۰۴/ خرداد /۱۴۰۴
یک آهنگساز مطرح کرد؛

موسیقی زورخانه‌ای باید در فرهنگ موسیقایی ترویج شود

موسیقی زورخانه‌ای باید در فرهنگ موسیقایی ترویج شود
علیرضا امینی تأکید کرد: موسیقی زورخانه‌ای به دلیل کارکرد تربیتی و اخلاقی که دارد باید در فرهنگ موسیقایی جامعه ترویج پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری آنا، علیرضا امینی پژوهشگر، موسیقی دان، آهنگساز و فعال رسانه‌ای در مصاحبه با برنامه موسیقایی «ارغنون» رادیو گفت‌و‌گو درباره فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای و ارتباط آن با موسیقی اظهار کرد: روز هفدهم شوال روز جنگ خندق و شکست تاریخی عمربن عبدود به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نامگذاری شده که امسال این تاریخ با ۲۷ فروردین ماه مقارن شد.

وی از برگزاری نشست‌های موسیقی شناسی در موزه «برادران امیدوار» در «کاخ موزه سعدآباد» سخن گفت و افزود: بنده در این نشست ها، طرح «خواهر خواندگی ساز‌های ایران با ساز‌های جهان» را به واسطه این روز پیشنهاد کردم تا از این عنصر فرهنگی به نفع موسیقی و معرفی ساز‌های ایرانی بهره برداری شود.

موسیقی دان با بیان اینکه اتفاقات مختلف حوزه موسیقی باید عنوان ما را در سطح جهانی تغییر دهد گفت: کشور آلمان در در نسخه ویژه دانشنامه علوم ورزشی، از ورزش باستانی و پهلوانی ایران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین نمونه‌های ورزش بدنسازی تعبیر کرده است به دلیل اینکه علاوه بر اصول ورزش جسمانی، بحث روحی و اخلاقی نیز در آن اهمیت بالایی دارد.

امینی اضافه کرد: موسیقی زورخانه‌ای و ضرب زورخانه‌ای نیاز به کمک مدیران دارد و پیشنهادم این است که یک زورخانه نمادین در مجموعه فرهنگی یا یک تالار ساخته شود و افراد به صورت ثابت یک اجرای موسیقی از ورزش زورخانه‌ای را ببینند.

وی با اشاره به اینکه تومبا در تمام موزه‌های مهم موسیقی دنیا به عنوان قدیمی‌ترین ساز و نزدیک‌ترین ساز به عادات صوتی بشر شناخته شده است افزود: گلریزان نیز یک سنت زورخانه‌ای است و تمام اینها باعث شد که از همین فرهنگ وام گرفته و تنبک (ضرب زورخانه‌ای) را در کنار ساز تومبا‌ی آفریقایی مطرح کرده و اجرای جهانی بگیریم.

این آهنگساز در رادیو گفت‌و‌گو با بیان اینکه ورزش و ضرب زورخانه‌ای یک قطعه سمفونی است بیان کرد: ضرب زورخانه‌ای ریتم‌هایی دارد که از یک پایه‌ی ثابت دو ضربی شروع می‌شود و سپس بنابر حرکت ورزشی که در گود اتفاق می‌افتد مرشد ریتم را برای ورزشکاران نگه می‌دارد و خودش غزل می‌خواند و درس‌های عرفانی و اخلاقی و معنوی می‌دهد و به عبارتی، مرشد با استفاده از داستان‌ها و روایت‌های ائمه اطهار (علیهم السلام) سعی دارد محیط فضای زورخانه را برای مستمعین نیز آماده کند.

وی از موسیقی زورخانه‌ای به عنوان یک موسیقی علمی تعبیر کرد و افزود: مرشد در موسیقی (ضرب) زورخانه نقش یک رهبر ارکستر و مربی تیم و شخصیت معنوی را دارد بطوریکه اگر ورزشکار خسته شود ریتم را کند کرده و از نظر روانشناسی هم سالن را کنترل می‌کند.

امینی ادامه داد: موسیقی خارجی و تکنو در فطرت ما نیست، اما موسیقی زورخانه‌ای از درون ما را به نشاط می‌رساند و لذا بهتر است که برای ورزش در پاک‌ها از موسیقی زورخانه‌ای استفاده شود.

وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: اگر همزمان با ورزش کردن، یک عامل محرک، پروسه شیمیایی ورزش را بهم بزند فرد نه تنها سرحال نمی‌شود بلکه خستگی او دوچندان نیز می‌شود و به همین دلیل هم گفته می‌شود که موسیقی‌های خارجی و تکنو برای ورزش مناسب نیست برعکس موسیقی‌های ورزش زورخانه‌ای که به دلیل همراه بودن با اشعار خود، ما را به فضای آموزش مستمر می‌برد.

این پژوهشگر موسیقی با تأکید بر اینکه موسیقی زورخانه‌ای به دلیل کارکرد تربیتی و اخلاقی باید در فرهنگ موسیقایی جامعه ترویج پیدا کند اظهار کرد: موسیقی باید به قدری ناب باشد که فواصل وجودی انسان را کنار زده و به منشأ اثر درونی انسان برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب