دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌و‌گو با آنا؛

امیر واعظ آشتیانی: شایعه برکناری وزیر از سوی افراد عزل‌شده مطرح می شود/ تاج با حمایت و لابی انتخاب شد

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال با انتقاد از نحوه انتخاب اعضای هیات مدیره باشگاه‌ها گفت: عضو هیات مدیره باید استراتژی خاص داشته باشد و تصمیمات کلان فرهنگی، اقتصادی و سیاسی برای باشگاه بگیرد؛ نه اینکه چون شخصی تاجر است به عنوان عضو اقتصادی در هیات مدیره پست بگیرد
کد خبر : 97134

امیر واعظ آشتیانی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی آنا درباره و وضعیت استقلال و حضور بهرام افشارزاده به عنوان مدیرعامل در باشگاه استقلال گفت: «‌متاسفانه مسئولان وزارت ورزش با اینکه مدعی هستند که تحصیل کرده ورزش هستند، در این سه سال گام موثری برای خدمت به ورزش کشور انجام ندادند. بخشی از نیروی خلاق و جوان وجود دارد که به راحتی می‌توانند سکان هدایت یک باشگاه را به دست بگیرند اما می‌بینیم که وزارت همچنان از ظرفیت‌های موجود که در سن بازنشستگی هستند استفاده می‌کند. البته درست است که فاکتور تجربه مهم است اما انرژی جوانی و خلاقیت مهمترین فاکتور برای پیشرفت است. در مورد افشارزاده هم همین موضوع صدق می‌کند؛ نیروهای خلاق و تازه نفس می‌توانند هدایت این باشگاه را برعهده بگیرند و وضعیت این تیم روز به روز بهتر شود.»


وی ادامه داد: «‌متاسفانه در هیات دولت هم شاهد هستیم در مقابل بازنشسته شدن برخی افراد مقاومت نشان داده می‌شود. در حالی که باید میزان اثرگذاری یک مدیر بازنشسته را ارزیابی کنیم و بعد در مورد ماندنش به عنوان مدیرعامل تصمیم بگیریم. متاسفانه این روزها باشگاه ها محل آزمون و خطا شده اند؛ مدیر بازنشسته ای روی کار می آید و برنامه هایش را عملی می‌‌کند اگر موفق بود که همچنان به کارش ادامه می دهد اگر نه که باز هم فرصتی به جوانان داده نمی‌شد و باز هم از نیروی سالخوره استفاده می‌شود.»


هیات مدیره ها در باشگاه ها نقش تشریفاتی دارند


آشتیانی در پاسخ به اینکه در این یک سال هیات مدیره استقلال چه دستاوری داشته است؟ عنوان کرد: «من هیات مدیره باشگاه‌ها را با این شکل و شمایل اصلا قبول ندارم. به اعتقاد من تشکیل هیات مدیره در باشگاه‌ها جنبه تشریفاتی دارد. اگر زمانی مجامع این باشگاه ها به صورت رسمی برگزار شد می‌توانیم در مورد دستاوردهای هیات مدیره صحبت کنیم و در غیر این صورت حضور این افراد به عنوان هیات مدیره تنها جنبه تشریفاتی دارد. اگر مجمع باشگاه برگزار شد و سود و زیان آن مشخص شد آن وقت می توانیم در مورد مابقی امور صحبت کنیم. به عنوان مثال باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس دو سال پیش هر کدام 80 و 100 میلیارد بدهی داشتند. کدام مرجع قانونی در مورد این بدهی از اعضای هیات مدیره توضیح خواست؟ در یک باشگاه اعضای هیات مدیره و مدیرعامل با هم تصمیم‌گیری می‌کنند و هر دو باید پاسخگو باشند نه اینکه هیچ یک از کار یکدیگر خبر نداشته باشند.»


اعضای هیات مدیره هم باید درباره سود و زیان پاسخگو باشند


وی ادامه داد: «اگر مجامع باشگاه‌ها به صورت قانونی برگزار می‌شد نباید وزارت ورزش به این نتیجه می‌رسید که دو مدیرعامل را به دلیل مسائل مالی به دادگاه معرفی کند. البته من ورود وزارت ورزش را به این موضوع به فال نیک می‌گیرم اما چرا نباید مجامع باشگاه‌ها برگزار شود که این مسائل به وجود نیاید. از طرف دیگر مگر غیر از این است که هیات مدیره و مدیرعامل باهم در مورد امور مالی تصمیم می‌گیرند چرا باید برخوردها یک سویه باشد. همانطور که مدیرعامل در مورد زیان و سوددهی یک باشگاه باید توضیح بدهد اعضای هیات مدیره هم باید جواب بدهند چرا که آنها با هم تصمیم می‌گیرند. همین موضوع نشان می دهد که هیات مدیره در باشگاه های ما تشریفاتی است.»


با انتخاب مدیران سلیقه‌ای به دوران قحط الرجال ورزش رسیدیم


آشتیانی در پاسخ به اینکه بهتر نبود از مدیران صنعتی در هیات مدیره پرسپولیس استفاده می‌کردند، اظهار کرد: «متاسفانه این یک باور غلط در تشکیل هیات مدیره باشگاه‌هاست. در حال حاضر همه به دنبال یک عضو فنی در هیات مدیره هستند در حالی که عضو فنی جایگاهی در هیات مدیره ندارد. یک عضو هیات مدیره باید استراتژی خاص داشته باشد و تصمیمات کلان فرهنگی، اقتصادی و سیاسی برای باشگاه بگیرد؛ نه اینکه چون شخصی تاجر است به عنوان عضو اقتصادی در هیات مدیره پست بگیرد. حضور این افراد در هیات مدیره نشان می‌دهد که تیمی که در وزارت فعالیت و ادعا می‌کنند که همگی تحصیل کرده رشته ورزش هستند بدون خلاقیت و کار حرفه‌ای افراد را برای باشگاه‌ها انتخاب می‌کنند. البته این موضوع طبیعی است زمانی که انتخاب مدیران سلیقه‌ای می شود و هر مدیری با باند و حزب روی کار می‌آید باطبع اعضای هیات مدیره هم سلیقه‌ای انتخاب می‌شوند. در این دوران است که ما قحط‌الرجال ورزشی در کشور داریم. وگرنه این همه افراد فکور و تحصیل کرده در مملکت ما وجود دارد اما برای انتخاب هیات مدیره یک باشگاه به قطع الرجال می‌خوریم که علت اصلی آن هم فقط انتخاب سلیقه ای مدیران است.»


اگر باند در استقلال وجود دارد چرا مظلومی زودتر عنوان نکرد


وی همچنین به صحبت های مظلومی اشاره کرد و گفت: «چندی پیش شنیدم که مظلومی عنوان کرده بود که در استقلال باند وجود دارد و آنها باعث برکناری او شدند و همین اتفاق هم برای منصوریان در آینده نزدیک خواهد افتاد. به نظرم این کار مظلومی به هیچ عنوان حرفه ای نیست؛ اگر او می‌دانست که یک باند در باشگاه استقلال وجو دارد و در زمان مربیگری او هم این موضوع بوده است چرا همان زمان عنوان نکرد تا با آنها برخورد شود؛ نه اینکه حالا که مسئولیتی ندارد این صحبت ها را مطرح می‌کند.این درست نیست که ما هر چه دلمان می‌خواهد بگوییم و جایی که باید صحبت کنیم و حقایق را بازگو کنیم، سکوت می‌کنیم. اگر باندی هم در استقلال وجود داشته باشد به ضعف مدیریتی برمی‌گردد و همین امر باعث می شود که هر کسی برای خودش یک جزیزه درست می‌کند و مانند فدراسیون فوتبال هر کسی ساز خودش را می‌زند.»


انتخاب هیات مدیره باشگاه ها بد و بستانی بود


آشتیانی همچنین به شایعه برکناری وزیر ورزش هم اشاره کرد و گفت: «اگر به این شایعات در این مدت خوب توجه کنیم متوجه خواهیم شد این شایعات از طرف کسانی مطرح می شود که نماینده مجلس بودند و حالا از هیات مدیره عزل شدند. همین دلیل خوبی است برای اینکه این شایعات را مطرح کنند. اگر چه عملکرد گودرزی در این چند سال قابل دفاع نیست، جای خوشحالی دارد که بالاخره هیات مدیره باشگاه استقلال و پرسپولیس تغییر کرد. اما باز هم در این تغییرات می‌بینیم که سیاست بد و بستان کاملا رعایت شده است و امتیازی دادند تا امتیازی را بگیرند.»


تاج اگر بدون لابی روی کار می آمد حق داشت دبیر انتخاب کند


وی همچنین در مورد اختلاف نظر مهدی تاج با وزرات ورزش در مورد انتخاب دبیرکل فدراسیون خاطرنشان کرد: «هر رئیسی حق دارد که دبیرش را انتخاب کند و کسی نمی‌تواند به این موضوع خرده بگیرد اما این اتفاق زمانی می‌افتد که مهدی تاج مستقل در انتخابات شرکت می‌کرد و رای می‌گرفت نه اینکه با حمایت و لابی روی کار آمد. در انتخابات فدراسیون فوتبال همان‌طور که مشخص بود تاج مهندسی شده روی کار آمده است از قبل هم دبیر فدراسیون مشخص شده بود. قبل از انتخابات تاج طی تفاهم‌نامه‌ای پذیرفته بود که دبیری فدراسیون متعلق به چه کسی باشد ولی حالا که روی کار آمده با این موضوع مخالفت می‌کند طبیعی است که واکنش هایی هم به وجود بیاید. به هر روی فدراسیون فوتبال زیرمجموعه وزارت ورزش است و اگر با این وزارتخانه (‌دولت) همکاری نکند مشکلات عدیده‌ای برای آن پیش می‌آید. از طرفی همه ما می‌دانیم که اسدی نماینده وزارت در فدراسیون فوتبال است و حق طبیعی وزارت هم همین است که نماینده‌ای در فدراسیون داشته باشد؛ وگرنه در زمان کفاشیان چه کسی اسدی را به عنوان دبیر فدراسیون انتخاب کرد. به هرحال در شرایط فعلی تاج باید وفادرا باشد و رودروی وزرات قرار نگیرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته