دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1395 - 12:04
در نشست خبری مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید عنوان شد؛

نصب سنسورهای هشدار دهنده حریق در 4 استان/ 30 درصد آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع، عمدی است

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید گفت: برای اولین بار قرار است در 4 استان کشور سنسورهای هشدار دهنده حریق در مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست نصب شوند.
کد خبر : 98715

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا علی تیموری، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید در تشریح اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها گفت: در حریق 95 درصد از جنگل‌ها عوامل انسانی دخیل است این موضوع یا غیر عمدی و سهوی است یا تعمدی صورت می‌گیرد.


وی در خصوص عوامل آتش‌سوزی توسط انسان گفت: بعضی از محل‌ها مثل پارک ملی گلستان محیطی است که بیشتر مردم حضور دارند و به خاطر اشتباهات سهوی دچار حریق می‌شود اما در بعضی از آتش‌سوزی‌ها اشخاص با اهداف مختلف اقدام به آتش‌سوزی مزارع و جنگل‌ها می‌کنند برخی به خاطر اینکه با سازمان محیط زیست مشکل دارند و از سوی این سازمان محکوم شده‌اند برای انتقام‌گیری دست به این کار می‌زنند برخی با آتش زدن مراتع و جنگل‌ها سعی در تصاحب این قسمت‌ها دارند.


تیموری با اعلام اینکه حدود 30 درصد از آتش‌سوزی‌ها عمدی است، گفت: در حادثه پارک ملی بمو و پاسارگاد چهار نفر دستگیر شدند و عاملین در اختیار مقام قضایی قرار گرفته شدند.


کاهش حریق در مناطق چهارگانه


مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید بیان کرد: سال 93 در سطح کل کشور 6 هزار و 700 هکتار مراتع در مناطق چهارگانه محیط زیست دچار حریق شدند. با دستور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بدنه سازمان اقداماتی برای پیشگیری، پایش و اطفاء حریق صورت گرفت و تجهیزات امکانات اطفاء حریق، آتش‌بر، آتش‌کوب و ... تقویت شد. فصل آتش‌سوزی برای زاگرس از تیرماه شروع می‌شود و برای استان‌های شمالی از مرداد و تا مهر ادامه دارد.


وی با اشاره به اجرای مانور اطفاء حریق با کمک استانداران در 14 استان گفت: این مانورها باعث آمادگی نیروها و همچنین مدیران استان و حساسیت‌زایی برای آنها شد. همچنین ساختاری برای اداره محیط زیست استان‌ها تشکیل دادیم و ستاد راهبری واکنش سریع اطفاء حریق کشور تشکیل شد.


وی ادامه داد: معاون اول رئیس جمهور به سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور دستور داد تا از صنایع هوایی مانند پهباد، بالگرد، هواپیما در پایش حریق استفاده کنند و باعث شد تا در فارس و گیلان از بالگرد استفاده کنند. تمامی این تمهیدات باعث شد تا 6 هزار و 700 هکتار مراتعی که دچار حریق شده بودند به سه هزار و 400 هکتار در سال 94 کاهش یابند و این نشان می‌دهد سال 94 نسبت به سال 93، 50 درصد کاهش آتش‌سوزی داشته‌ایم.


علی تیموری با اشاره به اینکه بارندگی سال 95 باعث رشد و افزایش پوشش گیاهی در مناطق چهارگانه شده است، عنوان کرد: این مساله باعث آتش‌سوزی می‌شود و به همین دلیل باید مراقبت، پایش و پیشگیری را بیشتر کنیم. سال 95 علی‌رغم میزان بارش زیاد نسبت به سال گذشته قرار است حداقل کاهش 20 درصدی با امکانات به وجود آمده در آتش‌سوزی داشته باشیم. ابتدای اردیبهشت امسال در 15 استان مانور اجرا شد و قرار است بعد از ماه مبارک در استان‌های گلستان، مازندران، خراسان شمالی و سمنان مانور اطفاء حریق صورت بگیرد.


سنسورهایی برای هشدار


مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید با اشاره به مانور اجرا شده در امسال گفت: برای اولین بار سنسورهای هشدار دهنده حریق در مانور برای استان ایلام نصب شد. این سنسورها به مسئولان مربوطه در صورت بروز حادثه آتش‌سوزی پیامک ارسال می‌کند خوشبختانه از آنجایی که این آزمایش پاسخ مثبت داشت در همین هفته سنسورهای هشدار دهنده در استان‌های گلستان، فارس، لرستان و ایلام نصب خواهند شد.


وی با اشاره به اینکه سال گذشته تنها یک بالگرد برای سه استان عمل می‌کردند، گفت: امسال با هماهنگی سازمان هوا فضا، وزارت دفاع و مدیریت بحران در 14 استان بالگرد مستقر شده است.


65 آتش‌سوزی در 13 استان


وی در خصوص آتش‌سوزی‌های امسال اعلام کرد: تا دیروز 12 تیرماه در سطح مناطق چهارگانه در سطح کشور در 13 استان 65 آتش‌سوزی رخ داده است. بیشترین تعداد آتش‌سوزی‌ها مربوط به استان چهارمحال و بختیاری با 16 بار و 38 هکتار بوده است. همچنین فارس با 10 بار و 94 هکتار، لرستان 10 بار و 37 هکتار، ایلام 7 بار و 13 هکتار به ترتیب بیشترین حریق‌ها را بعد از چهارمحال و بختیاری از آنِ خود کردند که مجموع میزان حریق در سه ماه اول سال به اضافه 12 روز تیرماه 295/5 در 13 استان است که نسبت به سال 94 کاهش 40 درصدی را مشاهده کرده‌ایم.


تیموری ادامه داد: طرح جامع مدیریت پیشگیری اطفاء حریق کشور با مدیریت بحران وزارت دفاع و سازمان محیط زیست به مدت 5 سال با امضای 3 وزیر دفاع، جهاد کشاورزی و کشور حدود یک ماه پیش به معاون اول رئیس جمهور ارائه شده است در صورت ابلاغ این طرح به مدت 5 سال تکلیف سازمان محیط زیست و جنگل‌ها روشن خواهد شد.


وی عنوان کرد: سال 94 و 95 برای اولین بار به صورت سازماندهی و قطعی بالگرد داشتیم در سال‌های قبل از سازمان‌های دیگر بالگرد گرفته می‌شد اما الان در حال حاضر در 14 استان بالگرد وجود دارد که مخصوص اطفاء حریق است.


وی در خصوص حریق جنگل‌های پاسارگاد گفت: در جنگل‌های پاسارگاد که بیرون از مناطق 4 گانه رخ داد روز اول با یک هلیبورد که ظرفیت حمل دو نفر را داشت 28 بار در مدت 6 ساعت به محل نیرو انتقال داده شد از همان روز بالگردی نیز از جمعیت هلال احمر گرفته شد اما بعد از 24 ساعت حدود 6 بالگرد برای انتقال نیروها و برگشت نیروها استفاده شد. این تاخیر زنگ خطری برای وزارت دفاع و سپاه بود و همین مساله باعث شد تا به جای 6 استان در 14 استان مانور اجرا شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته