افزایش بهرهوری در صنعت چاپ با تغییرات راهبردی محقق میشود
بابک عابدین در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، با اشاره به چالشهای متعددی که در مسیر صنعت چاپ و بستهبندی وجود دارد، گفت:د ر تجربه کاری بارها دیدهایم که تغییرات کوچک، اما پیوسته، تأثیری ماندگارتر و عمیقتر از تصمیمات بزرگ و مقطعی دارند و یکی از روشهای مؤثر برای بهبود بهرهوری، افزایش نظم و ارتقای انگیزه کارکنان، رویکرد مدیریتی «کایزن» است؛ مفهومی ژاپنی که بهمعنای «بهبود مستمر» شناخته میشود.
وی ادامه داد: در «کایزن»، هدف این نیست که با پروژههای پرهزینه یا تصمیمات پیچیده، تغییر ایجاد کنیم، بلکه تأکید اصلی بر مشارکت روزمرهی همه کارکنان در بهبود فرآیندهای کاری حتی در کوچکترین جزئیات است. همین رویکرد ساده و کمهزینه میتواند در بلندمدت، نتایجی مطلوب و مفیدی برای سازمان به همراه داشته باشد.
عابدین با ذکر مثالی در این حوزه، افزود: به عنوان مثال، در یکی از چاپخانهها که زمان زیادی صرف آمادهسازی فرمهای چاپی میشد؛ با همفکری کارکنان، یک چک لیست ساده طراحی شد، ابزارها سازماندهی، ماموریتها بازبینی و روند هماهنگی، نظارت و نوبت دهی با لیتوگرافی اصلاح شد.
وی با اشاره به نتیجه اجرای این طرح، توضیح داد: نتیجه آن بود که نه تنها خطاها کاهش یافت، بلکه بدون هیچ هزینه اضافهای، روزانه نزدیک به ۴۵ دقیقه زمان مفید نیز صرفهجویی شد، ۴۵ دقیقهای که در یک شیفت کاری میتواند حدود ۱۰ درصد بهره وری تولید را افزایش دهد.
عابدین با طرح این موضوع که چنین رویکردهایی میتوانند موتور محرک پیشرفت و بهرهوری باشند، گفت: به باور من، آینده صنعت چاپ نیز به همین اصلاحات تدریجی و خردمندانه وابسته است؛ تغییر از پایین، با خرد جمعی و عمل مستمر و این یعنی پیادهسازی واقعی کایزن: حرکت بهسوی بهبود، از دل خودِ مجموعه و با مشارکت همگانی.
انتهای پیام/


