دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 فروردين 1394 - 11:00

رئیس‌جمهوری آرژانتین از پرونده ضد ایرانی تبرئه شد

به حکم دادگاه تجدیدنظر در آرژانتین، پرونده ادعاهای مطرح شده علیه کریستینا فرناندز کرشنر رئیس‌جمهوری این کشور در پرونده ضدایرانی مختومه اعلام شد.
کد خبر : 9967

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری آنا، کریستینا فرناندز پیش‌تر متهم شده بود که درباره نقش ایران در انفجار مرکز یهودیان در سال ۱۹۹۴ در بوئنوس‌آیرس پنهان‌کاری کرده است.


دو قاضی از گروه سه‌نفره قضات دادگاه تجدید‌نظر به رد اتهام‌ها علیه خانم فرناندز رای دادند و این پرونده را غیر‌وارد دانستند.


رئیس‌جمهوری آرژانتین همواره اتهام‌های مطرح علیه خود را رد کرده است.


اتهام‌های موجود در این پرونده پیش‌تر در اواخر ماه فوریه با حکم قاضی دنیل رافکاس رد شده بود اما با تقاضای دادستان این پرونده به دادگاه تجدید‌نظر رفت.


حکم قاضی رافکاس پس از بررسی یک پرونده ۳۵۰ صفحه‌ای اعلام شد که از سوی آلبرتو نیسمان دادستان ویژه آرژانتین تدوین شده بود.


بنا به گزارش‌ها، آقای نیسمان در ماه ژانویه به شکلی غیرمنتظره درگذشت.


وزارت دادگستری آرژانتین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ‌دادگاه تجدید نظر فدرال با تایید حکم قاضی دنیل رافکاس، اتهام های مطرح شده از سوی دادستان نیسمان را رد می‌کند.


دادستان نیسمان در پرونده اتهامی علیه رئیس‌جمهوری آرژانتین گفته بود خانم فرناندز از هویت عوامل انفجار آگاهی دارد.


این دادگاه استیناف در حکم خود، نظر قاضی رافکاس را تایید کرده که گفته بود شواهدی علیه فرناندز وجود ندارد.


مرگ ناگهانی نیسمان در شرایطی که پرونده‌ای قضایی علیه رئیس‌جمهوری آرژانتین تهیه کرده بود از ابتدای سال ۲۰۱۵ به اصلی‌ترین موضوع رسانه‌های این کشور بدل شد.


جسد دادستان نیسمان روز ۱۸ ژانویه و پیش از آنکه در پارلمان آرژانتین علیه خانم فرناندز شهادت دهد در خانه‌اش کشف شد در حالی که سر او با شلیک گلوله سوراخ شده بود و یک سلاح کمری در کنارش قرار داشت.


هنوز ابهام‌های زیادی درباره مرگ نیسمان وجود دارد.


فرناندز پیش‌تر گفته است اطلاعاتی گمراه‌کننده توسط یک «مامور خودسر» در اختیار نیسمان قرار گرفته بود تا دولتش را بی‌اعتبار کند.


در انفجار مرکز فرهنگی یهودیان در مرکز بوئنوس‌آیرس موسوم به «آمیا» در سال ۱۹۹۴، ۸۵ نفر کشته شدند و ساختمان هفت طبقه این مرکز فروریخت.


انتهای پیام/

برچسب ها: تبرئه دادگاه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته