دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1395 - 14:17

آیت‌الله مصباح‌یزدی: دنیاپرستان هیچ‌گاه در برابر حقیقت خضوع نمی‌کنند

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که «دلبستگان به دنیا از دیدن حقایق کور می‌شوند»، گفت: دنیاپرستان عالم هیچ‌گاه در برابر حقیقت خضوع نمی‌کنند و می‌خواهند همه چیز را تابع خود کنند.
کد خبر : 97237

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از رسا، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یکشنبه شب در جلسه درس اخلاق ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: عامل انحراف انسان دلبستگی به دنیاست.
وی افزود: پس از جنگ صفین امیرالمؤمنین(ع)، توصیه‌ها و سفارشاتی به امام حسن(ع) فرمودند که بسیار مهم و ارزشمند است، ایشان به فرزندشان فرمودند مبادا از رفتار اهل دنیا که عاشقانه با دنیا رفتار کرده و به آن چسبیده‌اند خیال کنی که دنیا مسأله مهمی است و مغرور شوی.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که «حضرت می فرمایند گاهی اهل دنیا همانند سگ‌ها برای جاه و مال به جان هم می‌افتند»، اظهار داشت: خداوند خبر داده که دنیا محدود بوده و متاع آن قلیل است، همچنین دنیا از مرگ خود نیز خبر داده است.
وی ادامه داد: امیرمؤمنان می‌فرمایند دلبستگان دنیا و کسانی که خود را به دنیا فروخته‌اند حیوانات درنده‌ای هستند که طعمه خود را می‌درند و کسانی که قدرتی دارند بیچاره‌ها را می‌خورند و کسانی که بزرگتر هستند بر کوچکترها تسلط پیدا می‌کنند.
آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان این‌که «اهل دنیا دو دسته هستند»، ابراز داشت: حضرت می‌فرمایند دسته‌ای افساری بر سر آنها وجود دارد و عده‌ای نیز هیچ افساری ندارند، دنیا اهلش را به راه کوری هدایت کرده و چشمان آنها را از راه هدایت منصرف کرده است.
وی عنوان کرد: کار اهل دنیا به جایی می‌رساند که دنیا معبود آنها می‌شود، این افراد مشغول بازی با دنیا شده و از بعد دنیا غافل می‌شوند، امیرمؤمنان در فرمایشی دیگر می‌فرماید کالای دنیا علف‌های خشکی است که وباآور بوده و برای انسان مضر است، از چنین چراگاهی باید پرهیز شود.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: حضرت می‌فرمایند دل کندن از دنیا از این دل بستن به آن نافع‌تر است و همین اندازه‌ای که رفع حاجتی از دنیا شود بهتر از این که انسان در دنیا ثروت‌اندوزی کند، کسانی که زراندوزی کرده و اموالی را جمع کردند مبتلا به فقر و نیازمندی می‌شوند، بسیاری هستند که ثروت بسیاری دارند اما خودشان نمی‌توانند لذتی ببرند.
وی اضافه کرد: کسانی که مشغول و دلبسته تماشای زینت‌ها و زیورهای دنیا می‌شوند باعث این می‌شود که چشم آن‌ها از دیدن حقایق بسته شود و از دیدن حقایق کور شوند، دنیاپرستان عالم هیچ‌گاه در برابر حقیقت خضوع نمی‌کنند و می‌خواهند همه چیز را تابع خود کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که «حضرت علی(ع) فرمودند کسانی که دلباخته دنیا می‌شوند فضای دل آن‌ها فضای رقص هم و غم می‌شود»، گفت: این افراد دائما فکر می‌کنند که چگونه مال و مقام خود را افزایش دهند و از طرفی دیگر به دلیل از دست رفته‌ها غصه می‌خورند.
وی افزود: مؤمن باید با چشم عبرت به دنیا نگاه کند و از کارها پند بگیرد و به اندازه ضرورت از دنیا استفاده کند. معنای این سخن این نیست که مؤمن به گوشه‌ای برود و فقط نان بخورد بلکه باید برای آخرت خود زحمت بکشد، مذمت جایی است که هدف از کارهای دنیوی لذت صرف و دلبستگی به دنیا باشد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه «کار کردن برای عدم گرفتاری خانواده در تنگنا نیز آخرتی بوده و خود عبادت است»، اظهار داشت: هدف نباید خود دنیا باشد، امام علی(ع) می‌فرمایند دنیا در نظر از بسیار پست است.
وی ادامه داد: اهل دنیا تمام هم خود را صرف لذت‌های دنیا می‌کنند که راه درستی نیست و یا این‌که گمراه هستند و نمی‌دانند باید چه کاری انجام دهند، امیرمؤمنان می‌فرماید من برای شکم‌چرانی آفریده نشده‌ام و به دنیا اعتنایی ندارم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته