دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آغاز عملیات همزمان حمل دریایی سکوهای ١٩A و ٢١

عملیات حمل همزمان ۲ سکوی ۱۹A و ۲۱ پارس جنوبی به همت متخصصان داخلی آغاز شد.
کد خبر : 98832

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، پس از انجام موفقیت آمیز عملیات بارگیری و مهاربندی سکوهای ۱۹A و ۲۱ در یارد خرمشهر، این ۲ سکو امروز یکشنبه (۱۳ تیرماه ۹۵) به سمت پارس جنوبی راهی می شوند.


بر اساس این گزارش سکوی ۱۹A در تاریخ ۲۹ خردادماه و سکوی ۲۱ پارس جنوبی نیز روز ۶ تیر ماه در عملیات های جداگانه ای بارگیری شدند.


قرار بود عملیات SeaFasting یا مهاربندی دریایی این سکوها تا ۱۵ تیر ماه زمان ببرد که به همت متخصصان داخلی، این عملیات زودتر از موعد انجام شد.


شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران که مسئولیت ساخت، بارگیری و حمل این سکو ها را بر عهده دارد، به وسیله شناور ابوذر ۱۱۰ انتقال این دو سکو به وزن ۵ هزار و ۴۰۰ تن عملیات حمل به سوی میدان گازی پارس جنوبی را راهبری می کند.


شناور حامل ابوذر ١١٠ با بهره گرفتن از یدک کش AURIGA کشیده می شود، همچنین یدک کش کمکی HONEY٣٠ به همراه ٢ فروند یدک کش موقت راهبری بارج حامل را برای عبور از کانال اروندرود که با محدودیت ها و دشواری هایی همچون خطر برخورد با شناورهای غرق شده روبروست، بر عهده دارند.


براساس برنامه ریزی های انجام شده، شناور ابوذر ١١٠ پس از خروج از خرمشهر، طول ٦٥ مایل دریایی کانال اروندرود را طی خواهد کرد و در این مسیر یدک کش اصلی و ٢ یدک کش موقت با توجه به محدودیت های کانال، مراقبت از بارج حامل را تا رسیدن به دهانه اروند رود بر عهده دارند.


درصورت وجود آب وهوای مناسب، شناور ابوذر ١١٠ پس از رسیدن به دهانه اروندرود، باید مسیری را به طول ٣٠٠ مایل تا فاز ١٩ پارس جنوبی طی کند که بسته به شرایط جوی سه ونیم تا ٤ روز طول خواهد کشید و پس از استقرار شناور نصاب در محل پروژه، سکوی ۱۹A مستقیم به محل پروژه منتقل می شود.


براساس برنامه ریزی انجام شده، ابتدا نصب سکوی ۱۹A انجام می شود و پس از آن عملیات نصب سکوی فاز ٢١ این میدان مشترک آغاز می شود.
امسال پنج فاز ١٩ (معادل ٢ فاز استاندارد) فازهای ٢٠ و ٢١ و بخش باقی مانده فازهای ١٧و ١٨ (سکوهای ١٧B و ١٨B) به بهره برداری می رسند که با انجام این مهم بیش از ١٠٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی اضافه می شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب