هنرستانهای کشور درآمدزا میشوند
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز برگزار شد، اظهار کرد: برای سال تحصیلی آینده ۱۱۵ پژوهشسرای جدید به مجموعه پژوهشسراها اضافه خواهد شد و با توجه به وجود ۵۰۰ پژوهشسرا در کشور، مجموع این پژوهشسراها به عدد ۶۱۵ خواهد رسید و تنها ۱۰۰ پژوهشسرای دیگر برای تاسیس باقی خواهد ماند.
وی با بیان اینکه بیش از ۶۴ پژوهشسرای کشور مجهز به آزمایشگاه نانو هستند، افزود: سازمان انرژی اتمی نیز برای ایجاد بخش لیزر در پژوهشسراها ابزار تمایل کرده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: امسال نخستین المپیاد سلولهای بنیادی برگزار شد که امید است مانند نانو که هفتمین المپیاد آن با حضور ۳۰ هزار دانشآموز برگزار شد بحث سلولهای بنیادی در عرصه پژوهش و نوآوری در سطح مدارس بتواند موثر واقع شود.
زرافشان با بیان اینکه ارتقاء مدیریت مدارس همواره مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش بوده است، گفت: برای تحقق این موضوع طرح «تعالی مدرسه» برنامهریزی شد و تاکنون ۷ هزار و ۵۸۲ مدرسه تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و در سال آینده نیز با افزایش ۶ هزار و ۵۲۶ مدرسه مجموع مدارسی که تحت پوشش طرح تعالی قرار خواهند گرفت به عدد ۱۴ هزار و ۱۰۸ خواهد رسید.
وی با بیان اینکه امسال در بحث برنامه تعالی مدارس علاوه بر افزایش مدارس تحت پوشش بحث ارزیابی از مدارس برتر نیز انجام خواهد شد، یادآور شد: دانشگاه فرهنگیان مسئول ارزیابی مدرسه برتر است که در نهایت از مدارس معرفی شده در نشست ملی تقدیر خواهد شد.
زرافشان عنوان کرد: با استقرار دوره دوم متوسطه طول مدت تحصیل در شاخههای فنی و حرفهای و کاردانش از ۲ به ۳ سال افزایش پیدا کرد که این افزایش یک ساله موجب افزایش شایستگیهای علمی و عملی دانش آموزان می شود که این مساله زمینه اثربخشی در مشاغل را به همراه دارد.
وی افزود: دانشآموزان شاخه کاردانش پس از فارغالتحصیلی وارد بازار کار میشوند و فارغالتحصیلان شاخه فنی و حرفهای پس از دریافت مدرک کاردانی به عنوان تکنسین وارد بازار کار خواهند شد و توزیع هرم شغلی در کشور بر اساس همین موضوع انجام میشود که متاسفانه در حال حاضر این هرم در کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد.
زرافشان در ادامه از ورود ۳ هزار کارآموز و استادکار در مهر امسال خبر داد و عنوان کرد: بخشی از این افراد در آزمون استخدامی شرکت کرده و برخی دیگر نیز جزو فارغ التحصیلان دانشگاه شهید رجایی هستد که وارد هنرستانهای کشور میشوند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از دغدغههای کنونی بحث کارآفرینی است، گفت: برای خوداشتغالی فارغالتحصیلان برنامه جامع کارآفرینی را تدوین و یک پژوهشسرا در منطقه ۳ تهران به عنوان قطب تمام ۶۱۵ پژوهشسرای کشور، خدمات ارائه خواهد کرد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته طرح کاشف پیگیری شد و شناسنامهای برای دانشآموزان پایههای هفتم و هشتم تهیه شد، خاطرنشان کرد: با فراخوانی که از استانها انجام شد ۲ هزار و ۸۰۰ داوطلب به عنوان مربی کارآفرینی انتخاب و از بین آنها ۲۵۰ نفر بر اساس شاخصها انتخاب و این افراد نیروهای مرجع در استانها و مناطق خواهند بود.
زرافشان با بیان اینکه آئین نامه آموزش همراه با تولید را برای تمام هنرستانها ارسال کردیم، گفت: پیش از این تنها هنرستانهای کشاورزی میتوانستند درآمدزا باشند و این درآمد را صرف هنرستان خود کنند اما امسال با توجه به این دستورالعمل، برای تمام هنرستانها آموزش، تولید و فروش را به منظور افزایش مهارت، عرضه تولیدات دانش آموزی، استفاده از تولیدات دانش آموزان به عنوان هدایای داخلی و خارجی خواهیم داشت.
وی افزود: بنابراین تمام دانش آموزان هنرستانی میتوانند دستاوردهای خود را به فروش برسانند و درآمد حاصل را برای تامین و تجهیز مدرسه، کمک هزینه برای سایر دانش آموزان و ....صرف کنند.
زرافشان با اشاره به اینکه امسال شاهد استقرار پایه دهم در مدارس خواهیم بود، اظهار کرد: در پایه دهم ۳ شاخه تحصیلی خواهیم داشت که جدول مواد درسی هر سه شاخه تصویب و مبتنی بر سند تحول دنبال خواهد شد.
وی با اشاره به تصویب آییننامه هدایت تحصیلی، تصریح کرد: تولید مواد آموزشی به عنوان بستههای آموزشی در حال انجام است و اکنون ثبتنام الکترونیکی کتب درسی انجام میشود؛ برنامهریزی لازم برای آموزش دبیران این حوزه انجام شده و دورههای تربیت مدرس بعد از ماه رمضان دنبال خواهد شد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه امسال با استقرار پایه دهم، پایه دوم متوسطه نخواهیم داشت لذا باید معلمان این پایه برای آموزش دانش آموزان دهم تربیت شوند.
زرافشان با اشاره به سامانه هدایت تحصیلی دانشآموزان اظهار کرد: صدور فرمهای هدایت تحصیلی بر اساس این سایت انجام میشود و اکنون اطلاعات دانشآموزان وارد و فرمها صادر خواهد شد.
انتهای پیام/