دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1395 - 10:41

نامه سرگشاده شهرام اقبال‌زاده و تاکید بر ضرورت تاسیس «نهاد ملی کودک»

نویسنده و مترجم پیشکسوت در حوزه کودک و نوجوان، در آستانه فرارسیدن روز ملی ادبیات کودک، اقدام به انتشار نامه‌ای سرگشاده کرده و در آن با مخاطب قرار دادن هیئت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، بر ضرورت تاسیس «نهاد ملی کودک» تاکید کرده است.
کد خبر : 98658

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، متن نامه شهرام اقبال‌زاده به شرح زیر است:


به نام خداوند کودکی


دوستان محترم هیئت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان


با سلام و احترام


بار دیگر انتخاب شما را به عضویت ه. م و روز ملی ادبیات کودک را به همه‌ی دوستان عضو انجمن و سایر اهای ادبیات کودک شادباش می‌گویم. دست کم نمود عینی ه. م جدید بیانگر عزمی جدی برای نقش آفرینی و حضوری موثر‌تر در جامعه و پیوند با مخاطبان است، اعلام برنامه‌های روز ملی ادبیات کودک در دو سطح پیوند رو در رو با مخاطبان و تامین کتاب برای شماری از محروم‌ترین مخاطبان میزگردی است که دو تن از دوستان عزیزی است که هم عضو انجمن هستند و هم از مدیران میانی فرهنگی کشور که می‌توانند در چارچوب و امکانات و اختیارات و بودجه‌ی محدود بیش از پیش موثر باشند.


حضور دوستی دیگر در مقام استاد دانشگاه و کنشگر فرهنگی -مدنی بی‌گمان میزگرد را برای چاره جویی برون رفت از وضعیت رکود شدید تولید و توزیع کتاب و تیراژ رقت انگیز کتاب کودک و پیوند سست بین مخاطب و گسست روز افزون بین آفرینندگان و محاطبان باشد، پربار‌تر خواهد کرد.


آشکار است که نمی‌توان تنها چشم امید به این آیا آن مقام رسمی احیانا با حسن نیت دوخت، زیرا ساختارهای اداری لخت و بوروکراسی عظیم و نبود و کمبود مدبران آگاه و لایق و دلسوز و بی‌برنامگی و مقررات دست و پاگیر مانع از تحقق برنامه‌های (هنوز نداشته‌ی خود ما) می‌شود.


البته باید حضور فردی آگاه و دلسوز و شجاع چون خانم ایبد یکی ااعضای ه. م انجمن را در دیدار با رییس جمهور را به فال تیک گرفت؛ امیدوارم بیان گوشه‌هایی از کاستی‌ها و مشکلات اهل قلم سودمند و اندکی تاثیرگذار باشد.


بهره گیری از همه‌ی تریبون‌های رسمی و فرصت‌های فرهنگی و هر امکانی بی‌گمان سودمند است؛ اما مهم تبدیل این امکان و اتفاق لحظه‌ای به رابطه‌ای ساختاری و راهبردی است که تنها و تنها به مبزان و توان ما و توازن قوای مدنی برای گفتگوهای انتقادی و همدلانه با نهاد‌ها و مدیران تاثیرگذار و سیاستگذار بستگی دارد.


از این رو هر قدر حضور انجمن و همه‌ی نهادهای دیگر مربوط به کودکی و حقوق کودک قوی‌تر و منسجم‌تر باشند، با توانی بیشتر می‌شود در بازتعریف نقش کودکی و اهمیت دوران کودکی و ادبیات کودک و تبدیل آن به جریانی ملی و فراگیر نقش ایفا کرد.


لازمه‌ی چنین کاری تداوم حرکت آغاز شده چه در داخل انجمن و چه در پیوند با سایر نهاد‌های مدنی چون شورای کتاب، انجمن تصویرگران، انجمن دفاع از حقوق کودکان، انجمن کودکان کار و خیابان، انجمن ناشران کودک... است، تحقق و پیشرفت این کار منوط به داد و ستد و تعامل با نهادهای زسمی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش، فراکسیون [منفعل] کودک مجلس، صدا و سیما و شهرداری و شورای شهر و حتی شورایعالی انقلاب فرهنگی... است.


آشکار است برای تدوین برنامه‌ای مدون و ملی خرد جمعی و بهره گبری. ضرورت دارد تا بتوان از ظرفیت علمی و نظری دانشگاه‌ها و نظریات نهادهای سنتی چون حوزه هم بهره گرفت، تا با فعال کردن شبکه‌ی گسترده‌ی مساجد و البته مدارس و فرهنگسرا‌ها و سراهای محله در سراسر ایران بتوان با این زیر ساخت‌ها کتاب خوب را در دسترس یکایک بچه‌های خوب ایران قرار داد.


این کار را پس از گفت‌و‌گو و میزگردهای مرتبط و روشن شدن چارچوب کلی با فراخوان برای تاسیس «نهاد ملی کودکی» می‌شود نهایی کرد.


روز ملی ادبیات کودک را به حرکتی ملی و مستمر برای ارتقای کمی و کیفی ادبیات و تبلیغ و ترویج کتابخوانی بدل کنبم!


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب