دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 تير 1395 - 08:52
شنا ناکام تر از همیشه!

خشایار حضرتی: نبود بازی تدارکاتی مهمترین علت ناکامی شناگران بود/ مشخص نیست کدام شناگر به ریو می‌رود

مربی تیم ملی شنا علت ناکامی شناگران در کسب سهمیه المپیک ریو را نبود بازی‌های‌تدارکاتی و استرس بالای شناگردان می‌داند.
کد خبر : 99095

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، از آخرین باری که تیم ملی شنا توانست سهمیه المپیک را به صورت مستقیم دریافت کند 8 سال می‌گذرد. در المپیک 2008 پکن بود که محمدعلی رضایی توانست سهمیه المپیک را به صورت مستقیم کسب کند. از آن زمان تا به امروز تنها سهم شنای ایران دو سهمیه به صورت اهدایی (وایلد کارت) بود که یکی در المپیک لندن نصیب ایران شد و دیگری هم در همین المپیک ریو از سوی فدراسیون جهانی شنا به ایران اهدا شد.


اما امسال کسب سهمیه به صورت اهدایی توسط فدراسیون جهانی شنا در حالی انجام شد که رئیس فدراسیون شنا، مربیان و حتی خود شناگران بسیار امیدوار بودند باتوجه به رکوردهایش در تمرینات بتوانند ورودی المپیک را به دست بیاورند اما هر سال دریغ از پارسال و تیم ملی شنا این بار هم در آستانه المپیک دست خالی بازگشت.


خشایار حضرتی مربی تیم ملی شنا در گفت و گو با خبرنگار ورزشی آنا درباره ناکامی شناگران در کسب سهمیه المپیک ریو گفت: «‌همه ما بسیار امیدوار بودیم که شناگران با توجه به رکوردهایی که در تمرینات کسب کرده بودند در این رقابت‌ها ورودی المپیک را به دست بیاورند. البته شناگران به طور کلی در این مسابقات توانستند رکوردهایشان را ارتقا دهند اما از کسب سهمیه بازمانند. متاسفانه قبل از شروع مسابقات هم جمال چاوشی‌فر که از شناگرانی بود که ما برای کسب سهمیه به او بسیار امیدوار بودیم هم مریض شد و روند درمانی‌اش طول کشید و نتوانست آنطور که انتظار می‌رفت شنا کند و رکورد بزند.»


مربی‌تیم شنا علت این ناکامی را در کم بودن مسابقات تدارکاتی دانست و گفت: «شناگران ما با اینکه تمرینات خوبی داشتند و در آمادگی کامل به سر می‌‌بردند اما به دلیل کمبود مسابقات تدارکاتی استرس داشتند و نتوانستند خودشان را با شرایط وفق بدهند. در این چند سال اخیر هر زمانی که ملی‌پوشان در مسابقات رسمی شرکت می‌کردند قبل از آن در هیچ مسابقه تدارکاتی حضور نداشتند و همین امر باعث شد نتوانند رکوردهایشان را باز تکرار کنند. هر چند که ما بگوییم رکوردها در تمرینات بسیار خوب بود اما شرایط مسابقات رسمی با تمرینات بسیار فرق می‌‌کند. تیم‌ملی قبل از اینکه برای آخرین شانس کسب سهمیه راهی مجارستان شود تنها دو اردوی برون مرزی در دوبی و اسپانیا داشت که در اسپانیا هم به ما اجازه مسابقه ندادند و اعلام کردند مسابقات تنها برای تیم‌های داخلی است و به تیم‌های خارجی اجازه نمی‌دهیم شرکت کنند. بنابراین ما عملا یک اردوی برون مرزی داشتیم که به صورت جدی در شرایط مسابقه قرار گرفتیم. برای تیمی که قرار است ورودی المپیک را به دست بیاورد و در میدان سخت المپیک به آب بزند، یک اردوی تدارکاتی کفایت نمی‌کند.»


حضرتی با بیان اینکه مشکلات مالی فدراسیون گریبانگیر آنها بود، خاطرنشان کرد: «‌متاسفانه فدراسیون شنا باید سه رشته ورزشی را از نظر مالی ساپورت کند که همین امر باعث می‌شود امکانات ما حداقل باشد از طرفی بدهی‌های گذشته فدراسیون هم بر روند تیم ما تاثبر گذاشت به طوری که نتوانستیم اردوهای خوبی داشته باشیم. در این رقابت‌ها آشنا بودن شناگر و کمبود استرس حرف اول را می‌زند اما شناگران ما با شرایط آشنا نبودند و از طرفی استرس بالایی هم داشتند چرا که قرار است در اولین مسابقات رسمی سنجیده شوند.»


مربی تیم شنا با تاکید بر اینکه تیم نتیجه نسبتا خوبی گرفت؛ بیان کرد: «‌خوشبختانه همه شناگران ما توانستند رکوردهایشان را ارتقا دهند و تنها در کسب سهمیه ناکام شدند. تیم در آمادگی کامل به سر می برد اما اینکه چرا نتوانستیم سهمیه را به دست بیاوریم قرار است در شورای فنی بررسی شود و شرایط همه شناگران را مورد ارزیابی قرار بگیرد اما به نظر خود من که با این شناگران کار کردم تنها علت این موضوع نبود مسابقه تدارکاتی بود.»


حضرتی همچنین در پاسخ به اینکه شرایط سهمیه وایلد کارت به چه صورت است و کدام شناگر قرار است به ریو اعزام شود، عنوان کرد: «‌هنوز مشخص نیست فدراسیون جهانی براساس چه معیاری شناگر سهمیه وایلد کارت را انتخاب می کند و قرار است تا دو سه روز دیگر یک شناگر معرفی شود اما یکی از قانون‌های سهمیه اهدایی این است که قبل از المپیک شناگر حتما در مسابقات جهانی شرکت کرده باشد از همین روی جمال چاوشی‌فر و آریا نسیمی شاد دو شناگر ما در مسابقات جهانی کازان حضور داشتند و از بین این دو یک نفر انتخاب می شود.»


مربی تیم ملی شنا در پایان با گلایه از شرایط شنا در ایران گفت:« متاسفانه شرایط رشته شنا در ایران مناسب نیست. ما در ایران استخرهای مناسبی نداریم و همان تعدادی هم که داریم از گوشه و کنار خبر می رسد که مالکان آنها از هیات‌ها این استخرها را پس گرفتند. همین امر باعث می شود روز به روز تعداد شناگران کم شوند از طرفی بخش خصوصی هم استخرها را در اختیار تیم های ملی نمی گذارد و علاقه ای هم به تیم داری ندارند چرا که درآمد آنها از طریق مکان تفریحی بیشتر است. این مسائل باعث می شود که شنا هر روز ضعیف تر از گذشته شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته