دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گزارش میدانی از فلوجه آزادشده/ تحقیر انسانیت توسط داعش

در فلوجه شهر سنی نشین واقع در 50 کیلومتری غرب بغداد، یک روز بعد از آن که حیدرالعبادی نخست وزیر عراق پرچم این کشور را در آن بالای دست برد و آزادی کامل آن را از دست گروه تروریستی تکفیری داعش رسما اعلام کرد، صدایی جز زوزه طوفان خاک و تیراندازی های پراکنده در آن سوی فرات شنیده نمی شد.
کد خبر : 97571

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، خبرگزاری ایرنا نوشت:‌با «خضیر مطروحی» فرمانده تیپ 21 عملیاتی، از مرکز فرماندهی عملیات فلوجه راه افتادیم تا گشتی در داخل شهر بزنیم؛ او در حین حرکت در خیابان ها و کوچه پس کوچه های دو بخش فلوجه قدیم و جدید و مرکز شهر یعنی خیابان بغداد، از نبردهای 34 روزه ای که به آزادی این شهر انجامید، صحبت کرد و همچنین از تحقیر شهروندان فلوجه از سوی داعش سخن گفت و برای اینکه عینی تر متوجه حرفهایش شویم، ما را به زندان فلوجه هم برد.



فلوجه جدید
از محور جنوبی وارد فلوجه شدیم، ابتدا از خیابان ها و فرعی های حی الشهدا عبور کردیم، منطقه ای که تا کمتر از یک ماه پیش به دلیل گستردگی تله های انفجاری راهی برای ورود نداشت و حالا یک تابلوی زرد رنگ که بر آن نوشته 'الطریق آمن' متوجه می شویم که در محدوده خیابان های اصلی فلوجه جدید می توان با خیال راحت حرکت کرد.
در ادامه از حاشیه منطقه حی النزال گذشتیم و با ورود به منطقه حی الرساله به ساحل شرقی رود فرات رسیدیم، آنجا یکی از مقرهایی بود که نیروهای عراقی در آن اتراق کرده بودند.
خضیر با اشاره به آن سوی رودخانه گفت که آن طرف منطقه الحلابسه است که همین حالا نیروهای ارتش در حال پاکسازی آن هستند و این منطقه تا شهر خالدیه و جزیره ای موسوم به همین نام امتداد می یابد.
یکی از رزمندگان، آن حوالی منزلی را نشان داد که متعلق به شیخ علی حاتم از روسای عشایر الانبار است همان که هنگام ورود نیروهای داعش به عراق آنها را 'انقلابیون' توصیف کرد و برای پیوستن اهل سنت عراق به آنان فراخوان داد. حالا ویلای مجلل و بزرگ او در ساحل شرقی فرات به یکی از مقرهای نیروهای عراقی تبدیل شده است.
آنطور که گفته می شد، بسیاری از اعضای گروه تروریستی داعش و خانواده هایشان بویژه داعشی های خارجی از همین مسیر (عبور از عرض فرات) تلاش کرده اند منطقه را ترک کنند. البته معلوم نیست به سمت اردن و سوریه یا عربستان بروند.
**سعودی ها و کارگاه های ساخت بمب
خضیر درباره حرف و حدیث ها پیرامون حمایت ها و کمک های مالی و تسلیحاتی و غذایی و لجستیکی سعودی ها به داعش گفت، نه فقط حرف زیاد است که مدرک هم زیاد است.
وی افزود: سعودی ها فلوجه را به مرکز کارگاهی برای ساخت تجهیزات و ادوات تروریستی از جمله خودروهای بمب گذاری شده و بمب های کنار جاده ای تبدیل کرده بودند.
آنها همراه مواد غذایی بسته های تی ان تی برای داعش می فرستادند که در کار بمب گذاری خودروها مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر بسته ها هم مارک سعودی دارند، اما خضیر گفت ما همه مدارک، از اسناد و اوراق گرفته تا لوازم و تجهیزات را تحویل واحدهای اطلاعاتی داده ایم.
فرمانده تیپ رزمی 21 درباره مجموع خسارات وارده به تجهیزات داعش در این عملیات هم توضیحاتی داد، از جمله اینکه در طول عملیات فلوجه 7 تا 8 هزار بمب کنار جاده ای کشف و خنثی شد، 110 خودرو بمب گذاری شده را نیروهای عراقی منفجر کردند، 60 خودرو با موشک ضد زره کورنت و یا توسط هواپیماها نابود شد و نیروهای امنیتی 27 خودرو را نیز از راه دور منفجر و 5 خودرو را نیز سالم خنثی کردند.
بغداد؛ خیابان پر حادثه فلوجه
از خیابان ها و کوچه ها در بخش جنوبی عبور می کنیم تا به خیابان مرکزی شهر یعنی 'شارع بغداد' برسیم و خضیر همچنان درباره داعش می گفت و اینکه فلوجه برای این گروه نه تنها یک شهر و موضع راهبردی است که آن را به یک مرکز آموزش عقیدتی بزرگ نیز تبدیل کرده بود و از اینجا تروریست های انتحاری را برای اعزام به سراسر عراق و حتی خارج از عراق تربیت می کرد.
در فلوجه خارجی های زیادی از جمله الشامی فرمانده سوری تبار انتحاری ها به هلاکت رسیدند و از ابوحمزه الجزایری هم یاد می شود که او نیز در خباثت کمی از الشامی نداشت.
از کشورهای حوزه آسیای مرکزی و قفقاز هم خیلی ها در فلوجه بودند، اما در عین حال مهمترین داعشی ها و بویژه انتحاری ها از کشور سعودی هستند که حالا یا اجسادشان در فلوجه به جا مانده و یا گریخته اند. نیروهایی که همراهمان در عقب وانت نشسته بودند، دستکم دو جنازه ای را که در حاشیه خیابان ها رها شده بود، نشانمان دادند که آن هم مشخص نبود اعضای عراقی داعش یا خارجی این گروه تروریستی هستند.
حالا در خیابان بغداد هستیم؛ این خیابان از آن جهت شهرت دارد که اتفاقات و جنایات زیادی در آن رخ داده است. شاید اولین موضوعی که به یاد ناظران مسائل عراق بیفتد، چادرهای تحصن و تجمع هایی بود که در 2013 و 2014 در همین خیابان و خیابان های اطراف آن برپا شد و در نهایت منجر به سقوط فلوجه در ژانویه 2014 شد.
پل معروف فلوجه نیز در همین خیابان واقع است؛ پلی که مصطفی العذاری یک رزمنده عراقی را از فراز آن در حوالی ماه می 2015 میلادی به دار آویختند و قبل از اعدام او را در همین خیابان گرداندند و بدبختانه برخی طرفداران داعش هم هلهله کردند.
سومین خاطره ای که عراقی ها فراموش نمی کنند، قتل سمیر مراد الدلوی نظامی ارتش عراق در همان روزها (اواخر می 2015) بود که در مقابل چشمان سران شیوخ فلوجه و الکرمه با ضربات بلوک های سیمانی به سرش کشته شد و در شبکه های اجتماعی ، پس از انتشار ویدئوی این اعدام خیلی ها از شیوخ و سران عشایر پرسیدند که چگونه آن روز توانستند در آن جلسه ناهار بخورند؟!
اکنون خیابان بغداد زیر پای رزمندگانی است که برای نجات مردمانش جان بر کف نهادند و در گوشه و کنار پیاده روها شب را به صبح رساندند تا از این پس مواضع خود را در داخل شهر مستحکم کنند.
در این بخش شهر تابلوهای بزرگ بر سر در مغازه ها و مراکز تجاری نشان می دهد که از پیش از ورود داعش، فلوجه یک شهر بود با حاکمیت نظام شهروندی، اما با آمدن مردان وهابی اندیشه، نه آدم ها که حتی تابلوهایش دچار یخ زدگی شدند.
قوانین شرعی داعش با رفتارهایش تضادهای کاملا روشنی دارد؛ به عنوان مثال محجبه کردن تصاویر تبلیغاتی زنان و دستورالعمل های شرعی برای پوشش زنان ، در مقابل رفتارهایی مانند جهاد نکاح! و یا تجاوز به زنان و دختران بخاطر عدم پیوستن به داعش!.
زمستان پارسال یک جنایت هولناک در این شهر رخ داد، بطوری که بیش از 10 دختر و زن جوان بعد از تجاوز جمعی به قتل رسیدند و جنازه هایشان در خارج شهر رها شد.





فلوجه قدیم
خضیر بعد از یک دور کامل در محدوده ای از خیابان بغداد ، وارد فرعی شمالی شد و به سمت فلوجه قدیم حرکت کرد. او توضیح داد این منطقه طی دو سه روز گذشته محل شدیدترین برخوردهای مسلحانه میان نیروهای عراقی و گروه تروریستی داعش بود و دودی که از بعضی ساختمان هنوز بیرون زده می شد، حرف های خضیر را تایید می کرد.
از حی الاندلس تا نزدیکی های حی الجولان رفتیم؛ آثار نبردهایی که تا روز یکشنبه ادامه داشت، هنوز در کف خیابان ها دیده می شد؛ انبوه خودروهای منفجر شده، گلوله های شلیک نشده و پوکه های فراوانی که در کف خیابان ها به جا مانده بود.
خضیر که هرجا سوژه ای می یافت نگه می داشت تا تصویر برداریم، رفته رفته، از دور زدن در شهر خالی از آدم و شدت گرمایی که تا 48 درجه می رسید، خسته شده بود، بنابراین پس از یک تعارف کوتاه به سرعت به خیابان مرکزی بازگشت و این بار با عبور از کنار ساختمان بلدیه (شهرداری)، وارد فرعی ای شد که معروف به مجتمع ادارات دولتی است و ساختمان فرمانداری نیز همانجاست.
نیروهای همراه ما خیلی تاکید داشتند که وارد ساختمان ها نشویم، اما خضیر ما را به داخل دادگاه شرعی داعش در همین محل برد تا از اتاق قضات داعش که توسط نیروهای عراقی، بر تفکر داعشی ها آوار شده بود، دیدن کنیم. یکی از نیروها گفت ، اینجا چیزی پیدا نمی شود، چون همه مدارک و اسناد مربوطه تخلیه شده است. بنابراین سری به زندان داعش در کنار محکمه اش زدیم.


تحقیر انسانیت در فلوجه
آنجا فقط یک زندان به معنای مفهومی اش نبود. آن اتاق ها با قفس های بلند و کوتاهی که در آن قرار داشت، تحقیر انسانیت را در بدترین شکل آن به تصویر می کشید.
بعضی قفس ها قدی بودند که تنها گزینه زندانی ها در آن ایستادن بود و بعضی کوتاه، بگونه ای که زندانی نه فقط نمی توانست پایش را دراز کند که باید خمیده در آن می نشست. معلوم نیست چه زنان و مردانی را در این قفس های آهنی شکستند.
این قفس ها که پیش از این نمونه های آن را داعش در فیلم های تبلیغاتی اش در نقاط مختلف منطقه از جمله لیبی و سوریه و موصل به نمایش گذاشته بود و حتی برخی قربانیانش را در همین قفس ها به آتش کشیده بود، نمادی واضح و بی نیاز از تفسیر تفکر تکفیری است که رزمندگان عراقی امیدوارند که این قفس ها به موزه تاریخ عراق سپرده شده و دیگر تکرار نشود.
داخل اتاق زندان آنقدر تاریک بود که برای عکس و تصویر با کمبود نور روبه رو بود، بطوری که شاید مخاطب متوجه نمی شد، موضوع چیست، بنابراین یکی از نیروها داوطلبانه رفت داخل یکی از آن قفس ها تا عملا نشان دهد که این قفس ها همان سلول های انفرادی اما از نوع تحقیر آمیز تر آن است.
در یکی از اتاق ها تجهیزات و وسایل آویزان کردن زندانی یا متهم از سقف دیده می شد که نیروهای عراقی پس از پاکسازی ساختمان زندان، اکثر وسایل موجود را به نشانه محکوم بودن رفتارهای ضد بشری داعش منهدم کردند.
خضیر فرمانده تیپ 21 پیش از آنکه از هم جدا شویم، گفت: طوری بنویسید که دنیا بفهمد با چه موجودات پلید و پستی نبرد کرده ایم. بگویید که داعش وهابی و حامیان منطقه ای آن انسانیت را به لجن کشیده اند و در تحقیر مردمانی که شهرهایشان را به اشغال در آوردند، کم نگذاشتند.
بعد هم اشاره ای کرد به رسانه های داخلی و منطقه ای که از داعش مستقیم و غیر مستقیم طی یک ماه گذشته دفاع کردند تا شاید بتوانند در اراده ملت عراق برای بازپس گیری فلوجه و شکستن داعش در این شهر خلل ایجاد کنند.
او گفت: 'آنها که برای دستیابی به هدف نامقدسشان دست به هر کاری می زدند، آنقدر ذوق زده بودند که بخاطر چند کلمه ای که به فارسی صحبت کردم، نام مرا در فهرست ژنرال های ایرانی گذاشتند و مدت ها در شبکه های خود روی آن مانور دادند؛ البته این موضوع چند روزی سوژه خنده ما شده بود!'
فلوجه مهمترین پایگاه راهبردی و اعتباری تروریسم در عراق و دومین شهر پرجمعیت استان الانبار در 55 کیلومتری غرب بغداد، بعد از پنج هفته جنگ با کمترین آسیب به زیرساخت های آن در 26 ژوئن 2016 از لوث گروه تروریستی داعش بطور کامل آزاد شد و به آغوش ملت عراق بازگشت و با آزادی این شهر زنگ ها برای نابودی کامل این گروه در عراق به صدا در آمد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته