3 راهبرد عملیاتی برای آشنایی دانشآموزان با فناوری هوش مصنوعی
فضلالله صمیمی معاون دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و رئیس دانشکده تعلیم و تربیت واحد بندرعباس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره اینکه مدارس سما در هرمزگان چه اهدافی را دنبال میکنند؟ بیان کرد: مدارس سما با یک مأموریت چندبعدی فعالیت میکنند. هدف اصلی ما تربیت نیروی انسانی کارآمد، خلاق و مسئولیتپذیر است که بتواند هم در عرصههای علمی و هم در حوزههای اجتماعی و اقتصادی موفق باشد. به دنبال این هستیم که دانشآموزان را از حافظهمحوری صرف خارج کنیم و به سمت مهارتآموزی، تفکر انتقادی و کارآفرینی سوق دهیم.
مدارس سما به عنوان پلتفرم عملی برای دانشجویان رشتههای تربیت معلم عمل میکنند، دانشجویان در مقاطع مختلف از کاردانی تا دکتری در این مدارس کارورزی، کارآموزی و حتی پژوهشهای میدانی انجام میدهند
صمیمی با اعلام اینکه اکنون ۱۴ مدرسه سما در سراسر استان فعال هستند که شامل ۶ مدرسه در بندرعباس، دو مدرسه در کیش، سه مدرسه در قشم، دو مدرسه در بندر لنگه و یک مدرسه در حاجیآباد است، عنوان کرد که در مجموع بیش از ۵ هزار دانشآموز در مقاطع مختلف از ابتدایی تا دبیرستان در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.
معاون دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان وجه تمایز مدارس سما در این استان با سایر مدارس غیرانتفاعی را چند ویژگی متمایز برشمرد و تشریج کرد: نظارت مستقیم استادان دانشگاه یکی از این وجوه تمایز است و برخلاف مدارس معمولی که صرفاً مدیران آموزشی بر آنها نظارت دارند در سما استادان دانشکده تعلیم و تربیت بهصورت مستمر بر فرآیندهای آموزشی و پرورشی نظارت میکنند.
وی دومین وجه تمایز را پیوند با دانشگاه برشمرد و گفت: مدارس سما به عنوان پلتفرم عملی برای دانشجویان رشتههای تربیت معلم عمل میکنند، دانشجویان در مقاطع مختلف از کاردانی تا دکتری در این مدارس کارورزی، کارآموزی و حتی پژوهشهای میدانی انجام میدهند.
صمیمی با بیان اینکه معلمان بهروز و حرفهای سومین وجه تمایز مدارس سما در هرمزگان با سایر مدارس غیرانتفاعی است، اضافه کرد: کادر آموزشی سما بهصورت مستمر تحت دورههای آموزشی و مهارتافزایی قرار میگیرند تا از آخرین روشهای تدریس و فناوریهای آموزشی بهره ببرند.

رئیس دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در پاسخ به این پرسش که با توجه به تغییرات سریع فناوری و ظهور هوش مصنوعی، مدارس سما چگونه دانشآموزان را برای آینده آماده میکنند؟ به آنا گفت: این یک چالش بزرگ در نظامهای آموزشی دنیاست. در سما سعی کردهایم با چند راهبرد به این موضوع بپردازیم.
وی توضیح داد که آشنایی با مشاغل نوین یکی از این راهبردهاست، دانشآموزان را با مشاغلی مانند تحلیل داده، برنامهنویسی، مدیریت کسبوکارهای دیجیتال و حتی مشاغل مرتبط با زیستبوم هرمزگان (مانند گردشگری دریایی و صنایع مرتبط با دریا) آشنا میکنیم.
در برنامه «مدارس والدین» مهارتهای فرزندپروری و روشهای همراهی با نظام جدید آموزشی آموزش داده میشود
معاون دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان ادامه داد: در راهبرد تقویت خلاقیت و حل مسئله به جای تاکید صرف بر محفوظات، پروژههای گروهی و چالشهای واقعی را در برنامهدرسی قرار دادهایم و در راهبرد کارگاههای هوش مصنوعی و فناوری برای دانشآموزان دورههای دوم متوسطه، دورههای مقدماتی هوش مصنوعی، رباتیک و برنامهنویسی برگزار میشود.
صمیمی نقش خانوادهها در موفقیت این مدل آموزشی را ارزیابی کرد و افزود: خانوادهها شریک اصلی سما در این مسیر هستند. جلسات منظمی با اولیا برگزار میکنیم و از آنها میخواهیم که در فرآیند یادگیری مشارکت فعال داشته باشند. برنامههایی مانند مدارس والدین هم داریم که در آن مهارتهای فرزندپروری و روشهای همراهی با نظام جدید آموزشی آموزش داده میشود.

این مسئول در پیامی به خانوادهها و دانشآموزان گفت: در سما به دنبال این هستیم که نسل متفکر، خلاق و کارآفرین پرورش دهیم. از خانوادهها میخواهیم که به جای فشار آوردن به فرزندان برای انتخاب مسیرهای سنتی، استعدادهای واقعی آنها را کشف و حمایت کنند. آینده متعلق به کسانی است که توانایی یادگیری مستمر و انطباق با تغییرات را داشته باشند و این دقیقاً همان چیزی است که ما در مدارس سما به دانشآموزان میآموزیم.
انتهای پیام/


