قادر آشنا در گفت‌وگو با آنا

هویت ملی خط قرمز ماست/ نیازی به تشکیلات جدید در حوزه مد و لباس نیست

هویت ملی خط قرمز ماست  نیازی به تشکیلات جدید در حوزه مد و لباس نیست
دبیر شورای فرهنگ عمومی، درباره وضعیت کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد و تأکید کرد که ایجاد تشکیلات جدید ضرورتی ندارد و آنچه مهم است، اجرای اسناد و قوانین موجود با همراهی ذی‌نفعان و بخش خصوصی است.

قادر آشنا دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا عنوان کرد: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک «کارگروه مد و لباس» داریم که این کارگروه مصوبه مجلس شورای اسلامی است و براساس قانون شکل گرفته و یک «بنیاد مد و لباس و سبک زندگی ایرانی» داشتیم که مجری‌گری برنامه‌ها و فعالیت‌های کارگروه را عهده دار بود.

وی افزود: ما براساس آیین‌‌نامه‌ها و دستنامه‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که اسناد بالادستی این نوع انتخابات، مجوز‌ها مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، عمل کردیم. مجدد در سال ۱۴۰۲ سندی را نوشتند که در این سند وزارت فرهنگ مکلف شد «موسسه مد و لباس و پوشش ایرانی اسلامی» را تاسیس کند. اما باز این موسسه تاسیس نشد و مصوبه شورا بلاتکلیف ماند.

توقف فعالیت بنیاد ملی مد و لباس

آشنا اظهار داشت: براساس این مصوبه بلاتکلیف مانده از سال ۱۴۰۲، شورای عالی انقلاب فرهنگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد که موسسه راه‌اندازی و فرآیندش فراهم شود. منتها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس سیاست‌های دولت که تا می‌تواند از ایجاد دستگاه‌ها و بنیاد‌هایی که دولت باید هزینه بدهد و ساختاری به وجود بیاورد، خودداری کند، تصمیم گرفت فعالیت‌های موسسه فرهنگی هنری و بنیاد ملی مد و لباس را متوقف کند، چرا که مشخص شد کار این بنیاد حمایت از برنامه‌های کارگروه مد و لباس است و موسسه انجمن هنرهای تجسمی می تواند همین وظیفه را برعهده بگیرد و نیاز به تشکیلات جدید نیست که هیئت مدیره داشته باشد و مدیرعامل و ساختار پیچیده!

هم‌پوشانی مأموریت‌ها در حوزه مد و لباس

وی با اشاره به اینکه سه موسسه کار مشترکی را در عرصه مد و لباس و سبک زندگی انجام می‌دهند، افزود: هر طور که وارد فعالیت این عرصه‌ها می‌شویم اهداف، وظایف و ماموریت‌ها یکسان است. گاهی جملات پس و پیش هستند وگرنه من به عنوان کسی که سال‌هاست در این عرصه هستم متوجه می‌شوم که این ماموریت‌ها با هم مشابهت دارد. در نهایت وزارت فرهنگ مطرح کرد که ما از ایجاد تشکیلات جدید خودداری کنیم و آن دسته از ماموریت‌های بنیاد را به کارگروه مد و لباس منتقل کنیم، این هم در شورای مصوب و ابلاغ شد.

نخستین اقدام در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی

آشنا با اشاره به اینکه در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، فرآیند اصلاح ماموریت‌های کارگروه مد و لباس دیده شد  و افزود: کارگروه مکلف است نظراتی که وجود دارد برای بنیاد جدیدالتاسیس اعمال و اجرا کند. کارگروه مد و لباس براین اساس تشکیل شده که بتواند حوزه مد و طراحی را تقویت کند و مبتنی بر هویت و تمدن ایرانی و اسلامی باشد، در این دنیای پراشوب با مسائل جهانی که هویت‌ها را نشانه گرفته، کمک به هویت ایرانی و اسلامی با اهمیت است.

حمایت از طراحان و برگزاری رویداد‌ها

دبیر شورای فرهنگ عمومی درباره فعالیت‌های کارگروه مد و لباس گفت:  قرار بر این بوده و هست که طراحان شناسایی شوند و در سراسر استان‌ها هم طرح‌های خوب به تولیدکنندگان معرفی شود. یکی از فعالیت‌های دیگر این کارگروه برگزاری رویداد‌ها است تا تولیدکنندگان طراحان را ببینند. در سراسر کشور ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی همین کار را می‌کنند.

وی با بیان اینکه این کارگروه در استان‌ها هم تشکیلات دارد، توضیح داد: ما هم از استان‌ها خواستیم که این رویداد‌هایی که برگزار می‌شود، تلاش کنند همه طراحان در کشور حضور یابند، تولیدکنندگان ببینند، بهره ببرند و استفاده کنند. در جشنواره فجر هم نیت همین است. مضاف بر این، در آموزشگاه‌هایی که مجوز داده می‌شود، مؤسسات تک‌منظوره‌ای در حوزه طراحی و کارآفرینی فعال می شوند.

پنج متولی اصلی در کارگروه

آشنا اظهار داشت: این کارگروه پنج متولی اصلی دارد که به منزله فعالیت دیگر دستگاه‌ها نیست، اما در این قانون وزارت فرهنگ، سازمان صدا و سیما، وزارت صمت، سازمان برنامه و بودجه و سه نفر از اهالی این صنف از پوشاک ایرانی و یک نفر رییس کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان ناظر حضور دارند. در آیین‌نامه اجرایی وظایف و تکالیف هر رسته کاملاً مشخص است. در نهایت ما در وزارت فرهنگ دبیرخانه این کارگروه هستیم نه مسئول اجرایی آن.

وظایف دستگاه‌های مختلف

آشنا همچنین اظهار داشت: این پنج دستگاه وظایفی دارند که کنار هم کار کارگروه را معنی می‌دهد. مثلاً صدا و سیما وظایفش این است که در بحث تبلیغ و ترویج نوع پوشش کمک کند و به عبارتی فرهنگ‌سازی کند. وزارت آموزش و پرورش هم وظیفه‌اش این است که دانش‌آموزان را با فرهنگ و هویت ایرانی در موضوع پوشش آشنا کند و برای پوشش لباس بچه‌ها تدبیر بیندیشد. وزارت صمت هم که بحث واردات و صادرات و قیمت‌گذاری را دارد. دانشگاه‌ها هم به صراحت در قانون موظف هستند که در حوزه تحقیقات و پژوهش در زمینه پوشش ایرانی و اسلامی اقدام کنند.

اصلاح آیین‌نامه و سند جدید

آشنا همچنین توضیح داد: این مصوبه که تازه رییس‌جمهور آن را ابلاغ کرده، دو روز پیش در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی بررسی شد، قرار شد مسائلی که سند تکلیف شده و آیین نامه اجرایی رصد و اصلاحاتش انجام شود. بنابراین هیچ چیز حذف نشده، فقط از تشکیلات جدیدالتاسیس جلوگیری شده و ماموریتها و تکالیف جدید ابلاغ شده است. مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی که همه شخصیت‌ها در آن حضور دارند، حتماً دغدغه دارد و خط قرمز ما هویت ملی ما است.

تأکید بر اجرا به جای تشکیل نهاد‌های جدید

وی با تأکید براینکه اتفاق جدیدی نیافتاده، ما هیچ نیازی به تشکیلات جدید در کشور نداریم، افزود: ما در کشور سند و قانون زیاد داریم، اما مهم‌تر از همه اینها اهتمام برای اجرا است. همه باید کنار هم به اجرا فکر کنیم. از سندنویسی و تشکیل تشکیلات جدید که هیچ فایده ندارد باید جلوگیری کنیم. آنچه داریم تقویت کنیم و به اجرا فکر کنیم.

آشنا در پایان گفت: کارگروه مد و لباس یا هر تشکیلاتی در این حوزه بدون همراهی صنف و ذی‌نفعان و بخش خصوصی به معنای واقعی در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و اجرا امکان‌پذیر نیست. ما در این دوره جدید هر آنچه باید به استان‌ها واگذار کنیم و قانون اجازه می‌دهد، انجام داده‌ایم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا