دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پخش یک مستند از هنرمندان اردبیلی در «سینمای جوان»

«شیخ کلخوران» تولید انجمن سینمای جوانان اردبیل در قالب مجموعه «سینمای جوان» در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته است.
کد خبر : 97223

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، «شیخ کلخوران» به نویسندگی و کارگردانی احمد شادی نگاهی به آثار تاریخی و گردشگری مجموعه شیخ امین الدین جبرئیل دارد.


شیخ کلخوران در 3کیلومتری شهر اردبیل واقع شده و این آبادی از دیر باز به علّت وجود آرامگاه جد سلاطین صفوی در آن مورد توجه بوده که از نظر آبادانی با شهر اردبیل رقابت داشته و مهاجرپذیر بوده است. عده ای از علمای طالقان وجبل عامل لبنان و اهالی خیاو مهاجرت و در آن سکونت گزیدند لیکن بر اثر توسعه اردبیل متصرفات آن ضمیمه اردبیل و همانند ادغام شهرری در تهران جزو محلات قسمت شمالی اردبیل محسوب شد. شیخ کلخوران مرکزیت دهستان کلخوران را دارا است.


مقبره شیخ که در اوایل قرن دهم هجری قمری بنا شده است، در وسط محوطه‌ای وسیع مشهور به باغ شیخ، به شکل هشت ضلعی با آجر ساخته شده و دارای ایوان و رواق و بنای داخلی با دو حجره کوچک در دو گوشه جنوبی بنای داخلی است. درِ منبت‌کاری و ورودیِ بین رواق و بقعه دارای اهمیت ویژه‌ای است و از باقیمانده اشعاری که به خط نستعلیق روی این در کنده شده، تاریخ ساخت آن 1030 هجری قمری ذکر شده است.


مقبره شیخ امین‌الدین جبرائیل از جمله بهترین نمونه مقابر معماری اسلامی ایران محسوب می‌شود که سادگی و موزون بودن اجزای آن و تزیین فوق‌العاده در سطوح داخلی این بنا، آن را در زمره شاهکارهای معماری دوره صفویه قرار داده است.



تصویربردار «شیخ کلخوران» عارف نامور، تدوینگر آن مهدی حبیب زاده و تهیه‌کننده انجمن سینمای جوانان اردبیل است و در 12 دقیقه در قالب مجموعه «سینمای جوان» دوشنبه هفتم تیر ساعت 21 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و تکرار آن ساعت 9 سه‌شنبه هشتم تیر خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته