دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 فروردين 1394 - 13:54

الجزیره: آمریکا نگران تحولات یمن است

الجزیره انگلیسی طی گزارش در ارتباط با آخرین تحولات یمن نوشت: آمریکا از نظر سوق الجیشی و دیپلماتیک به شدت نگران تحولات یمن است.
کد خبر : 9984

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا، «آلن فیشر»، خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی در گزارشی از واشنگتن گفت: «آمریکا پشتیبانی اطلاعاتی گسترده از عملیات یمن دارد. آمریکا سخت افزارهای زیادی در فضا دارد و با تسهیلات ماهوارهای خودش می تواند به شناسایی اهداف کمک کند. آمریکا حمایت لجستیکی نیز از عملیات یمن دارد. اقداماتی از قبیل سوخت‌گیری برای هواپیماها از جمله این اقدامات است.


این هواپیماهای سوختگیری آمریکا به راحتی می توانند بر فراز یمن پرواز کنند. اما آمریکا در حملات هوایی در یمن مشارکت ندارد. هیچ هواپیمای نظامی به صورت تهاجمی علیه مواضع حوثی ها اقدام نمی کند. تمایز قائل شدن بین این دو مسئله بسیار حائز اهمیت است. البته احتمال دارد در روزهای آینده این وضع تغییر کند.


البته فعلا مقامات آمریکایی می‌گویند هیچ برنامه ای برای تغییر این رویه ندارند. مقامات آمریکایی تاکید دارند کاملا از اقدامات سعودی‌ها حمایت می‌کنند. آمریکا نگران خطوط راهبردی کشتیرانی در نزدیک خطوط ساحلی یمن( تنگه باب المندب) است. آمریکا می خواهد شناورهای بین‌المللی همچنان بتوانند از این منطقه تردد کنند بدون آنکه مانعی برای تردد آنها وجود داشته باشد.


حالا مشخص شده است، قبل از عملیات دیروز، رایزنی‌هایی بین مقامات عربستان سعودی و آمریکا درباره این عملیات در جریان بوده و گفته می شد قرار است عملیاتی با مشارکت عربستان سعودی و متحدانش در شورای همکاری‌های خلیج فارس انجام شود که همینطور هم شد.


باتوجه به پیشروی‌های سریعی که حوثی‌ها در یمن داشتند، عربستان سعودی نگران و به فکر اقدام بود که در نهایت عملیات اخیر شروع شد. این عملیات با مشورت آمریکا آغاز شد. اما یکی از ژنرال‌های بلندپایه آمریکا که روز گذشته در کنگره صحبت می کرد اعلام کرد او فقط ساعتی پیش از آغاز عملیات از این ماجرا مطلع شد و با او دراین باره تماس تلفنی برقرار شد.


مشخص نیست دولت آمریکا چه حمایت های پشتیبانی و لجستیکی و اطلاعاتی از عملیات عربستان سعودی در یمن دارد. وزارت امورخارجه و وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) باید دراین باره بیشتر توضیح بدهند.


باتوجه به اینکه یکی از ژنرال‌های بلندپایه آمریکایی گفته است فقط چند دقیقه قبل از آغاز عملیات به او اطلاع رسانی شده است، احتمالا آمریکا به غیر از دادن چند مشورت دیپلماتیک نمی توانسته است کار زیادی انجام بدهد. اما با آغاز عملیات، مقامات آمریکایی کاملا از سیر ماجرا مطلع هستند و در ادامه نیز، آمریکا همچنان به پشتیبانی اطلاعاتی و لجستیک خود از این عملیات ادامه خواهد داد.


نگرانی‌هایی درباره گسترش دامنه درگیری‎های یمن وجود دارد. عربستان سعودی نگران امنیت مرزهایش است. در داخل آمریکا افرادی همانند سناتور جان مک کین با انتقاد از سیاست خارجی آمریکا تاکید دارند واشنگتن باید از عربستان سعودی و متحدانش در این عملیات پشتیبانی کند.


اما مقامات کاخ سفید می‌گویند این درگیری ها در خاک یمن محدود خواهد ماند. اما به هرحال، مسئله یمن از نظر سوق الجیشی و دیپلماتیک در منطقه خاورمیانه، برای آمریکا بسیار نگران کننده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته