طهرانچی: دانشگاه آزاد یک الگوی متفاوت با ظرفیتهای عظیم است
محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ، در مراسم تکریم و معارفه مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با تبریک اعیاد مبارک قربان و غدیر، اظهار کرد: امروز آخرین روز مناسک جمرات حج است، مناسکی که با هفت بار سنگ زدن نمادین به شیطان، یکی از مهمترین شعائر الهی را به ما یادآوری میکند. این شعائر، نماد بندگی و تبری از شیطان هستند و ما را به مقابله با شیطان بزرگ و شیطانکهای همراهش دعوت میکنند.
وی افزود: اتفاقاتی که امروز در غزه، لبنان و زاهدیه رقم میخورد، ظلمهای آشکاری است که مدعیان دموکراسی و حقوق بشر متوجه آن نیستند. این ظلمها تمدنی را که داعیهدار حقوق بشر است، با چالش جدیای روبرو خواهد کرد و وجدانهای بیدار دیگر فریب سخنان ظاهرفریب آنها را نخواهند خورد.
طهرانچی با اشاره به تغییرات مدیریتی در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: امروز در جلسهای تکریمی و معارفهای حضور داریم. بعد از شش سال همکاری نزدیک با برادر بزرگوارم، حجتالاسلام شریفانی، انقطاعی ایجاد میشود؛ ایشان به سنگر دیگری در عرصه خدمت منتقل میشوند. البته این موضوع برای ما دشوار است، اما خوشحالیم که برادری عزیز و برجسته، جناب آقای قریشی، که از پیشتازان وحدت و حضور مؤثر روحانیت در دانشگاههاست، مسئولیت را برعهده میگیرد. همچنین از دکتر رستمی برای انتخاب این گزینه شایسته تشکر میکنم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به توضیح تحولات ساختاری آموزش عالی در ایران پرداخت و اظهار کرد: دانشگاه در ایران ابتدا به صورت نهادی آزاد شکل گرفت. قبل از تأسیس وزارت آموزش عالی، دانشگاه تهران راهاندازی شد و سپس دانشگاههای ملی، شیراز و شریف نیز تأسیس شدند. در سال ۱۳۴۴ با ایجاد دانشگاه ملی (شهید بهشتی)، ساختارهای جدیدی شکل گرفتند و دانشگاهها به تدریج هویت مستقلی نسبت به وزارتخانه پیدا کردند. شورای دانشگاهها مسئولیت اداره آنها را بر عهده گرفت تا اینکه وزارت آموزش عالی تأسیس شد. در مقابل، وزارت معارف بیشتر بر آموزش عمومی تمرکز داشت.
وی افزود: با توسعه آموزش عالی، تعداد دانشگاههای دولتی به حدود ۱۷۰ عدد رسید و امروزه حدود ۷۰۰ هزار دانشجو در این دانشگاهها تحصیل میکنند. این دانشگاهها تحت ساختارهای دولتی و تحت نظارت شورایی خاص اداره میشوند — ساختاری که با کشورهای پیشرفته متفاوت است، جایی که دانشگاهها غالباً مستقل و غیردولتی هستند. در ایران اما، دانشگاهها تحت قوانین سازمان مدیریت و برنامهریزی و سازمان امور استخدامی قرار دارند.
طهرانچی درباره تحول ساختاری در دهه ۶۰ گفت: در سال ۱۳۶۴، دانشکدههای علوم پزشکی از دانشگاههای دولتی جدا و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتقل شدند. این وزارتخانه دارای دو بخش اصلی بود: یکی در حوزه بهداشت و درمان و دیگری در حوزه آموزش پزشکی که مطابق با نظام دانشگاههای دولتی اداره میشد.
وی درباره تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی، با پیشنهاد مرحوم هاشمی رفسنجانی و با حمایت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و دیگر مسئولین نظام، دانشگاهی با ساختاری متفاوت و مستقل از نظام بوروکراتیک دولتی شکل گرفت که نام “دانشگاه آزاد اسلامی” بر آن نهاده شد. این دانشگاه با حمایت مردمی زاده انقلاب اسلامی است و امروزه حدود ۱.۴ میلیون دانشجو دارد. در حالی که دانشگاههای علوم پزشکی حدود ۲۵۰ هزار و دانشگاههای دولتی حدود ۷۰۰ هزار دانشجو را در خود جای دادهاند.
طهرانچی تصریح کرد: مشکل اصلی این است که ما انتظار داریم دانشگاه آزاد اسلامی همان ساختار دانشگاه دولتی را داشته باشد، در حالی که فلسفه، مأموریت و ساختار آن متفاوت است. رسالت دانشگاه ممکن است یکی باشد، اما مأموریتها و ابزارها متفاوتاند. غرب از ساختار برای رسیدن به اهدافش استفاده میکند، اما ما بعضاً ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی را نادیده گرفته و آن را با قیود دولتی محدود میکنیم، در حالی که این دانشگاه از آزادی عمل و انعطاف بالایی در ساختار برخوردار است.
وی ادامه داد: نمیتوان در یک کشور دو نظام مجزا برای تربیت نیروی انسانی داشت. دانشگاه آزاد اسلامی امروز از ساختاری آزاد از بوروکراسی بهرهمند است که فرصتی بینظیر برای پیشرفت فراهم کرده است. مقام معظم رهبری حفظ کیان دانشگاه، ارتقاء علمی و گسترش فضای انقلابی را سه مأموریت اصلی ما دانستند.
طهرانچی در پایان گفت: متأسفانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری از ابتدای فعالیت دانشگاه آزاد جایگاه منسجمی نداشت. اما از سال ۱۳۹۸ با تأسیس دفتر نهاد رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه، یکی از بهترین تحولات در مسیر هدایت حکمرانی یکپارچه دانشگاه رخ داد. این نهاد از طریق آموزش رسمی و غیررسمی، در این شش سال در معیت برادر عزیزم دکتر شریفانی، فرصتهای نیکی خلق کرده است. باید مراقب باشیم ساختار دانشگاه آزاد را با دانشگاههای دولتی قیاس نکنیم، چرا که این قیاس مانع بهرهبرداری از ظرفیتهای عظیم این دانشگاه در تربیت نسل جوان خواهد شد.
انتهای پیام/


