دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 فروردين 1394 - 10:38

سی‌ان‌ان: یمن به عرصه تقابل ایران و عربستان تبدیل شده است

کارشناسی آمریکایی با بیان اینکه در اوضاع کنونی یمن، ایران گزینه دیگری ندارد به جز اینکه نقش خود را در این کشور پررنگ تر کند، گفت که دعوا در صنعا نه برای بازگرداندن «منصور هادی» بلکه برای قدرت‌نمایی میان عربستان و ایران است.
کد خبر : 9963

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «باراک برفی» کارشناس ارشد موسسه تحقیقاتی «بنیاد آمریکای جدید» در واشنگتن در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» در پاسخ به این سؤال که واکنش ایران به برنامه عملیات زمینی احتمالی عربستان در یمن چه خواهد بود گفت: عربستان سعودی با عملیات نظامی خود در یمن نشان داد که اجازه نمی‌دهد حوثی‌ها (جنبش انصارالله) کنترل امور را در یمن در دست بگیرند. با این اقدام عربستان، توپ به زمین ایران افتاده است. باید توجه داشت که در این بحبوحه، مصر اعلام کرد که حاضر است نیروهای خود را برای عملیات زمینی در یمن وارد عمل کند.


به گفته این کارشناس آمریکایی، موضع اخیر مقام‌های مصر، اوضاع را بسیار متفاوت می‌کند. در این اوضاع، ایران گزینه دیگری ندارد به‌جز اینکه نقش خود را در یمن پررنگ‌تر کند. عملیات در یمن برای بازگرداندن «منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی یمن به قدرت نیست بلکه دعوا برای کسب سلطه در منطقه است که این دعوا میان ایران و عربستان سعودی شکل گرفته است.


این دعوا برای قدرت‌نمایی دو طرف مذکور است. عربستان، یمن را حیاط‌خلوت خود تلقی می‌کند. آن‌ها می‌دانند که سیر تحولات یمن می‌تواند برای خودشان دردسرساز باشد زیرا موجب می‌شود تا میدانی برای اقدامات القاعده در شبه‌جزیره عربی به وجود بیاید و در نتیجه، عربستان سعودی بی‌ثبات شود.


«برفی» افزود: مقام‌های سعودی از این امور واهمه دارند و به همین علت معتقدند همین حالا باید اقدام کنند. منافع مطرح در یمن، برای ایران به‌اندازه عربستان سعودی نیست. وضع یمن با سوریه، برای ایران متفاوت است. در سوریه، جنگی نیابتی در جریان است به‌طوری‌که نظام حمایت‌شده به‌وسیله ایران در سوریه در یک سوی میدان قرار دارد و شبه‌نظامیان حمایت‌شده به‌وسیله عربستان در سوی دیگر فعالیت می‌کنند ولی موضوع یمن برای عربستان بسیار متفاوت از سوریه است.


وی خاطرنشان کرد: نگاه آمریکا به موضوع یمن متفاوت از موضوع دیگر کشورهای منطقه است. درواقع، اگر میدان یمن را به میدان مسابقه تشبیه کنیم، آمریکا در این مسابقه، هیچ سگی برای مسابقه ندارد. البته این وضع تا زمانی مصداق دارد که موضوع القاعده مطرح نباشد. برای آمریکا، موضوع القاعده در شبه‌جزیره عربی مهم است که در یمن فعالیت دارد. جنبش انصار الله با القاعده می‌جنگند و درنتیجه آمریکا دوست دارد که این اتفاق بیفتد، ولی درباره یمن و موضع آمریکا در این باره، باید به جایگاه عربستان از منظر آمریکا نیز توجه کرد.


عربستان از سیاست‌های آمریکا در منطقه، بسیار ناراحت است. این ناراحتی به حوزه‌های مختلف از جمله پرونده هسته‌ای ایران و جنگ داخلی سوریه مربوط می‌شود. با چنین وضعی، عربستان می‌خواهد آمریکا از ریاض در عملیات یمن حمایت کند، به همین علت است که می‌بینیم در عملیات یمن، آمریکا پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی به عمل می‌آورد تا نظر سعودی‌ها را جلب کند. حالا که عملیات نظامی به رهبری عربستان در یمن آغاز شده است، تقابل نظامی جنبش انصارالله با نیروهای مذکور خواهد بود و مقابله با القاعده شبه‌جزیره عربی به حاشیه رانده خواهد شد. حتی نیروهای وفادار به «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهوری سابق یمن که ائتلافی تلویحی با جنبش انصارالله دارند در پشت سر آنان قرار خواهند گرفت تا با سعودی‌ها بجنگند.


در چنین اوضاعی، هیچ‌کس با القاعده در یمن نمی‌جنگد و در نتیجه، جای پای القاعده شبه‌جزیره عربی محکم‌تر خواهد شد. این وضع برای آمریکا، بسیار بغرنج است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته