دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1395 - 15:04

نام‌نویسی در پنجمین دوره مسابقه ملی کن‌ست ایران تا 15 تیر ادامه دارد

پژوهشگاه هوافضا وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مهلت نام‌نویسی در پنجمین دوره مسابقه ملی کن‌ست ایران را تا 15 تیر اعلام کرد.
کد خبر : 97815

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پنجمین دوره مسابقه ملی کن‌ست ایران امسال به همت پژوهشگاه هوافضا وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بهمن سال جاری برگزار می‌شود.


نام‌نویسی اولیه تیم‌ها برای شرکت در این مسابقه ملی از ابتدای تیر آغاز شده است و زمان‌بندی اجرای مسابقه، قوانین و مقررات مربوط به آن به زودی اعلام می‌شود.


همچنین واژه کن‌ست از واژه‌های کن (can) به معنای قوطی و ست (sat) مخفف واژه‌ (satellite) به معنای ماهواره ساخته شده است. کن‌ست را می‌توان با وسایلی همچون راکت و بالن از ارتفاعات مختلف رها کرد تا ماموریت مورد نظرش را انجام دهد.


علاوه براین، سامانه‌های فرود متفاوتی می‌تواند برای کن‌ست استفاده شود که شاخص‌ترین آنها چتر (Parachute) است، کن‌ست‌ها در دو کلاس استاندارد (که ابعاد آن در حد قوطی نوشابه است) و آزاد (که حجم آن به یک لیتر محدود می‌شود) طراحی و ساخته می‌شوند.


کن‌ست یک سامانه‌ ساده‌ مکاترونیکی است که به عنوان زیرمجموعه‌ای از دانش رباتیک فضایی مطرح می‌شود. نام این سامانه بر پایه استاندارد ساخت آن هم‌ارز ماهواره‌ای که در ابعاد قوطی نوشابه است، برگزیده شده است، این سامانه یک فرصت آموزشی برای دانش‌آموزانی که علاقه‌مند به طراحی و ساخت ماهواره‌ای هستند، فراهم می‌کند.


یک کن‌ست باید شامل همه بخش‌های اساسی یک ماهواره از جمله زیرسیستم‌های توان، مدیریت داده و فرمان و مخابرات باشد تا بتواند به صورت مستقل عمل کند.


چهارمین دوره مسابقه ملی کن‌ست ایران در سال 1393 با حضور 18 تیم از 11 دانشگاه کشور در پژوهشگاه سامانه‌های فضانوردی برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته