رشد بیسابقه بازار کتاب پاریس

به گزارش خبرگزاری آنا، فراتر از انتظارات، حدود ۳۸۰۰ جلسه میان تقریباً ۵۲۵ متخصص بین المللی در حوزه حقوق نشر برگزار شد. این رویداد با هدف گرد هم آوردن متخصصان بازارهای بین المللی نشر در پاریس و ایجاد ارتباط میان آنها و ناشران فرانسوی طراحی شده است.
این بازار میزبان اشخاص زیر بود:
۱۷۵ خریدار غیرفرانسوی در بخش ادبیات؛
۱۴۰ نفر در حوزه علوم انسانی و اجتماعی؛
۸۰ نفر در بخش کتاب کودک و رمان گرافیکی؛
۵۰ نفر در حوزه کتابهای هنری.
برگزارکنندگان این بازار اعلام کردند که کشورها و مناطق فرانسوی زبان حضور خوبی داشتند، از جمله کِبک (۲۹ نفر)، سوئیس (۷)، تونس (۵)، بلژیک (۳)، لبنان (۲)، الجزایر (۲) و مراکش (۱). این آمار نسبت به سال ۲۰۲۴ به تعداد ۱۳ شرکت کننده خارجی بیشتر شده است. برخی شرکت کنندگان این رویداد را مکملی ضروری برای نمایشگاههای سنتی کتاب دانستهاند
بازار کتاب پاریس یک رویداد تخصصی برای معامله حقوق نشر است که امسال در روزهای پنج شنبه و جمعه (۵ و ۶ ژوئن) برگزار شد و استقبال بین المللی رو به رشدی را تجربه کرد.
ارزش منحصربهفرد این رویداد از نگاه ناشران خارجی
ابا اُستبرگ، مسئول روابط عمومی انتشارات Bokförlaget Forum وابسته به گروه بونییر سوئد، ضمن اشاره به ارزش ویژه این بازار گفت: «این رویداد بسیار منظم برگزار شد همراه با پروژههای جالب و فرصتی برای آشنایی با افرادی که معمولاً در نمایشگاههایی مانند فرانکفورت (۱۵ تا ۱۹ اکتبر امسال) یا دیگر نمایشگاهها نمیبینم.»
او که برای نخستین بار به عنوان خریدار در بازار کتاب فرانسه شرکت کرده بود، گفت: «شکل متمرکز این رویداد باعث میشود نمای کلی خوبی از بازار به دست بیاورید، چرا که بهترین ناشران و جذابترین پروژهها همزمان به شما ارائه میشود.»
ظهور ناشران جدید
یانیک دههه، بنیانگذار انتشارات Nouveau Monde، بر اهمیت این بازار در گسترش شبکههای حرفهای فراتر از ارتباطات موجود تأکید کرد: «چیزی که بازار کتاب پاریس را خاص میکند این است که میتوانی دایره روابط و آشنایانت را گشترش بدهی و شاهد ظهور ناشران جدید، ب هویژه در حوزه رمان گرافیکی و ادبیات ژانری باشی.»
او به آشنایی با ناشرانی از اسپانیا که پیشتر آنها را نمیشناخت و همچنین دیدار با یک کارآفرین برزیلی که دو سال پیش یک انتشارات رمان گرافیکی تأسیس کردهاند اشاره کرد و گفت: «این رویکرد نوآورانه و پرانرژی، در تضاد با برخی ناشران تثبیت شده برزیلی است که برخی ژانرها را غیرقابل فروش میدانند.»
هیچ چیز بهتر از تماس انسانی نیست
برای ناشرانی حاضر در این رویداد، بازار کتاب پاریس را فرصتی برای پرداختن به مشکلات توزیع میدانند. یاسین رتنانی، ناشر و کتابفروشی در کازابلانکای مراکش، گفت که این رویداد در برنامههای کاریاش نقش مهمی داشته است.» ما ۴۰ سال است درباره مشکلات توزیع کتاب میان شمال-جنوب و جنوب-جنوب صحبت میکنیم. این دیدارهای مستقیم، امکان بررسی همکاریهای مشترک در نشر را فراهم میکند، که میتواند چالشهای توزیع را حل کند. مثلاً چرا به جای سفارش دادن از طریق کتابفروشیام، حقوق نشر را نخرم و یک نسخه مراکشی از کتاب منتشر نکنم؟»
رتنانی، که بزرگترین انتشارات مستقل مراکش را با بیش از ۵۰۰۰ عنوان در اختیار دارد و سالانه حدود ۸۰ کتاب منتشر میکند، گفت دیدارهای حضوری برایش بسیار ارزشمند بودهاند: «هیچ چیزی بهتر از تماس انسانی نیست. وقتی چهرهای را از نزدیک میبینی، بهتر میتوانی ابعاد موضوع مورد بحث را درک کنی و به پروژههایی فکر کنی که پیشتر اصلاً به ذهنت نمیرسید.»
ساختار بازار کتاب پاریس متناسب با ناشران در اندازههای مختلف طراحی شده است: ۴۵ ناشر کوچک، ۳۵ ناشر متوسط و ۴۸ شرکت بزرگ، برخی از آنها با چندین میز ارائه. این ساختار چندسطحی، دسترسی را افزایش میدهد و در عین حال فضای صمیمانهای را حفظ میکند که مورد تحسین شرکت کنندگان قرار گرفته است.
بازخورد مثبت امسال از سوی خریداران و فروشندگان نشان میدهد که این رویداد میتواند به گسترش نقش خود در اکوسیستم نشر بین المللی ادامه دهد.
انتهای پیام/