در گفت‌وگو با آنا تاکید شد

پایداری بندر چابهار در گرو مدیریت داخلی؛ عبور از مکانیسم ماشه با قدرت بومی

پایداری بندر چابهار در گرو مدیریت داخلی؛ عبور از مکانیسم ماشه با قدرت بومی
با وجود بازگشت تحریم‌ها به بندر استراتژیک چابهار، دبیر انجمن کشتیرانی تأکید کرد: با مکانیسم ماشه فعالیت خطوط حمل‌ونقل دریایی ایران متوقف نخواهد شد و مدیریت داخلی تضمین‌کننده تداوم عملیات واردات، صادرات و ترانزیت است.

به گزارش خبرگزاری آنا؛ پس از بازگشت تحریم‌های بین‌المللی به بندر استراتژیک چابهار، نگرانی‌هایی در مورد توقف فعالیت خطوط کشتیرانی و اختلال در مسیر‌های ترانزیتی کشور مطرح شده است. این تحریم‌ها که با هدف فشار بر تجارت و حمل‌ونقل دریایی ایران اعمال شده‌اند به رغم بازتاب رسانه‌ای و نگرانی‌های احتمالی، تأثیر مستقیمی بر عملیات واردات، صادرات و ترانزیت نداشته و فعالان حوزه کشتیرانی معتقدند روند فعالیت‌ها همچنان تحت مدیریت داخلی و با ثبات ادامه خواهد یافت. در این میان، تحلیل‌ها نشان می‌دهد اثرات تحریم‌ها بیشتر جنبه روانی دارد و شرکت‌های ایرانی با مدیریت نرخ‌ها و همکاری با طرف‌های خارجی تلاش می‌کنند اثرات احتمالی آن را کاهش دهند.

مسعود پل مه دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران،در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد آنا، در رابطه با تاثیر تحریم‌های اروپای بر بندر چابهار، گفت: با وجود بازگشت تحریم‌ها به بندر چابهار این موضوع به آن معنا نیست که فعالیت خطوط کشتیرانی و شرکت‌های حمل و نقل دریایی متوقف خواهد شد و باید گفت که تأثیر مستقیم تحریم‌ها بر عملیات واردات و صادرات کشور و بخش ترانزیت بسیار محدود است و خطوط کشتیرانی ایرانی به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

وی افزود: فعالیت بندر چابهار عمدتاً شامل واردات و صادرات کشور و بخشی هم عملیات ترانزیتی است که توسط شرکت‌های کشتیرانی ایرانی مدیریت و تابع مولفه‌های اقتصادی تحت تأثیر تحریم‌های خارجی به شکل مستقیم نیست.

تحریم‌ها می‌توانند تا حدود ۳۰ درصد باعث افزایش نرخ‌ها شوند

پل مه در پاسخ به سوالی درباره تأثیر تحریم‌ها بر هزینه و ریسک ناوگان ایرانی و شرکت‌های خارجی طرف قرارداد، توضیح داد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد این تحریم‌ها می‌توانند تا حدود ۳۰ درصد باعث افزایش نرخ‌ها شوند بیشتر تحت تأثیر نوسانات ارز است با این حال شرکت‌های کشتیرانی ایرانی با مدیریت مثبت نرخ‌های اصلی حمل و نقل را کاهش داده و اثرات احتمالی تحریم‌ها را تعدیل می‌کنند.

دبیر انجمن کشتیرانی در ادامه تصریح کرد: برخلاف تصور برخی این تحریم‌ها به رقبای منطقه مانند پاکستان یا چین فرصت نمی‌دهد تا از موقعیت چابهار به سود بیشتر برسند. انجمن کشتیرانی ایران بر این باور است که فشار آمریکا بیشتر دارای آثار روانی است و مانع شکل‌گیری مسیر امن و متنوع تجاری در منطقه نمی‌شود و ۹۵ درصد تحریم‌ها تا قبل از اعمال مکانیسم اسنپ‌بک وجود داشته و تحریم‌های جدید صرفاً هیجانات کوتاه‌مدت ایجاد می‌کند که پس از فروکش کردن، مشکلات مالی و عملیاتی نیز برطرف خواهد شد.

تنها ۲۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری دربندر چابهار

پله مه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر تحریم‌ها بر سرمایه‌گذاری هند در چابهار، گفت: هند از حدود ۲۲ سال پیش با ایران توافق‌نامه‌ای به ارزش ۲۲۰ میلیون دلار امضا کرده است تا تجهیزات و عملیات لازم برای حمل کالا به افغانستان را مدیریت کند. اما در این مدت تنها ۲۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و تجهیزات مورد نیاز را به شکل کامل و راهگشا تامین نکرده است. همچنین فعالیت مستمر بازرگانی و تجارت دریایی مورد انتظار از سوی هند تاکنون اجرا نشده است.

وی افزود: بنابراین تحریم‌های جدید هیچ تأثیری بر عقب‌نشینی هند از همکاری با ایران نخواهد داشت و روند سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های هند در چابهار ادامه خواهد یافت.

دبیر انجمن کشتیرانی در پایان گفت: عملیات بندر چابهار و مسیر‌های ترانزیتی کشور به رغم تحریم‌ها همچنان فعال و مطمئن است و مدیریت صحیح خطوط کشتیرانی و همکاری مستمر با شرکت‌های ایرانی تضمین‌کننده ادامه فعالیت بدون توقف است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا