۲۵/ خرداد /۱۴۰۴

ضرورت نظارت بر مسافربرهای شخصی و اینترنتی

ضرورت نظارت بر مسافربرهای شخصی و اینترنتی
در پی قتل دلخراش یک دختر جوان به‌دست راننده یک خودروی شخصی، اعضای شورای شهر تهران بار دیگر خواستار ساماندهی فوری ناوگان مسافربرهای شخصی و اینترنتی شدند. تشکری هاشمی و چمران در این جلسه با انتقاد از نبود نظارت کافی، تأکید کردند که امنیت شهروندان قربانی فقدان ساماندهی در حمل‌ونقل عمومی شده است.

به گزارش خبرگزاری آنا، سید جعفر تشکری هاشمی در سیصد و سی و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با ابراز تأسف از حادثه اخیر گفت: خبر تلخ قتل خانم حسین‌نژاد موجب ناراحتی عمیق مردم شد. من ضمن تسلیت به خانواده این مرحومه، از دستگاه قضایی درخواست دارم با جدیت اقدام کند تا امکان تکرار چنین جنایاتی از بین برود.

وی ادامه داد: متأسفانه این‌گونه جرائم در حوزه حمل‌ونقل بیشتر نمود پیدا می‌کند. بارها درباره مسافربرهای شخصی هشدار داده شده و سال‌هاست که این موضوع به‌عنوان یک معضل مطرح است. تاکنون دو بار طرح ساماندهی برای مسافربرهای شخصی اجرا شده و بیش از ۵۰ هزار خودرو تحت پوشش قرار گرفته‌اند، اما متأسفانه بیکاری موجب شده مسافرکشی آخرین گزینه شغلی بسیاری از افراد شود.

تشکری هاشمی افزود: اصلی‌ترین دلیل رشد فعالیت خودروهای شخصی در حمل‌ونقل، ضعف در ساماندهی ناوگان عمومی شهری است. این وضعیت نه‌تنها موجب رشد مشاغل غیرمجاز شده، بلکه باعث نگرانی دائمی خانواده‌ها نیز هست.

او با تأکید بر اینکه شهرداری باید ساماندهی خودروهای شخصی و بدون هویت مشخص را در اولویت قرار دهد، اظهار کرد: درخواست دیگر من نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. با وجود تمام زحماتی که کشیده شده، کافی نیست. اکنون حدود ۵۰ هزار تاکسی فرسوده در شهر داریم و کمبود ۸ هزار دستگاه اتوبوس نیز به چشم می‌خورد. البته وضعیت شهرهای دیگر هم مشابه تهران است و ساماندهی خودروهای شخصی فقط راهکاری موقت خواهد بود.

وی ادامه داد: بارها تأکید شده که تاکسی‌های اینترنتی صرف داشتن مجوز از یک نهاد، نباید از دایره نظارت شهرداری خارج باشند. باید این امکان فراهم شود که شهرداری نیز بر آن‌ها نظارت داشته باشد.

تشکری هاشمی با قدردانی از پلیس بابت دستگیری قاتل حادثه اخیر گفت: انتظار داریم پلیس بر عملکرد خودروهای مسافربر شخصی نظارت داشته باشد و این کار باید با همکاری نهادهای مرتبط ادامه پیدا کند.

او تصریح کرد: هر شهر پلاک خودرو مخصوص به خود را دارد. چه دلیلی دارد افرادی از شرق و غرب کشور به تهران بیایند و اینجا مسافرکشی کنند؟ نباید با چنین فعالیت‌هایی مماشات شود. باید با خودروهای پلاک شهرستان که در تهران فعالیت می‌کنند برخورد جدی صورت گیرد. هرچند وزیر کشور در این زمینه دستوراتی داده که جای تقدیر دارد، اما حمایت دولت از توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز ضروری است. با توجه به اینکه یک دستگاه اتوبوس حدود ۱۸ میلیارد تومان هزینه دارد، شهرداری به‌تنهایی توان تأمین آن را ندارد و نیاز به حمایت دارد.

در ادامه، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در گذشته در یک مقطع زمانی، فعالیت مسافربرهای شخصی پذیرفته شد اما اکنون برخی از آن‌ها علاقه‌ای به پیوستن به ناوگان تاکسیرانی ندارند و حتی تعدادی از آنان کارمند هستند که با تاکسی‌های اینترنتی همکاری می‌کنند.

او تأکید کرد: هرکسی که در تهران خدمات حمل‌ونقل ارائه می‌دهد باید زیر نظر تاکسیرانی فعالیت کند. اما وزارت کشور به این شرکت‌ها مجوز داده است. در حالی‌که موارد متعددی از تخلفات مشاهده شده، حتی اگر به شدت جنایت اخیر نباشد.

چمران افزود: کسی که با پلاک شهرستان در تهران فعالیت می‌کند هیچ مسئولیتی متوجه او نیست. اگر فردی می‌خواهد در تهران مسافرکشی کند باید پلاک خود را به پلاک تهران تغییر دهد.

وی گفت: برخی فضاسازی کرده‌اند که شورای شهر مخالف ورود خودروهای پلاک شهرستان است؛ در حالی که پیشنهاد ما این بود که اگر این خودروها بیش از ۱۰ روز در محدوده مرکزی تردد کنند، مشمول عوارض بیشتری شوند. اما دولت این موضوع را مغایر قانون دانست. حال آنکه آیا قتل یک دختر جوان خلاف قانون نیست؟ مشخص است که این وضعیت نیازمند ساماندهی فوری است. رانندگان تاکسی رسمی هرگز مرتکب چنین جنایاتی نمی‌شوند و در سال‌های گذشته نیز شاهد چنین حوادثی از سوی آن‌ها نبوده‌ایم، اما در موارد دیگر، چنین فجایعی در تهران و سایر شهرها اتفاق افتاده است.

چمران در پایان خاطرنشان کرد: باید با هماهنگی وزارت کشور، این موضوع به‌طور جدی ساماندهی شود. رانندگان تاکسی باید شناسنامه‌دار و قابل پیگیری باشند تا شهروندان با امنیت و آرامش سفر کنند، نه با ترس و دلهره.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب