دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت و گو با آنا؛

اولیایی: اعضای هیات مدیره سرخابی‌ها با بده‌ بستان انتخاب شدند/ به «استقلال» توهین کردند/ وزارت ورزش امتیاز داد، امتیاز گرفت

مدیر عامل سابق باشگاه استقلال گفت: وقتی مدیرعامل باشگاهی مثل استقلال فرمایشی می‌شود عدم موفقیت این تیم عجیب نیست.
کد خبر : 97594

کاظم اولیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا درباره شرایط استقلال گفت: «فوتبال حرفه‌ای در ایران این روزها در چالش عجیبی به سر می‌برد و ترکش آن نصیب باشگاه‌هایی چون استقلال و پرسپولیس شده‌است. در تمام دنیا باشگاه‌ها هسته مرکزی توسعه‌یافتگی فوتبال هستند، اما در ایران برای باشگاه‌ها تعریف مشخصی وجود ندارد و این مشکل ساختاری است و به مدیرعامل و سایر مسئولان باشگاه ربطی ندارد. متاسفانه فوتبال ما در منجلابی گیر کرده و هر روز بیشتر فرو می‌رود.»


وی افزود: «در ایران برای اینکه باشگاه‌ها به صورت خصوصی اداره شوند، تعریف خاصی وجود ندارد و متاسفانه دولت تیم‌داری می‌کند. البته در این میان برخی تیم‌ها از دولت منافع بیشتری می‌برند و تا زمانی که این ساختار درست نشود، کاری نمی‌توان از پیش برد. وقتی مدیرعامل باشگاهی مثل استقلال فرمایشی می‌شود و در حقیقت وزارت ورزش استقلال را اداره می‌کند، عدم موفقیت این تیم عجیب نیست.»


مدیرعامل پیشین استقلال درمورد افشارزاده و مدیریت وی گفت: «البته افشارزاده بهترین گزینه برای هدایت استقلال است، چرا که او با توجه به اینکه به بدنه دولت و وزارت ورزش نزدیک است، می‌تواند به صورت نصف و نیمه باشگاه را اداره کند. وقتی ما فوتبال حرفه‌ای نداریم، وضعیت باشگاه‌ها بهتر از این نمی شود. ما در دولت‌ها گاهی شاهد آن هستیم که همه کسانی که تجربه دارند کنار گذاشته می‌شوند و در مقابل یک سری جوان بی‌تجربه روی کار می‌آیند و وقتی دولت جدید روی کار می‌آید عکس این عمل انجام می‌شود. متاسفانه این یک نقص عمومی در کل جامعه است و ربطی به ورزش ندارد. وقتی بلوغ مدیریتی در جامعه ما تعریف نشده است، انتخاب رئیس سلیقه‌ای می‌شود و این موضوع به کل جامعه تعمیم داده می‌شود.»


وی در مورد انتخاب اعضای هیات‌مدیره استقلال اظهار کرد: «معمولا اول هیات‌مدیره انتخاب می‌شود و بعد از آن مدیرعامل تعیین می‌گردد، چرا که مدیرعامل عامل اجرایی است وبایدبرنامه‌هایش را به هیات مدیره اعلام کند ، اما در ایران این قضیه برعکس است. ما اول مدیرعامل انتخاب می‌کنیم و بعد از آن به دنبال هیات‌مدیره هستیم. متاسفانه این اواخر به باشگاهی که قدمت 70 ساله و تعداد زیادی هوادار داردبسیار توهین شد، چرا که برخی افراد باوجود اینکه حکمشان از وزارت ورزش صادر شد اما پست هیات‌مدیره این باشگاه را رد کردند. »


اولیایی با اشاره به اینکه در هر باشگاهی هیات‌مدیره براساس بده‌بستان‌ها انتخاب می‌شود، گفت: «البته در انتخاب هیات مدیره سرخابی‌ها می بینیم که سیاست بده و بستان کاملا رعایت شده است و مشخص است این انتخاب ها طی یک بده و بستان انجام شده است. یعنی وزارت ورزش برای انتخاب هیات مدیره امتیازی داده تا در مقابل امتیازی بگیرد.»


وی در مورد شایعه برکناری وزیر در آستانه المپیک خاطرنشان کرد: «وزارت ورزش اشکالاتی در ساختار دارد که نمی‌توان منکر آن شد. سنگ زیرین ورزش قهرمانی و همگانی، باشگاه‌ها هستند و به همین دلیل باید اول باشگاه‌ها اصلاح شوند تا ورزش حرفه‌ای و قهرمانی احیا شود، اما در وزارت ورزش می‌بینیم که ساختار از بالا طراحی می‌شود که این درست نیست. ما باید این واقعیت را بپذیریم که ورزش باید به بخش خصوصی ارجاع داده شود و به وسیله مردم اداره شود، اما وقتی به اصول اولیه بها داده نمی‌شود و دولت خودش اداره‌کننده این باشگاه‌ها می‌شود، کار اجرایی هم به درستی انجام نمی‌شود. وقتی دولت وارد کار اجرایی هر بخشی می‌شود تاب و توان اداره آن را ندارد. به همین دلیل باید اجرا را به بخش خصوصی واگذار کند و خودش کار پشتیبانی و نظارت را انجام دهد، اما وقتی دولت اجرا می‌کنند دیگر نظارتی هم وجود ندارد که این نقص ساختاری است و امیدوارم وزارت ورزش و وزیر آن را اصلاح کند.»


اولیایی همچنین در واکنش به اینکه گفته می‌شود شایعه برکناری وزیر از سوی کسانی مطرح می‌شود که از هیات‌مدیره عزل شده‌اند، عنوان کرد: «این صحبت‌ها به نظرم منطقی نیست و نباید به آنها بها داد و به شایعات دامن زد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته