دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرکل امور عمومی و کمیسیون معاملات دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد

جزئیات تفویض اختیار کمیسیون معاملات به استان‌ها/ اصلاح آیین‌نامه معاملات دانشگاه ادامه می‌یابد

مدیرکل امور عمومی و کمیسیون معاملات دانشگاه آزاد اسلامی از ادامه اصلاح آیین‌نامه کمیسیون معاملات این دانشگاه خبر داد.
کد خبر : 99949

سید هادی میرحسینی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در تشریح اقدمات اداره امور عمومی و کمیسیون معاملات دانشگاه آزاد اسلامی در زمان ریاست دکتر حمید میرزاده گفت: «از زمان ریاست دکتر میرزاده تا کنون حدود 3400 پرونده­ در جلسات کمیته تخصصی معاملات و حدود 3100 پرونده در جلسات کمیسیون معاملات مرکزی بررسی و کارشناسی شده و تصمیمات لازم کارسازی و مراتب طی مصوبه برای اجرا به مراجع درخواست کننده ابلاغ شده است.»


او افزود:«تسریع در گردش کاری مکاتبات کمیسیون معاملات و پاسخگویی به درخواست مراجع در حداقل زمان ممکن یکی از کارهای مثبتی بود که در این دوره انجام شد. به عنوان مثال از زمان مدیریت جدید، میانگین پاسخ‌دهی به مراجع حدود 20 روز است، در گذشته این میانگین حدود 70 روز بود. این 20 روز نیز برای بررسی موضوعات در کمیته تخصصی و کمیسیون معاملات هرکدام به مدت یک هفته و سپس برای تأیید صورت جلسه کمیسیون معاملات از سوی ریاست دانشگاه صرف می‌شود.»


مقدم گفت: «با توجه به نوسانات اقتصادی و رشد روزافزون تورم در بازه زمانی 92-91، تعدیل حدنصاب معاملات در آئین­‌نامه معاملات دانشگاه آزاد اسلامی همانند نهادهای دولتی ضروری به نظر رسید. در این راستا و برای تسهیل فرآیندها و امور واحدهای دانشگاهی، با پیشنهاد کمیسیون معاملات مرکزی و درایت مسئولان عالی رتبه دانشگاه، حدنصاب معاملات جزئی از 100 میلیون ریال به 200 میلیون ریال و حد نصاب معاملات متوسط از 1 میلیارد و 200 میلیون به 2 میلیارد ریال افزایش یافته است.»


او افزود: «باتوجه به سیاست­‌های کلان دانشگاه مبنی بر تمرکززدایی و تفویض اختیار به هیأت­‌های امنای استانی و واحدهای دانشگاهی براساس ضوابط و همچنین در راستای سهولت تصمیم­‌گیری و سرعت بخشیدن به مسائل جاری مربوط به معاملات واحدهای دانشگاهی بخشنامه­‌هایی ابلاغ شد. این بخشنامه‌ها در راستای از بین بردن موانع پیش روی کمیسیون معاملات استان­‌ها برای سرعت بخشیدن به اتخاذ تصمیم در رابطه با درخواست­‌های واحدهای دانشگاهی است.»


مدیرکل پشتیبانی و امور عمومی دانشگاه آزاد اسلامی به بخشنامه تفویض اختیار ابلاغ مجوز برای اجاره ساختمان‌های آموزشی و خوابگاه‌ها اشاره کرد و افزود: «در راستای صرفه­‌جویی در هزینه‌ها و تسریع در امور، بازدید، کارشناسی، ارزیابی و تعیین قیمت پایه اجاره بهای املاک و مستغلات تنها تا سقف معاملات متوسط به شورای عمرانی استان مربوط تفویض شد و این امر باعث کاهش حجم ارسال درخواست‌های مرتبط به سازمان مرکزی شد.»


او به بخشنامه تفویض اختیار به کمیسیون معاملات استان­‌ها، سازمان سما و واحدهای جامع مستقل اشاره کرد و گفت: «در این بخشنامه اعتباری تا سقف 50میلیارد ریال برای کارهای عمرانی و تا سقف 20میلیارد ریال برای کارهای غیرعمرانی تعیین شد. همچنین اختیار انجام معاملات جزئی فروش به کمیسیون معاملات واحدها و انجام معاملات متوسط فروش به کمیسیون معاملات استان تفویض شد.»


میرحسینی‌مقدم بخشنامه‌های تعیین و اصلاح ترکیب کمیسیون معاملات واحدها، استان، واحدهای جامع مستقل، سازمان سما و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، بخشنامه تشکیل هفتگی کمیسیون معاملات استان­‌ها و بخشنامه اصلاح تضمین مزایده­‌های فروش را از دیگر بخشنامه‌های مفیدی معرفی کرد که در این دوره صادر شد.


او گفت: «صدور مجوز‌ خرید کالاهای انحصاری با هر مبلغی و همچنین اختیار تصمیم‌­گیری در رابطه با مواقعی که مناقصه‌ها و مزایده‌های برگزار شده از سوی واحدهای دانشگاهی به نتیجه نمی‌­رسید و طبق ماده 16 آئین‌نامه معاملات دانشگاه با کمیسیون معاملات مرکزی بوده است. اما در راستای تفویض امور بیشتر و تکمیل بخشنامه‌­های قبلی روان­‌سازی و تسریع در اتخاذ تصمیم در کمیسیون معاملات استان­‌ها، با ابلاغ بخشنامه‌­ای جدید، خرید کالاهای انحصاری تا سقف معاملات متوسط و همچنین اختیار تصمیم‌­گیری درباره هر یک از تبصره­‌های ماده ذیل 16 آئین­‌نامه معاملات در حیطه اختیارات کمیسیون معاملات استان (برای کارهای عمرانی تا سقف 50میلیارد ریال و برای کارهای غیرعمرانی تا سقف 20میلیارد ریال) به ‌کمیسیون معاملات استان واگذار شد.»


میرحسینی‌مقدم افزود: «در راستای حل مشکلات واحدهای دانشگاهی، گرفتن ضمانت­‌نامه بانکی معتبر برای سپرده شرکت در مناقصه نیز مصوب شد. همچنین با توجه به لزوم بازنگری در بخشنامه قبلی در بخش خودرویی و انطباق آن با نیازهای روز دانشگاه آزاد اسلامی، دستورالعمل جدید خودرویی با موضوع خرید، فروش و جایگزینی، استفاده، بیمه، تعمیرات، میزان مصرف سوخت، اجاره و از رده خارج کردن وسایط نقلیه دانشگاه ابلاغ شد. »


او ادامه داد: «این اداره در تهیه و تدوین بخشنامه­‌های صادر شده از سایر حوزه­‌های دانشگاه آزاد اسلامی مانند بخشنامه نظارت بر سرویس­‌های ایاب و ذهاب دانشجویی و پیش­نویس دستورالعمل واگذاری بوفه­‌های دانشگاه به صورت اجاره که در شرف ابلاغ است نقش فعال و پررنگی داشته است.»


مدیرکل پشتیبانی و امور عمومی دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌های آینده این اداره را تشریح کرد و گفت: «تکمیل سامانه اطلاع‌­رسانی کمیسیون معاملات برای استفاده کامل از ظرفیت‌­های این سامانه، ادامه به‌روز رسانی­‌ها و اصلاحات آئین­‌نامه معاملات دانشگاه، تسریع و کاهش بیشتر در زمان پاسخگویی به درخواست­‌های واحدهای دانشگاهی در راستای حذف بوروکراسی و تکریم ارباب رجوع، انتخاب کمیسیون معاملات برتر در استان و واحدهای دانشگاهی در راستای افزایش انگیزه و رتبه­‌سنجی از برنامه‌های آینده این اداره است.»


او افزود: «همچنین ضرورت ایجاد سیستم نظارتی دقیق برای نظارت و کنترل اجرای دقیق مفاد آئین‌­نامه معاملات و دستورالعمل­‌ها و بخشنامه‌­های ابلاغی و ضرورت تشکیل کارگاه‌­های آموزشی در هر استان و در صورت لزوم واحدهای دانشگاه برای اجرای دقیق مفاد آئین­‌نامه معاملات دانشگاه از سوی اعضای کمیسیون معاملات مربوط از دیگر برنامه‌های این اداره است.»


میرحسینی‌مقدم گفت: «در راستای بررسی سرعت پاسخگویی کمیسیون معاملات استان به درخواست‌های واحدهای دانشگاهی مربوط، واحدها بهتر است انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق سامانه اطلاع‌­رسانی کمیسیون معاملات، کانال تلگرام معاونان اداری و مالی واحدهای دانشگاهی ارائه کنند یا با شماره تلفن همراه 09122844145 تماس بگیرند.»


او افزود: «در راستای سیاست­‌های کلان دانشگاه، با توجه به این که نامه­‌های فیزیکی از سوی دبیرخانه مرکزی پذیرش نمی‌شوند به واحدها و مراکز دانشگاهی تأکید می­‌شود همه نامه­‌ها از طریق ECE ارسال شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته