دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فغانی: داور بدون اشتباه در المپیک می‌ماند/ تنها 3 داور الیت داریم

داور بین‌المللی فوتبال ایران گفت: متاسفانه در یک اقدام نادرست توسط برخی دوستان جهانبازی و بخشی‌زاده دو داورمان را از لیست الیت خارج کردیم و دو داور جوان معرفی شدند که آنها نتوانستند تبدیل به داور الیت شوند.
کد خبر : 97697

علیرضا فغانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، با اشاره به این موضوع که فرصت همیشگی برای استراحت بین فصل را نداشته است، گفت: «مسلما پس از اتمام رقابت‌های لیگ و جام حذفی، داوران نیز دو هفته‌ای به استراحت می‌پردازند و بعد از آن به تمرینات ریکاوری و سپس پروسه بدنسازی و کار با وزنه را آغاز می‌کنند تا فصل جدید را شروع کنند.»


وی ادامه داد: «متاسفانه من خیلی کمتر توانستم استراحت کنم و در مدت گذشته به دنبال مسائل کاری داوری‌ام بودم. 20 تیر ماه نیز به مالزی می‌روم تا در کارگاه هماهنگی قوانین جدید شرکت کنم. پس از آن هم از 5 مرداد به برزیل می‌رویم تا در کلاس‌ها و تمارین مربوط به بازی‌های المپیک شرکت کنم.»


داور بین المللی فوتبال کشورمان با بیان این نکته که جوانگرایی خوبی در بخش داوری صورت گرفته خاطرنشان کرد: «عملکرد کمیته داوران و دپارتمان داوری در فصل گذشته خوب بود و داوران جوانی به عرصه داوری وارد شدند و قضاوت‌های قابل قبولی هم در لیگ برتر انجام گرفت. البته جوانگرایی همیشه هزینه داشته است. اضافه کردن داوران جدید هم برای کمیته داوران و تیم‌های لیگ برتری هزینه دارد اما اگر حمایت مناسبی از جامعه داوری شود، به سود فوتبال ایران است.»


او یادآور شد: «مسلما اگر تیم‌ها در صورت عدم کسب نتیجه مهم‌ترین دلیل ناکامی‌شان را داور ندانند، در هفته‌های بعد کمتر آسیب می‌بینند و داوران هم بهتر قضاوت می‌کنند. یک داور برای آنکه بتواند راحت‌تر قضاوت کند نیاز به آرامش و تمرکز دارد. تیم‌ها با اعتراض‌های بیش از اندازه خود عملا فشارها را روی جامعه داوری زیاد می‌کنند و داوران ناخواسته دچار اشتباه می‌شوند چرا که تمرکز کافی ندارند.»


فغانی درباره کم بودن داوران الیت ایران نسبت به پتانسیل خوبی که داریم، تصریح کرد: «در مقطعی که مسعود عنایت رئیس دپارتمان داوری بود 6 داور ایران مثل من،‌ مظفری، جهانبازی و ... به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی شدیم که در این میان همگی به عنوان داوران الیت انتخاب شدیم. سال بعد هم بخشی زاده شرکت کرد که او هم به عنوان هفتمین داور الیت ایران انتخاب شد. متاسفانه در یک اقدام نادرست توسط برخی دوستان جهانبازی و بخشی‌زاده دو داورمان را از لیست الیت خارج کردیم و دو داور جوان معرفی شدند که آنها نتوانستند تبدیل به داور الیت شوند.»


داور بین‌المللی کشورمان افزود: «در حال حاضر تنها من، ترکی و بنیادی فر داوران الیت ایران هستیم. پیام و بیژن حیدری هم در تمرینات ابتدایی موفق بودند و باید ماه آینده در کلاس جهانی داوری شرکت کنند تا در صورت انتخاب نهایی به لیست داوران الیت ایران اضافه شوند.»


فغانی در پایان در خصوص اینکه چه زمانی مشخص می‌شود او چه بازی را در المپیک ریو قضاوت خواهد کرد، اظهارداشت: «از یک هفته پیش از شروع رقابت‌ها برنامه‌ها به داوران داده می‌شود و برای هماهنگی لازم نیز یکی دو روز قبل از بازی داوران به استادیوم می‌روند و توضیحات لازم به آنها داده می‌شود. میزان قضاوت هر داور هم به بازی اولش است. قطعا داوری که بازی اولش را بدون اشتباه قضاوت کند، در بازی‌ها بعدی هم حضور خواهد داشت.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته