گره نیازهای زیستی معلم به سیستم

به گزارش خبرنگار آنا، امیرحسین سلطانی فلاح، پژوهشگر حوزه تربیت و رسانه با حضور در برنامه «گفتگوی فرهنگی» با موضوع ضرورت تکریم مقام معلمی و تربیتی معلمان بیان کرد: برای افزایش میزان رضایتمندی معلم از وضعیت نامطلوب به وضعیت بهتر؛ قطعا اولین اقدام برطرف کردن نیازهای زیستی معلم با ایدههایی، چون افزایش حقوق و نظام عادلانه پرداخت و حقوق است ولی نکته مهم این است که با افزایش حقوق معلمان مشکل تعلیم و تربیت برطرف نمیشود و شایسته سالاری نقش اساسی در این مهم خواهد داشت.
سلطانی فلاح با بیان اینکه مسئله مهم در تکریم معلم این است که در هفته معلم باید جایگاه اداری یا هویت معلم را تکریم کرد گفت: این دو در تقابل و نزاع با هم رشد میکنند و اگر بخواهیم معلم را بسنجیم با ساختار سیستماتیک سنجیده میشود و مسئله هویت معلمی که میتواند جریان اجتماعی را تغییر دهد دیده نمیشود.
وی تصریح کرد: مادامی که معلم در چرخه بروکراتیک میافتد و سیستماتیک عمل کند بازدارنده تحولات اجتماعی خواهد بود.
پژوهشگر حوزه تربیت و رسانه اظهار کرد: یک دورهای در اروپا معلم مساوی با تکنولوژی آموزشی بود در یک دورهای پدیده محور بود در دورهای نیز در در ژاپن مدرسه به عنوان حوزه اجتماعی دیده میشد و به طور کل میبینیم که ساز و کار جذب معلم دائما تغییر میکند و اروپا هیچ موقع استخدام دائمی معلم ندارد.
استخدامهای۳۰ ساله آسیب جدی آموزش و پرورش
سلطانی فلاح ادامه داد: یکی از آسیبهای جدی نظام آموزش و پرورش و حتی نظام استخدامی کشور، همین استخدام ۳۰ ساله و به روزآوری بسیار کند است که بهتر است در راستای شایسته سالاری معلمان به صورت دورهای جذب و پس از پایان دوره پایش شوند.
وی بیان کرد: در اسناد و نکات راهبری آموزش و پرورش نگاه به هویت معلمی است و در این نگاه، معلم کنشگر اجتماعی است که باید کارهایی کند که در نهایت به زیست بوم ایران بخورد.
به روز بودن لازمه، مهمترین رکن تحقق اهداف نظام تحول آموزش و پرورش
سیدمجتبی طباطبایی، پژوهشگر حوزه تربیت و رسانه نیز گفت: برای شایسته سالاری و جذب معلم آموزش و پرورش باید به صورت ۳ تا ۵ ساله نیرو جذب کند و دوباره برای جذب نیرو پایش کند.
وی افزود: شایسته سالاری در حین خدمت هم مهم است و ما اکنون با جامعهای ارتباط داریم که دایم در حال تغییر است و اگر معلم قرار است مهمترین رکن تحقق اهداف نظام تحول آموزش و پرورش باشد لذا باید خود را با این مهم هماهنگ کند.
طباطبایی تصریح کرد: در بند ۷ سند تحول آموزش و پرورش، گزارههای ارزشی برای معلم مطرح شده است و معلم را فردی فکور، پژوهشگر، هدایت کننده، اسوه، امین و بصیر در فرایند تربیت و موثرترین عنصر در تحقق ماموریتهای تعلیم و تربیت نظام عنوان کرده است ولی در شرایط فعلی معلم در کشور ما دغدغه معیشت دارد.
وی ادامه داد: از اوایل سال ۹۰ گفتمانی که در کشور ترویج میشود مسائل حوزه تولید و حوزه اقتصادی بوده است ولی در برخی کشورها یکی از ملاکها شاخص اقتصادی است و مردم منزلت هر شغلی را با میزان درآمد آن شغل میسنجند و اگر شغلی درآمد بالایی داشته باشد منزلت بالایی خواهد داشت و اگر درآمد کمتر داشته باشد منزل کمتری دارد.
پژوهشگر حوزه تربیت و رسانه با بیان اینکه معلمی از جایی شروع میشود که دستور و اجبار نیست و مسئله معلمی بسیار فراتر است بیان کرد: بین هویت معلمی و معلم سیستماتیک در نزاع همیشگی و پایدار وجود دارد لذا امیدواریم نسل جدید معلم و نسل قدیم و مردم کنار هم باشند تا تعبیر هویت واقعی معلم برقرار شود.
انتهای پیام/
- قطعات لیفتراک
- خرید فالوور واقعی
- کاشت ابرو
- دانلود آهنگ جدید
- بلیط قطار مشهد
- وکیل
- آهنگ جدید
- تجارتخانه آراد برندینگ
- کلاس گیتار
- کلاس گیتار
- ساک دستی
- ثبت شرکت
- بهترین جراح بینی ترمیمی در تهران
- پالت پلاستیکی
- فونیکس
- سفارش چاپ پرچم
- صرافی نوبیتکس
- صرافی توبیت
- ال بانک
- خرید قهوه
- اخبار بورس
- رزرو بلیط هواپیما
- خرید هاست