دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فروش ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن

امروز در مراسم رونمایی از اوراق رهنی بانک مسکن به میزان 300 میلیارد تومان اوراق مورد معامله قرار گرفت.
کد خبر : 98785

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز در رونمایی از پذیره‌نویسی مرحله نخست اوراق رهنی بانک مسکن در بازار سرمایه با بیان اینکه برای انتشار این اوراق بررسی‌های بسیاری در حوزه فقهی بورس انجام شده است، گفت: شورای عالی بورس پس از بررسی‌های فراوان این ابزار را در اواخر سال گذشته به تصویب رساند که البته از سوی وزیر اقتصاد نیز مورد تصویب قرار گرفت.


محمد فطانت افزود: ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی امروز با همکاری مدیرعامل بانک مسکن عرضه شد و در کسری از ثانیه نیز به فروش رسید.


وی با تاکید بر اینکه طی سالیان گذشته اوراق رهنی در سایر کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می‌گرفت اما در ایران با چالش‌های بسیاری همراه بود، تصریح کرد: دستورالعمل انتشار اوراق رهنی در آبان‌ماه سال ۱۳۹۴ به تصویب سازمان بورس رسید و یک هماهنگی کامل بین سیستم بانکی و بازار سرمایه به وجود آمد.


فطانت اظهار کرد: این نخستین باری است که نظام بانکی کشور از طریق بازار سرمایه آن هم اوراق رهنی تامین سرمایه می‌کند.


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در صورت تحریک بخش اقتصاد مسکن صنایع بورسی نیز تحریک می‌شوند، گفت: صنایع فلزی، کاشی و سرامیک به حوزه مسکن وابسته است و اگر مسکن راه بیفتد، بورس هم راه خواهد افتاد.


وی با تاکید بر اینکه امروزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری به کمک تقاضای اوراق بهادار آمده‌اند، تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌های برای طراحی این صندوق‌ها موجب شد تا تقاضا برای بازار اولیه شکل گیرد.


فطانت خاطر نشان کرد: در زمینه‌ تسهیلات رهنی مسکن بانک مرکزی همکاری بسیار خوبی با سازمان بورس داشت و در واقع اگر حمایت‌های سیف نبود شاید این موضوع نیز محقق نمی‌شد.


همچنین رئیس کل بانک مرکزی نیز در این مراسم رونمایی با بیان اینکه برای اجرای موفق اوراق رهنی باید نرخ سودهای بانکی با واقعیت کلان اقتصادی هماهنگ شوند، گفت: توسعه ابزارهای مالی در کشورهای موفق ناشی از ارتباط بازار پول و سرمایه است.


ولی‌الله سیف افزود: توسعه نظام مالی کشور با توجه به نظام بانک‌محور جز از طریق تقویت ابزارهای بازار سرمایه میسر نمی‌شود بنابراین برای انتشار اوراق رهنی بانک مسکن جلسات مشترک کارشناسی بسیاری برگزار شد.


وی تصریح کرد: اوراق رهنی بانک مسکن امروز منتشر شد که همان د رلحظات اولیه به فروش رفت و نرخ سود آن معادل 18.5 درصد خواهد بود.


رئیس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: اکنون بخش مسکن کمترین نرخ معوقات را دارد، با این حال ضمانت بازگشت اصل و سود اوراق رهنی به سرمایه‌گذاران واگذار شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته