چرا دل مردم از حسین (ع) جدا نمیشود؟

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل دینی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره اینکه چرا ایدئولوژی امام حسین تا امروز زنده مانده است؟ بیان داشت:، چون خدا خواسته و نظام هستی بر این پایه تنظیم شده است که میان حق و باطل، تعارضی دائمی وجود داشته باشد. این نظام تعارض، با محوریت بندگان الهی و محوریت کلمه حق طراحی شده است.
طاهره همیز افزود: از امیرالمؤمنین علی (ع) پرسیدند که انسان برای چه پا به این دنیا میگذارد و چرا سختیها را تحمل میکند؟ حضرت فرمودند: برای احقاق حق و ابطال باطل. انسان آمده تا حق را بشناسد، محققش کند و باطل را بشناسد و از بین ببرد. حاصل زندگی دنیا، از نگاه امیرالمؤمنین، همین یک جمله است.
دعای عرفه، تجلی حقیقت بندگی امام حسین (ع)
همیز با اشاره به بندهای دعای عرفه اظهار داشت: در آنجا امام حسین (ع) خطاب به خداوند میگوید: خدایا مرا به حقیقت کسانی که اهل طلب قرب تو هستند، تحقق ببخش. تمام دعاهای امام پر از تمنای رسیدن به قرب الهی است.
وی ادامه داد: هدف ما از حضور در دنیا، رسیدن به بندگی و تقرب الهی است. در واقع اینها آموزههای سلوکی ائمه است که در مسیر احقاق حق با ما همراهاند.
پشتپرده تصمیم بزرگ: حرکت امام حسین (ع) به سمت کربلا
این استاد دانشگاه با اشاره به شروع نهضت عاشورا ابراز داشت: امام حسین (ع) زمانی که نامههای دعوت از کوفه را دریافت کرد، به مسجدالنبی رفت، دو رکعت نماز خواند و با پیامبر (ص) متوسل شد. بعد از لحظاتی از خواب برخاست و فرمود: از پیامبر پرسیدم که به کوفه بروم یا نه؟ پیامبر فرمود: «اگر نروی، مقامت نزد خدا محفوظ است، اما اگر بروی، مقام والاتری خواهی یافت.»
وی گفت: بنابراین با اطمینان کامل، امام حسین (ع) حرکت را آغاز کردند و هر آنچه در مسیر پیش آمد، با جان و دل پذیرفتند؛ چون میدانستند آنچه رخ میدهد، خواست خداست و باید مقدر شود.
امام حسین؛ تابع امر الهی، نه برنامهریز شخصی
همیز خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) خود را به خداوند سپرده بود. خودشان هیچ نقشهای نچیدند، بلکه عبد خالص خداوند بودند. خداوند هم در پاسخ، محبت حسین را در دلهای مردم قرار داد؛ محبتی که در زیارت ایشان آمده: سلام بر حسین تا زمانی که شب و روز برقرار است.
شاهکلید قیام امام حسین (ع)
وی افزود: شاهکلید نهضت عاشورا، «احقاق حق و ابطال باطل» است. امام حسین (ع) فرمودند: «من برای قدرت، ثروت یا مقام نیامدم؛ آمدهام برای امر به معروف و نهی از منکر». این جمله، خلاصهای از همه اهداف قیام عاشوراست.
تأثیر نهضت عاشورا بر فرهنگ مقاومت امروز
این کارشناس دینی تصریح کرد: فرهنگ مقاومت ما، ریشه در همین آموزههای عاشورایی دارد. از کودکی در مجالس اهل بیت یاد گرفتیم که دنبال حرف خدا برویم، نه وسوسههای نفس. همین تربیت باعث شده که بچههای هیئتی، جوانان و حتی سالخوردههایی که ممکن است لغزش داشته باشند، در لحظههای حساس مثل امام حسین، به مطالبه حق بپردازند.
فرهنگسازی عاشورا؛ تنها در ایران نهادینه شد
وی با اشاره به تفاوت ایران با دیگر کشورها ادامه داد: در تمام کره زمین، فقط ایران است که مذهب رسمیاش شیعه اثنیعشری و مکتب جعفری است. این را حتی در قانون اساسی زمان مظفرالدینشاه هم میبینیم. یمنیها چهار امامیاند و به زید، فرزند امام حسین اقتدا کردند. اما ایرانیها اثنیعشریاند و دوازده امام را میشناسند و از آنها پیروی میکنند.
تربیت دینی؛ از امام سجاد تا امام صادق (ع)
همیز بیان داشت: امام سجاد (ع) با خریدن غلامان، آموزش اخلاق، دین و آزادسازی آنها در ماه رمضان، نهضت تربیت انسانی را آغاز کرد. این فرایند بهگونهای پیش رفت که در زمان امام صادق (ع)، شش هزار نفر پای درسهای ایشان مینشستند. اینها از شاگردان تربیتیافته امام سجاد بودند.
مقایسه تطبیقی با کشورهای اسلامی دیگر
وی گفت: در کشورهای عربی، امامان را کنار گذاشتهاند و نتیجهاش را میبینید. در حالی که حافظ قرآناند، ولی آمریکا آنها را گاو شیرده مینامد. اینها تنها ظاهر قرآن را گرفتهاند، اما امامان را که مفسران واقعی قرآناند، رها کردهاند.
رهبر واقعی، باید قرآن ناطق باشد
این استاد دانشگاه ابراز داشت: پیامبر (ص) فرمود: من دو چیز میان شما میگذارم؛ قرآن و عترت. این دو تا قیامت از هم جدا نمیشوند. حضرت زهرا (س) هم فرمودند که علی، قرآن ناطق است. در واقع امام باید زندهکننده قرآن باشد تا ملت را رشد دهد. ملتی که رهبرش امامی معصوم است، قطعاً به درجات بالایی میرسد.
راز متمایز بودن ملت ایران چیست؟
وی افزود: ملت ایران، چون پیرو امام معصوماند، قابل قیاس با هیچ ملتی نیستند. امام صادق (ع) فرمودند: «ما ائمه، هر شب جمعه از عرش الهی علم جدید دریافت میکنیم» و امام زمان (عج) هم فرمودند که هر شب علم جدیدی از عرش دریافت میکنم.
قدرتنمایی علم امامان در زندگی ما
همیز اظهار داشت: علم امامان فراتر از جادو و علوم دنیوی است. آنها میتوانند از برزخ و قیامت انسانها خبر دهند، چون علم آنها از خداوند است. اما این علم با اختیار خداوند همراه است؛ همانطور که در سوره رعد آمده: «يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ ۖ وَعِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ
شیعهبودن یعنی بهرهمندی از رحمت مستمر الهی
وی گفت:، چون ما شیعه اهل بیت هستیم، به ۷۲ اسم اعظم الهی متصل هستیم؛ آنها مظهر رحمتند و دست ما را میگیرند. این رهبران به اسرار هستی واقفاند و میتوانند ما را به درجات بالا برسانند.
انتهای پیام/