نقشه نظارتی دانشگاه‌ها برای رفع مشکلات آموزشی طراحی شد

نقشه نظارتی دانشگاه‌ها برای رفع مشکلات آموزشی طراحی شد
معاونت آموزشی وزارت بهداشت از طراحی نقشه نظارتی دانشگاه‌ها خبر داد که بر اساس آن، رؤسای دانشگاه‌ها موظف به برگزاری جلسات منظمی برای بررسی و رفع مشکلات آموزشی خواهند بود. هدف از این اقدام، ایجاد نظامی پایدار برای ارتقای کیفیت آموزش پزشکی در کشور است.

به گزارش آنا، سید جلیل حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در دیدار با دانشجویان فعال در کمیته‌های توسعه آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، بر ضرورت تقویت حرکت‌های کیفی و توسعه‌محور در آموزش پزشکی تأکید کرد.

وی در این نشست صمیمی با اشاره به بسته‌های طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، گفت:ده بسته تحولی آموزش علوم پزشکی ابزار‌های اصلی ما برای حرکت به سوی آینده‌ای کیفی‌تر است. لازم است کمیته‌های توسعه آموزش دانشگاه‌ها با این بسته‌های تحولی آشنا شده و فعالیت‌های خود را در جهت تقویت و پیشبرد اهداف آنها برنامه‌ریزی کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه طی چهار سال گذشته ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی تقریباً دو برابر شده، افزود: افزایش تعداد دانشجویان در شرایطی اتفاق افتاده که زیرساخت‌های آموزشی متناسب با این رشد توسعه نیافته است. دانشگاه‌ها با مشکلات متعددی در زمینه فضای آموزشی، امکانات آزمایشگاهی و تجهیزات مواجه هستند. از اعضای کمیته‌های توسعه آموزش انتظار داریم با رصد میدانی، نارسایی‌ها را به صورت مصور و مستند ثبت کرده و برای پیگیری به معاونت آموزشی منتقل کنند.

وی مهم‌ترین دغدغه امروز دانشگاه‌های علوم پزشکی را ناترازی میان ظرفیت‌های موجود و تعداد دانشجویان دانست و ادامه داد: امسال تعداد قبولی‌های رشته پزشکی به حدود ۱۶۵۰۰ نفر رسیده است، در حالی که امکانات موجود پاسخگوی این حجم نیست. اطلاع‌رسانی دقیق و کارشناسی‌شده می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های کلان آموزشی مؤثر باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تأکید بر لزوم ارتقای امید و انگیزه در محیط‌های دانشگاهی گفت: ایجاد فضای امیدوارکننده برای دانشجویان، اساتید و دستیاران پزشکی از اولویت‌های جدی ماست. مسیر توسعه آموزش پزشکی باید با اتکا به ظرفیت‌های داخلی و نگاه به آینده‌ای روشن طی شود. نباید اجازه دهیم مسائل معیشتی و مشکلات جاری باعث تضعیف امید در دانشگاه‌ها شود

وی با اشاره به اهمیت نقش کمیته‌های توسعه آموزش افزود: کمیته‌های توسعه آموزش می‌توانند با شناسایی آسیب‌ها، ارائه پیشنهادات اصلاحی و مشارکت فعال در طراحی راهکار‌های بهبود، به طور مستقیم در ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها مؤثر باشند. ما از این کمیته‌ها انتظار داریم فعالیت‌های خود را به بسته‌های تحولی پیوند بزنند و در فرآیند برنامه‌ریزی کیفی مشارکت فعال داشته باشند.

 حسینی در بخش دیگری از سخنان خود از برنامه معاونت آموزشی برای تقویت نظارت دانشگاهی خبر داد و گفت: نقشه نظارتی دانشگاه‌ها طراحی شده و رئیس هر دانشگاه موظف است جلسات منظمی برای بررسی مشکلات آموزشی برگزار کند. هدف ما ایجاد نظامی پایدار برای شناسایی و رفع مشکلات آموزشی است.

وی در پایان از دانشجویان خواست در کنار مطالبه‌گری منطقی، در مسیر امیدآفرینی و کمک به توسعه کشور حرکت کنند و اظهار امیدواری کرد که با همراهی دانشجویان و نخبگان جوان، آینده‌ای روشن برای آموزش علوم پزشکی رقم بخورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا