ترافیک خیابان و ازدحام مترو؛ سهم شهروندان از شروع سال تحصیلی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، با آغاز ماه مهر، شهر بار دیگر حالوهوای شروع مدارس و دانشگاهها را به خود گرفته و از این پس، صبحها کوچه و خیابان مملو از دانشآموزان و دانشجویانی است که رهسپار مدارس و دانشگاهها میشوند. اما فارغ از فضای خاطرهانگیز شروع سال تحصیلی، معضل قدیمی و تکراری ترافیک دوباره گریبان شهروندان را گرفته و آرامش روانی مردم را بر هم میزند.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا در تازهترین آمار خود اعلام کرده که حجم ترافیک صبحگاهی در معابر شهری بهویژه در کلانشهرها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت و والدین، رانندگان و دانشآموزان باید با مدیریت تردد و رعایت اصولی، نقش خود را در کاهش این بار سنگین ایفا کنند.
اما نکته اصلی اینجاست که تصمیمات کلان در حوزه تردد را مسئولان اتخاذ میکنند و تقریبا مردم نقشی در آنها ندارند. به بیان دیگر، زمانی که ساعت شروع مدارس، دانشگاهها و ادارات همزمان در بازه ۷ الی ۸ صبح تعیین میشود، دور از ذهن نیست که شهروندان کلانشهری مثل تهران با بیش از ۱۶ میلیون جمعیت، گرفتار ترافیک سنگین در معابر شوند.
کارشناسان میگویند افزایش استفاده از خودروهای شخصی یکی از مهمترین عوامل ایجاد گرههای ترافیکی، بهویژه در اطراف مدارس است. همزمانی ساعت شروع مدارس و ادارات نیز بر شدت معضل ترافیک میافزاید و منجر به بسیاری از بحرانهای دیگر نظیر آلودگی هوا، اتلاف وقت و نارضایتی اجتماعی میشود. راهکار برون رفت از این وضعیت را هم افزایش استفاده مردم از حمل و نقل عمومی نظیر مترو و اتوبوس ذکر میکنند.
اما ازدحام شدید در ناوگان حملونقل عمومی نیز کابوسی وحشتناکتر از ترافیک برای شهروندان میباشد که بسیاری از مردم ماندن در ترافیک و افزایش آلودگی را به استفاده از حمل و نقل عمومی ترجیح میدهند. وضعیت حمل و نقل عمومی به گونهای است که در ساعات اوج ترافیک، بسیاری از مسافران ناچارند بیش از دو یا سه نوبت منتظر مترو یا اتوبوس بایستند تا شاید جایی برای ورود به واگنهای متراکم یا اتوبوسهای مملو از جمعیت پیدا کنند. این وضعیت نه تنها زمان سفر را چندین برابر میکند، بلکه خستگی، اضطراب از سرقت وسایل و نارضایتی شهروندان را بهطور قابل توجهی افزایش میدهد.
قابل ذکر است انتقاد و مطالبه برای رفع چنین بحرانی، تنها متوجه مسئولین نیست و شهروندان نیز باید با همکاری و همیاری خود به حل چنین بحرانی کمک کنند. فارغ از بحث استفاده از حمل و نقل عمومی که با شرایط فعلی با معضلات زیادی همراه است، شهروندان نیز میتوانند با بهرهگیری از سرویسهای مدارس استاندارد، تغییر در ساعت شروع فعالیت برخی ادارات و فرهنگسازی در خانوادهها برای کاهش توقف خودروها در اطراف مدارس از جمله عوامل پیشنهادی برای کاهش این معضل میباشد. در این میان، افزایش ظرفیت و تعداد ناوگان حملونقل عمومی نیز بهعنوان یکی از اساسیترین راهکارها برای مقابله با ازدحام و تسهیل جابهجایی مسافران مطرح است.
نکته حائز اهمیت این است که هر سال چنین راهکارهایی برای شروع ۶ ماهه دوم سال در کشور توسط برخی مسئولین، صاحبنظران و رسانهها ارائه میشود، ولی نهادهای تصمیمگیر در این حوزه گوششان بدهکار این حرفها نیست. طبیعی هم هست؛ مسئولی که مسیر رفتوبرگشتش به محل کار از خطوط ویژه و با خودرو شخصی طی میشود، چه درکی میتواند از وضعیت فاجعهبار ترافیک و حملونقل عمومی کشور داشته باشد که بخواهد تصمیمی مؤثر در این زمینه بگیرد؟
تجربه سالهای گذشته نشان داده است که در نبود راهکارهای پیشگیرانه و عملیاتی، هر ساله شروع ماه مهر برابر است با آغاز ترافیک وحشتناک و ازدحام شدید در حملونقل عمومی نظیر مترو و اتوبوسها؛ کابوسی مشترک برای شهروندان و رانندگان که تنها با همکاری عمومی و تصمیمهای جدی مدیریتی میتوان از شدت آن کاست، اما به نظر میرسد هنوز خبری از این تصمیمهای جدی نیست.
انتهای پیام/


