۲۴/ خرداد /۱۴۰۴
10:02 20 / 03 /1404
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

ترسیم نقش‌ قالی‌های دورو در ذهن بافنده؛ طراحی‌های فرش دستباف نمادی از فرهنگ ایرانی

ترسیم نقش‌ قالی‌های دورو در ذهن بافنده؛ طراحی‌های فرش دستباف نمادی از فرهنگ ایرانی
دانشجوی هنرمند دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بافت فرش دوروی ابریشم نیاز به دقت و حوصله بسیار دارد و نقش‌های قالی‌های دورو چاپ شده و آماده نیست، بلکه در ذهن بافنده ترسیم شده است.

خبرگزاری آنا؛ حامد یزدانی یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد است که فرش دوروی ابریشم می‌بافد و این صنعت را به‌خوبی می‌شناسد، به‌همین دلیل به بهانه «روز ملی فرش و صنایع دستی» به سراغ یزدانی رفتیم تا این صنعت‌گر ما را با دنیای رنگ‌های الیاف ابریشمی، آشنا کند.

یزدانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا درباره منشأ فرش دورو اظهار کرد: فرش‌های دوروی ابریشم یکی از دستاورد‌های هنری و فرهنگی منطقه دویدوخ واقع در جرگلان خراسان‌شمالی به شمار می‌آید و این فرش‌ها به‌دلیل کیفیت بالای مواد اولیه، تکنیک‌های بافت منحصر‌به‌فرد و طراحی‌های زیبا همواره مورد توجه علاقه‌مندان به هنر‌های دستی و فرش بوده‌اند.

وی درباره نحوه بافت فرش دوروی ابریشم افزود: بافت فرش دوروی ابریشم به صورت کاملاً سنتی انجام و این فرش‌ها معمولاً توسط بافندگان ماهر و با تجربه این منطقه بافته می‌شوند.

هنرمندی که با هر گره داستانی تازه می‌بافد

این فرشباف و قالی‌باف یادآور شد: برای بافت این فرش‌ها از الیاف ابریشم طبیعی استفاده می‌شود که به‌دلیل نرمی و درخشندگی خاصی که دارد، جلوه‌ای خاص به فرش می‌بخشد، بافندگان به تکنیک‌های خاصی مانند گره‌زنی متقارن و نامتقارن تسلط دارند، به‌طوری که دو بافنده همزمان از دو طرف فرش، بافت را انجام می‌دهند که این امر موجب می‌شود فرش‌ها دارای طرح‌ها و نقوش متنوعی باشند.

یزدانی یادآور شد: بافت فرش دوروی ابریشم نیاز به دقت و حوصله بسیار دارد و بافندگان از دار‌های عمودی استفاده می‌کنند و نقش قالی توسط بافنده اصلی خوانده می‌شود و بافنده دیگر از آن سو فرش را می‌بافد، نقش‌های قالی‌های دورو چاپ شده و آماده نیست، بلکه در ذهن بافنده ترسیم شده است.

وی افزود: فرآیند بافت از انتخاب رنگ‌ها و الگو‌های اولیه شروع می‌شود و هر مرحله از بافت نیاز به توجه و دقت بالایی دارد و بافندگان برای ایجاد تنوع در رنگ‌ها و طراحی‌ها از رنگ‌های طبیعی و گیاهی استفاده می‌کنند که این امر موجب می‌شود فرش‌ها به‌لحاظ زیست‌محیطی نیز دوستدار طبیعت باشند.

ترسیم نقش‌ قالی‌های دورو در ذهن بافنده؛ طراحی‌های فرش دستباف نمادی از فرهنگ ایرانی

این دانشجوی هنرمند درباره نقوش فرش دورو هم گفت: نقوش فرش‌های دوروی ابریشم، بسیار متنوع و زیبا هستند و هرکدام از آنها داستان خاصی را روایت می‌کنند.

این فرشباف و قالی‌باف تشریح کرد: طراحی‌های این فرش‌ها معمولاً شامل الگو‌های هندسی، گل و بوته و نقوش حیوانات است که هرکدام نماد‌هایی خاص در فرهنگ ایرانی دارند، به‌عنوان مثال نقوش گل و بوته نماد زیبایی و باروری و نقوش هندسی به نوعی نمایانگر نظم و هارمونی در طبیعت هستند.

یزدانی تبیین کرد: نقوش دوروی این فرش‌ها به این معناست که هر دو طرف فرش قابلیت استفاده دارند و این ویژگی موجب می‌شود تا این فرش‌ها به‌لحاظ اقتصادی و زیبایی‌شناسی بسیار ارزشمند باشند.

وی توضیح داد: این فرش‌ها به راحتی می‌توانند در دکوراسیون داخلی منزل و به‌عنوان پرده و جداکننده دو اتاق، مورد استفاده قرار گیرند و زیبایی خاصی به فضا ببخشند.

به گفته دانشجوی هنرمند دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، فرش‌های دوروی ابریشم نه‌تنها یک هنر دستی بلکه میراث فرهنگی نیز شناخته می‌شوند و این فرش‌ها نمایانگر تاریخ، فرهنگ و هنر مردم این منطقه هستند و در بسیاری از رویداد‌های فرهنگی و هنری به نمایش گذاشته می‌شوند.

این فرشباف و قالی‌باف عنوان کرد: بافندگان این فرش‌ها معمولاً از نسل‌های گذشته به این کار مشغول بوده‌اند و این هنر را به نسل‌های بعدی منتقل کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: از نظر اقتصادی نیز فرش‌های دوروی ابریشم می‌توانند منبع درآمد خوبی برای بافندگان و خانواده‌های آنها باشند و با توجه به تقاضای بالا برای این نوع فرش‌ها در بازار‌های داخلی و خارجی، بافندگان می‌توانند با فروش این فرش‌ها به بهبود وضعیت اقتصادی خود کمک کنند.

یزدانی درباره جشنواره رشد بیان کرد: جشنواره دانشجویی رشد که امسال در چهارمین دوره آن قرار داریم، ویژه اعضای کانون‌های فرهنگی است و بنده نیز با توجه به علاقه و رشته هنری خود در بخش فرش اثر داده‌ام.

به گزارش آنا، مرکز رشد و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد تاکنون دو رویداد ایده‌شو با موضوع فرش دستباف برگزار کرده است.

گفتگو: مریم ریحانی

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب