تمبر «همه برای ایران» توسط وزیر میراث فرهنگی رونمایی شد
به گزارش خبرگزاری آنا، این تمبر امروز شنبه ۲۷ اردیبهشت همزمان با فرارسیدن روز جهانی ارتباطات و در حاشیه برگزاری گردهمایی مدیران روابطعمومیهای دستگاههای اجرایی کشور در محل سالن همایشهای موزه ملی ایران، رونمایی شد.
در مراسم رونمایی از این تمبر، سیدرضا صالحیامیری وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاعرسانی دولت و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان حضور داشتند.
همچنین صالحیامیری در گردهمایی مدیران روابطعمومی دستگاههای اجرایی کشور که در موزه ملی ایران برگزار شد، با نگاهی تحلیلی به مفاهیم «انسجام»، «وفاق» و «هویت ملی»، تصریح کرد: نگرانی ما در سالهای اخیر این بوده است که روابطعمومیها به کارگزاران آییننامهای و مناسکی بدل شدهاند و گرفتار رفتارهای گفتاردرمانی و تکرار شعارهای مصرفگرا شدهاند. اما اکنون، انتظار آن است که نهاد روابطعمومی، از این سطح عبور کرده و به بازیگری مؤثر در فرآیند حکمرانی و تولید معنا در جامعه ارتقاء یابد.
وی با اشاره به اینکه مقوله انسجام ملی، یکی از بنیادینترین مؤلفههای پایداری اجتماعی و استمرار دولت-ملت در تاریخ ایران است، گفت: انسجام، در سادهترین تعریف، بهمعنای همافزایی و تعامل مؤثر میان اجزای یک نظام اجتماعی در راستای تحقق اهداف و منافع جمعی است. جامعهای که از انسجام تهی شود، دیر یا زود دچار فرسایش درونی خواهد شد.
وزیر میراثفرهنگی با تفکیک گونههای انسجام، اظهار کرد: نخستین شکل انسجام، انسجام مکانیکی است؛ انسجامی که برپایه اجبار، قوه قهریه و حذف اقلیت شکل میگیرد. تجربه تاریخی نشان داده است که «بایدها» بدون اتکا به «باورها»، مشروعیت اجتماعی نمییابند.
وی در ادامه افزود: انسجام ارگانیک، شکل مطلوب و پایدار انسجام است. در این مدل، باور، رضایت، مشارکت، گفتوگو و عقلانیت جایگزین اجبار میشود. انسان، فطرتاً طالب اختیار است نه اضطرار. روابطعمومیها در این بستر، باید زمینهساز زیست اجتماعی بر مدار باور عمومی و گفتوگوی بیننسلی شوند.
صالحیامیری با اشاره به دیگر صورتهای انسجام، گفت: امروز ما شاهد یکی از منحرفترین شکلهای انسجام در ساختار رژیم صهیونیستی هستیم؛ نسلکشی و پاکسازی قومی، تلاشی مذبوحانه برای ساخت وحدت از مسیر خشونت و سرکوب است؛ اما تاریخ بهوضوح نشان داده که هیچگاه انسجام تحمیلی از مسیر ظلم، پایدار نمانده است و فرجام آن، فروپاشی و انزوا خواهد بود.
وی با تأکید بر پیوند سهگانه میان «انسجام»، «عدالت» و «هویت ملی» بیان کرد: عدالت، رکن رکین انسجام اجتماعی است. بیعدالتی، موجب واگرایی، نفرت اجتماعی، کاهش سرمایه اجتماعی و در نهایت، بیثباتی ساختاری خواهد شد. عدالت، هم اساس مشروعیت نظام اسلامی و هم شرط لازم برای تحقق وفاق ملی است.
وزیر میراثفرهنگی در ادامه تصریح کرد: هویت ملی، چسب معنایی یک ملت و جوهره استمرار تاریخی آن است. ایرانِ ما، ملتی است متکثر، اما با هویتی واحد. آنگاه که اقوام مختلف ایرانی در ذیل مفهوم تمدن ایرانی، معنا و منزلت خود را بازیابند، هویت ملی بهمثابه سرمایهای نرم، انسجام را تضمین میکند.
او با اشاره به اینکه درک ایران بدون درک اقوام ایرانی ممکن نیست، افزود: در سفر اخیرم به کرمانشاه، بار دیگر دریافتم که ایران را نه در مرکز که باید در پیرامون جست؛ آنجا که کُرد، بلوچ، لر، ترک، عرب، فارس و ترکمن با فرهنگ و زبان خود، ایران را تفسیر میکنند.
وی افزود: دولت چهاردهم، با بهرهگیری از همه ظرفیتهای قومی و منطقهای کشور، تصویری روشن از عقلانیت فراگیر و شایستهسالاری ملی ترسیم کرده و بهروشنی نشان داده است که وحدت، نه در نفی کثرت، که در پذیرش آن و حرکت در مسیر عدالت و مشارکت محقق میشود.
صالحیامیری سپس با تبیین نظریه وفاق ملی اظهار کرد: اگر انسجام، ساختار کالبدی جامعه است، وفاق، روح و روان آن است. وفاق، درک مشترک نخبگان و تودهها از منافع ملی، همدلی بین حاکمیت و مردم و مشارکت فعالانه در فرآیندهای ملی است.
وی ادامه داد: وفاق از دل گفتوگو میروید، در بستری از عدالت شکوفا میشود و با اعتماد تغذیه میشود. بیاعتمادی عمومی، بزرگترین تهدید برای وفاق ملی است.
وزیر میراثفرهنگی با تأکید بر جایگاه راهبردی روابطعمومیها در معماری وفاق، تصریح کرد: روابطعمومیها باید از ابزار اطلاعرسانی صرف به نهاد سیاستگذار فرهنگی و اجتماعی ارتقاء یابند. مسئولیت امروز آنان، تولید معنا، مدیریت افکار عمومی و ترمیم شکافهای اجتماعی در جامعه متکثر ایرانی است.
او در پایان با برشمردن عناصر اصلی وفاق، گفت: وفاق یعنی اخلاق گفتوگومحور، عبور از کلیشههای هویتی، حرکت از حاشیه به متن، پذیرش دیگری، عدالتورزی برای همگان، صداقت در رفتار حاکمیت، زبان مشترک نخبگان و مردم، پیوند با رنج فرودستان و در نهایت، سخن گفتن به زبان صلح، مدارا و آیندهنگری در درون و بیرون از مرزهای ایران.
انتهای پیام/


