۰۳/ خرداد /۱۴۰۴
09:05 15 / 02 /1404

حمیدی‌فر: سما باید به گفتمان تربیتی نوین تبدیل شود

حمیدی‌فر: سما باید به گفتمان تربیتی نوین تبدیل شود
رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد که به یک سما‌ی جدید نیاز داریم، سما‌یی که فراتر از یک نام یا ساختمان به یک گفتمان تربیتی نوین تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، فاطمه حمیدی‌فر معاون تعالی و تحول مدارس سازمان سما و رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در سفر به چهارمحال و بختیاری با همراهی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با هدف ارزیابی میدانی کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی، بررسی فرآیند‌های اجرایی، شناخت فرصت‌ها و چالش‌ها و شتاب‌بخشی به برنامه‌های تحولی در سطح مدارس سما از مدارس سمای این دانشگاه بازدید کرد.

این بازدید در ادامه‌ برنامه‌ کشوری معاونت تعالی و تحول برای نظارت مستمر، تعامل با بدنه مدارس و تقویت فرآیند تصمیم‌سازی در سطوح مختلف سازمانی انجام شد.

بازدید میدانی از بخش‌های مختلف مدرسه

حمیدی‌فر در این برنامه از فضا‌های مختلف آموزشی و تربیتی مدرسه اعم از کلاس‌های هوشمند، آزمایشگاه‌های علوم، کارگاه‌های مهارت‌آموزی، کتابخانه، نمازخانه، اتاق‌های مشاوره، سالن‌های فرهنگی، ورزشی و نمایشگاه دستاورد‌های دانش‌آموزی بازدید کردند.

گفت‌و‌گو‌های مستقیم با مدیران، معاونان، معلمان، مشاوران، اولیای دانش‌آموزان و حتی خود دانش‌آموزان، یکی از بخش‌های کلیدی این بازدید بود که با هدف دریافت نظرات از نزدیک و بدون واسطه صورت گرفت.

تأکید بر مدرسه‌سازی انسان‌محور

رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه این بازدید با اشاره به اهمیت جایگاه مدارس سما در ساختار آموزش و پرورش کشور، اظهار کرد: مدارس سما در زمره‌ معدود مجموعه‌هایی هستند که می‌توانند الگوی آموزش خلّاق، تربیت‌محور و آینده‌نگر در کشور باشند.

حمیدی‌فر متذکر شد: رویکرد ما در معاونت تعالی و تحول، فراتر از توسعه فیزیکی است و ما به‌دنبال ایجاد مدرسه‌ای انسان‌محور، شاد، یاددهنده و یادگیرنده، پویا و اخلاق‌مدار هستیم.

سما فراتر از نام باید به یک گفتمان تربیتی نوین تبدیل شود

وی یادآور شد: خوشبختانه در شهرکرد شاهد تلاش‌هایی هستیم که مبتنی بر نگاه سیستمی، رویکرد برنامه‌محور، و تعامل نزدیک بین دانشگاه و مدرسه است و چنین الگو‌هایی می‌تواند به‌عنوان تجربه موفق در دیگر مناطق کشور نیز مطرح شود.

رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر توجه به هویت ایرانی - اسلامی، تربیت اجتماعی، آموزش مهارت‌های زندگی و مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: مدرسه در نگاه ما، سکوی پرتاب برای زیست متعالی در جامعه است؛ نه صرفاً محل آموزش تئوری، از این‌رو ساختار‌های ارزشیابی، شیوه‌های تدریس، نقش معلم و مشارکت خانواده‌ها، باید بازطراحی شود.

نگاه به آینده؛ تحول از درون مدرسه

معاون تعالی و تحول مدارس سازمان سما در بخش پایانی این مراسم در نشستی با معلمان، کادر اجرایی و کارشناسان مدرسه به پرسش‌ها و دغدغه‌های آنان پاسخ داد.

حمیدی‌فر با تشریح سیاست‌های کلان معاونت تعالی و تحول تأکید کرد: تحول واقعی در آموزش، از دل مدرسه می‌جوشد و ما در معاونت صرفاً نقش تسهیل‌گر داریم و این معلمان و مدیران مدارس هستند که موتور محرک تحولات تربیتی‌اند.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد شبکه مدارس یادگیرنده، توسعه تعاملات بین مدارس سراسر کشور، مستندسازی تجربه‌های موفق، ایجاد نظام‌های انگیزشی پایدار برای معلمان و توانمندسازی مدیران افزود: به یک سما‌ی جدید نیاز داریم، سما‌یی که فراتر از یک نام یا ساختمان، به یک گفتمان تربیتی نوین تبدیل شود.

رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی از مدیریت و کارکنان مدارس سمای شهرکرد برای تلاش‌ها و خلّاقیت‌های به‌کار گرفته‌ شده در مسیر ارتقای آموزش و تربیت قدردانی کرد.

همراهی دانشگاه با مدارس؛ مزیت راهبردی سما

حمیدی‌فر: سما باید به گفتمان تربیتی نوین تبدیل شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به سابقه و ظرفیت‌های مدارس سما شهرکرد بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی، نگاه ابزاری به مدارس سما ندارد و ما آنها را به‌عنوان بخشی از بدنه علمی و فرهنگی دانشگاه می‌دانیم و این پیوند موجب شده تا بتوانیم از امکانات دانشگاه در مسیر رشد مدارس استفاده کنیم.

ابراهیم رحیمی افزود: استادان دانشگاه، آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌های تخصصی، مراکز مشاوره، سالن‌های تخصصی و حتی ظرفیت‌های پژوهشی در اختیار مدارس سما قرار گرفته‌اند و تلاش کرده‌ایم تا پیوند علم و تربیت در مدرسه، از شعار به واقعیت تبدیل شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد با اشاره به برنامه‌های در دست اجرا برای ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی در مدارس گفت: طراحی رویداد‌های علمی - فرهنگی، برگزاری مسابقات دانش‌آموزی، اردو‌های مهارتی، دوره‌های والد - فرزندی و تقویت آموزش‌های مکمل از جمله اقداماتی است که در دستورکار قرار دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب