالی شناسایی شود؟
مظفریپور: پارسا همواره اشتیاق ذاتی و کنجکاوی عمیقی برای فهمیدن «چرایی» و «چگونگی» پدیدهها داشت و در چهارسالگی، چهار عمل اصلی ریاضی را به خوبی میدانست و با علاقه خاصی به حل مسائل ریاضی و ضرب و تقسیم چند رقمی میپرداخت.

با مشاهده این میزان از علاقه و پیگیری متوجه شدم که یکی دیگر از زمینههایی که فرزندم در آن مستعد و توانمند است، ریاضی است.
آنا: به عنوان مادر، چه نقشی در حمایت، تشویق و فراهم کردن محیط مناسب برای رشد علمی پارسا ایفا کردهاید؟
مظفریپور: همواره تلاش کردم محیط خانه را برای او به فضایی امن برای پرسشگری و کشف تبدیل کنم.
همیشه به سؤالاتش با حوصله گوش داده و او را به جستوجوی پاسخ تشویق کردم، حتی از اینکه گاهی پاسخ سؤالاتش را نمیدانم بهعنوان فرصتی استفاده میکنم که بداند اشتباه کردن و ندانستن بخشی از فرآیند یادگیری است.
همیشه به سؤالاتش با حوصله گوش داده و او را به جستوجوی پاسخ تشویق کردم، حتی از اینکه گاهی پاسخ سؤالاتش را نمیدانم بهعنوان فرصتی استفاده میکنم که بداند اشتباه کردن و ندانستن بخشی از فرآیند یادگیری است.
همچنین همواره تشویقم معطوف به تلاش و پشتکار او بوده، نه نتیجه نهایی. این نگرش به پسرم کمک کرده در هر زمینهای که بخواهد، بدون ترس از شکست و با آرامش و تمرکز پیش برود.
آنا: فرآیند آمادهسازی پارسا برای المپیاد بینالمللی ریاضی ساسمو چگونه بود؟
مظفریپور: برنامه خاص و از پیش تعیینشدهای بهمعنای کلاس و اجبار وجود نداشت؛ فقط نمونهای از سؤالات آزمونهای سال قبل را در اختیار پسرم قرار دادم؛ او نیز با شور و شوق به حل مسئله میپرداخت.
برای پارسا، حل کردن سؤالات ریاضی و پیدا کردن جواب هم نه یک کار اجباری که یک بازی و سرگرمی جذاب است؛ از این رو به ریاضی «عدد بازی» میگوید.
آنا: از تجربه شرکت در المپیاد بینالمللی ساسمو چه درسها و آموختههای مهمی برای پارسا و خانوادهاش حاصل شد؟
مظفریپور: شرکت در المپیاد بینالمللی برای پارسا و ما، بسیار فراتر از یک رقابت علمی بود.
پارسا یاد گرفت که ریاضیات یک زبان جهانی است که مرزها را درمینوردد و به هنگام برگزاری مسابقه، کنترل همهچیز را در دست نداشتیم و این به ما آموخت که به تواناییهای پارسا برای مدیریت خودش اعتماد کنیم و از دور، یک پناهگاه امن عاطفی برای پارسا باشیم.
این درسها همچون چراغی، راه آینده او و نحوه همراهی ما را روشن خواهد کرد.
آنا: با توجه به این موفقیت درخشان، برنامهها و اهداف آینده پارسا در زمینه تحصیلی و علمی چیست و آیا مسیر المپیادی ادامه خواهد داشت؟
مظفریپور: با وجود این افتخار زودهنگام، اولویت اصلی ما حفظ شادی و تعادل در زندگی پارساست و ما نمیخواهیم این موفقیت بار سنگینی برای آیندهی او شود.
هدفمان این است که همچنان با فراهم کردن محیطی غنی و پاسخگو، عشق به یادگیری در وجودش شعلهور بماند و اجازه دهیم علایق پارسا به طور طبیعی هدایتش کند.
برای آینده تحصیلی و المپیادهای علمی، تمام گزینهها را بررسی خواهیم کرد، اما قطعیترین برنامه، دنبال کردن اشتیاق خود پارسا و حمایت بیقید و شرط ما از او خواهد بود.
فقط پناهگاه پارسا بودیم، قهرمانی کار خودش بود
آنا: چه توصیههایی به والدین دیگر که فرزندان مستعدی در زمینههای علمی دارند، برای شناسایی و پرورش استعدادهایشان دارید؟
مظفریپور: بهعنوان والدین پارسا، فقط یک اصل را دنبال کردیم: فراهم کردن بستر امن برای کشف و دنبال کردن اشتیاقهایش. به والدین توصیه میکنم که همراه باشند، اما فشار را کنار بگذارند.
بزرگترین سرمایهگذاری شما، سرمایهگذاری روی شادی و سلامت روانی فرزندتان است.
آنا: پارسا چگونه برای شرکت در المپیاد بینالمللی ریاضی ساسمو انتخاب شد و آیا مراحل مقدماتی یا انتخابی خاصی وجود داشت که او باید طی میکرد؟
مظفریپور: پارسا بهدلیل سن کم، اجازه شرکت در این مسابقات را نداشت؛ با مکاتباتی که با مسئولان برگزاری مسابقه صورت گرفت و با اثبات ویژگیها و توانمندیهای او، موفق به اخذ مجوز برای شرکت در این المپیاد بینالمللی شدیم و او به صورت ویژه اجازه شرکت در این رقابت را دریافت کرد.
این المپیاد معمولاً مرحله مقدماتی ندارد و دانشآموزان براساس پایه تحصیلی با همسالان خود از سراسر جهان به رقابت می پردازند.
پارسا با وجود اینکه کوچکترین شرکتکننده در تمام دورههای این مسابقات است و رقبای او همگی دانشآموزان مقاطع بالاتر بودند، با یاری خدا موفق شد مدال طلای جهانی را کسب کند و رتبه نخست ایران را بهدست آورد.
آنا: چالشبرانگیزترین بخش شرکت در المپیاد بینالمللی ساسمو چه بود و چه عواملی به او در کسب مقام نخست کمک کرد؟
پارسا: چالش اصلی برای پسرم در این مسابقه درک دقیق صورت سؤالها بود.
در سنی که بسیاری از کودکان تازه با حروف و اعداد آشنا میشوند، او باید سؤالاتی را تحلیل میکرد که گاهی حتی برای بزرگترها نیز پیچیده بودند، اما آنچه او را به موفقیت رساند، عشق ذاتی به کشف ناشناختهها بود.
برای او حل هر مسئله مانند یک بازی و ماجراجویی جذاب است و این نگرش مسیر دستیابی به مدال طلا را برای پارسا هموارتر کرد.
انتهای پیام/


