نقد رسانهها، نشانه دلبستگی عمیق به سرزمین و مسئولیتپذیری ملی
به گزارش خبرگزاری آنا، سیدرضا صالحیامیری، عصر دیروز ۱۹ مردادماه ۱۴۰۴ در آیین گرامیداشت روز خبرنگار که با حضور گسترده فعالان رسانهای در هتل لاله تهران برگزار شد، با تبریک این مناسبت به تلاشگران عرصه اطلاعرسانی، اظهار کرد: امشب، شبی است برای دیدار، گفتوگو و پاسداشت تلاش انسانهایی که همدل و همباور در مسیر اعتلای ایران عزیز گام برمیدارند؛ ما برای ایران، در کنار یکدیگریم.
وی با تأکید بر پیوند ناگسستنی هویت ملی ایرانیان با میراث تاریخی و فرهنگیشان گفت: من از ایرانی سخن میگویم که هویت، شرافت، شناسنامه و تبار ما را در خود دارد و ما و شما از تمدنی سخن میرانیم که در پهنه تاریخ، پرچمدار ارزشهای انسانی و فرهنگی جهان بوده است.
صالحیامیری در بخشی از سخنان خود با اشاره به بازدید اخیرش از استان یزد افزود: روز گذشته در یزد بودم و به روشنی دریافتم که هر شهر و دیار این استان، حامل رازها و روایتهایی از تاریخ و فرهنگ ایران است که باید پاس داشته شود.
وی در تحلیل علل شکاف نسلی خاطرنشان کرد: باور من این است که فاصله ما با نسل جدید، بیش از هر چیز، ناشی از فاصله گرفتن از ارزشهای بنیادین ایران است. حتی تجربه تلخ جنگ ۱۲ روزه، با همه خسارتهایش، این پیام مهم را برای ما داشت که باید بیش از پیش بر پیوند و دلبستگی به ایران تأکید ورزیم.
وزیر میراثفرهنگی خطاب به خبرنگاران، نقش آنان را چنین توصیف کرد: شما فرهیختگانی هستید که دغدغه ایران را در جان و اندیشه خود حمل میکنید. اگر نقد میکنید یا نگرانی ابراز میدارید، در حقیقت پیام وفاداری، مسئولیتپذیری و دلبستگی به این سرزمین را مخابره میکنید.
او در پایان با تأکید بر اشتراک همه ایرانیان در وفاداری به آرمانهای کشور افزود: همه ما دلسپرده ایران، انقلاب، امام(ره) و رهبری هستیم. وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، خانوادهای بزرگ است که هر یک از اعضایش در این مأموریت ملی سهمی بر عهده دارند و نقش اصحاب رسانه، امانتداری در انتقال حقیقت و ایجاد پیوند میان مردم و نهادهای مسئول است.
رسانهها بازوی راهبردی توسعه گردشگری و صیانت از میراثفرهنگی هستند
مرتضی بانک، رئیس هیئتمدیره شرکت توسعه گردشگری ایران، با تبریک این روز به خبرنگاران گفت: رسانهها پل ارتباطی حیاتی میان مردم و مسئولان هستند و با ایفای نقش شفافسازی، موجب تقویت اعتماد عمومی و انسجام اجتماعی میشوند.
وی با تأکید بر جایگاه اثرگذار خبرنگاران در تبیین درست واقعیتها افزود: اصحاب رسانه با رسالتمحوری و دقت حرفهای، زمینه را برای شکلگیری ارتباطات سالم و تصمیمگیریهای آگاهانه فراهم میکنند.
روزنامهنگاری، حرفهای است که باید با عشق و تعهد دنبال شود
محمد گلزاری، دبیر شورای اطلاعرسانی دولت، با تأکید بر جایگاه ارزشمند روزنامهنگاری گفت: روزنامهنگاری شغلی است که با عشق و تعهد همراه است و علیرغم دشواریهای موجود، جدایی از آن برای فعالان رسانهای بسیار دشوار است.
وی شفافیت و صداقت را دو رکن اساسی در عرصه رسانه برشمرد و اظهار داشت: در یک سال اخیر، شورای اطلاعرسانی دولت بر دو محور کلیدی تمرکز داشته است؛ نخست، حذف فضای تقابل و کنار گذاشتن شیوه پاسخگویی مبتنی بر تنش و جوابیههای پیدرپی میان رسانهها و نهادهای اجرایی. در این راستا، تلاش کردهایم شکایتهای دستگاهها از رسانهها به حداقل ممکن برسد تا فضایی تعاملی و مبتنی بر تفاهم حاکم شود.
محمد گلزاری در پایان خاطرنشان کرد: پیشرفت در عرصه اطلاعرسانی و فرهنگسازی تنها از طریق همکاری همهجانبه نهادها و فعالان رسانهای محقق میشود و در سایه چنین همکاریای میتوان آیندهای درخشان برای کشور رقم زد.
وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ظرفیت بزرگ وفاق ملی و توسعه پایدار کشور است
شهاب طباطبایی، فعال رسانه و عضو شورای راهبردی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، با تبریک این روز به فعالان عرصه رسانه اظهار داشت: میراثفرهنگی و گردشگری، بخشی از سرمایههای هویتی ملت ایران است که میتواند نقشی مهم در ایجاد وفاق و همدلی ملی ایفا کند.
وی با اشاره به اهمیت پاسداشت دستاوردهای تاریخی کشور افزود: آنچه از گذشته به ما رسیده، پشتوانهای ارزشمند برای هویت ملی و مسیر توسعه آینده کشور است و رسانهها میتوانند در انتقال دقیق و علمی این میراث به افکار عمومی، نقشآفرینی کنند.
وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به کانون گفتوگو و هماندیشی رسانهای بدل شده است
روزبه کردونی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، ضمن تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه، جایگاه بیبدیل خبرنگاران را در فرآیند روایتگری و انتقال ارزشهای میراثفرهنگی ستود.
کردونی در تشریح تجربه نوین وزارتخانه در حوزه روایتگری رسانهای بیان داشت: ما در عصری به سر میبریم که روایتگری، هنر و استراتژی اصلی در اطلاعرسانی است و این وزارتخانه موفق شده است ارتباطی همدلانه، بیواسطه و مؤثر با مجموعهای گسترده از کنشگران رسانهای برقرار کند؛ ارتباطی که مرزهای سنتی میان مدیران و رسانهها را برداشته است.
انتهای پیام/


