دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 تير 1395 - 12:21
در گفت‌وگو با آنا؛

افشاردوست: نقطه عطف والیبال حضور در جمع 4 تیم برتر المپیک است/ ورود به بحث بانوان به والیبال ضربه می‌زند

دبیر فدراسیون والیبال گفت: لوزانو در فرصت باقیمانده تا المپیک حداکثر تلاش خود را خواهد کرد تا ضعف‌های شاگردان خود را برطرف کند.
کد خبر : 99010

محمود افشاردوست در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد رقابت‌‌های لیگ جهانی والیبال و عملکرد تیم ملی گفت: «فدراسیون والیبال براساس اهدافی که داشت و بر اساس نمودار حرکتی که ترسیم کرده بود، از نتایج لیگ جهانی والیبال کاملا راضی است. ما به رتبه هفتم رسیدیم و با اینکه گروه سختی داشتیم، واقعا خوب نتیجه گرفتیم. ما می‌خواستیم در سطح یک لیگ جهانی باقی بمانیم که این نتیجه امروز حاصل شده است.»


او در واکنش به مصاحبه برخی کارشناسان که معتقد بودند لوزانو باید در هفته اول و دوم به ملی‌پوشان اصلی استراحت می‌داد تا تیم ملی به مرحله نهایی صعود کند، عنوان کرد: «از هفته اول مشخص نیست که تیم‌های مقابل ما با چه کیفیتی ظاهر می‌شوند. هدف فدراسیون والیبال هم این بود که در سطح اول باقی بمانیم. اگر پیروزی برابر آرژانتین در هفته اول به دست نمی‌آمد که ما شرایط‌مان سخت‌تر می‌شد. این کارشناسانی که در پایان هفته دوم اعلام کردند ما در هفته اول باید به بازیکنان اصلی تیم‌ استراحت می دادیم با دیدن وضعیت استرالیا و بلغارستان که دوازدهم و یازدهم شدند باز هم چنین نکته‌ای را مطرح می‌کردند.»


دبیر فدراسیون والیبال ادامه داد: «اگر ما به بازیکنان ذخیره فرصت می‌دادیم و با باخت مقابل بلغارستان در یکقدمی سقوط قرار می‌گرفتیم باز هم اینگونه از عملکرد لوزانو انتقاد می‌شد؟ تکلیف زحماتی که در گذشته کشیده شده بود با سقوط به دسته دوم لیگ جهانی برباد می‌رفت،‌ چه می‌شد؟ ما ناچار بودیم از معروف، موسوی، غلامی و محمودی استفاده کنیم تا 5 امتیاز 2 هفته اول تضمینی برای بقای تیم ملی باشد. دوستان بپذیرند که بازی برابر آماده‌ترین تیم‌های دنیا نیاز به تجربه دارد و باید با تلفیقی از جوانان و با تجربه‌ها بازی می‌کردیم.»


افشاردوست درباره اینکه بسیاری معتقدند حضور والیبال ایران در جمع هشت تیم برتر المپیک عملکرد قابل قبولی است، عنوان کرد: «برای هر کاری یک اهدافی باید تعریف شود تا درست دربیاد اگر هدف تعریف‌شده‌ای نداشته باشیم که تیم به سوی ناکامی می‌رود. ما برای المپیک هدف‌هایی داریم. همان‌طور که در لیگ جهانی هم داشتیم و می‌خواستیم در سطح یک باقی بمانیم. این حرف را پیش از شروع رقابت‌ها اعلام کرده بودیم. الان هم می‌گوییم که هدف ما ریکاوری مناسب و بازگرداندن ملی‌پوشان تا المپیک است تا بتوانیم در مرحله اول به جمع هشت تیم برتر راه پیدا کنیم و در واقع از گروه‌مان صعود کنیم. باید بگویم نقطه عطف والیبال ایران در ریو حضور در جمع چهار تیم برتر المپیک است.»


او خاطرنشان کرد: «اگر هدف اول محقق شد و در مرحله یک چهارم نهایی قرار گرفتیم، آن‌وقت هدف دوم با توجه به شرایط حریف‌های تیم ملی تعریف می‌شود. قطعا هدف پیروزی و رسیدن به جمع چهار تیم نهایی المپیک است تا نقطه عطفی در والیبال ایران رقم بخورد اما مسئله اینجاست که باید ابزار آن فراهم شود. باید اشتباهات کمتری داشته باشیم و با دقت بالایی با حریفان در المپیک بازی کنیم تا روی سکو برویم.»


دبیر فدراسیون والیبال در واکنش به سرویس‌های فراوانی که ملی‌پوشان والیبال از دست می‌دهند و اینکه می‌توان این مشکل را تا المپیک رفع کرد، اظهارداشت: «هر مربی در هر مقطعی که سکان هدایت تیم ملی را در اختیار می‌گیرد، سعی می‌کند تا ضعف‌ها را به صورت مقطعی برطرف کند ولی برخی مشکلات ریشه‌ای است. بحث دریافت اول، زدن سرویس‌های مطمئن و مسائلی از این دست را باید از پایه شروع کرد چرا که نوع بازی والیبال ملی‌پوشان ما شکل گرفته است. به همین خاطر بود که ما بحث استعدادیابی را راه انداختیم و در تمامی استان‌ها به دنبال آن هستیم که مستعدترین والیبالیست‌ها را به تیم ملی برسانیم.»


وی یادآور شد: «ما خواهشی که از تمام مربیان والیبال کشور داشتیم این بود که از همان ابتدا به شاگردان خود اصول اولیه را به درستی بیاموزند تا در سال‌های آینده بچه‌ها پیشرفت بیشتری بکنند و به سطح عالی‌تری برسند. قطعا والیبال ما در آینده بهتر از امروز می‌شود چرا که گستردگی والیبال بیشتر شده و ما در رده‌های سنی مختلف پیشرفت‌های خوبی را دیده‌ایم.»


او یادآور شد: «قطعا لوزانو در فرصت باقیمانده تا المپیک حداکثر تلاش خود را خواهد کرد تا ضعف‌های شاگردان خود را برطرف کند و ملی‌پوشان را در بهترین شرایط آماده مصاف با حریفان کند. در این راه خود بچه‌ها باید زحمت بیشتری بکشند و با دقت بیشتری بازی کنند تا با اشتباهات خود به حریفان امتیاز ندهند.»


افشاردوست در خصوص اینکه بانوان به سالن 12 هزارنفری آزادی آمدند و این موضوع باعث شد تا فدراسیون جهانی والیبال بحث حضور بانوان در لیگ جهانی را دیگر برای ایران مطرح نکند، تصریح کرد: «اگر می‌خواهید به پیشرفت والیبال در ایران کمک کنید چنین موضوعی را مطرح نکنید. رجوع به این ماجرا به والیبال ایران کمکی نمی‌کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته