دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 تير 1395 - 10:02
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با آنا:

رسانه در نگاه سنتی یا مدرن به زن، بلاتکلیف است

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی فضای غالب رسانه‌ها را پرداختن به نقش سنتی زنان در جامعه دانست و گفت: رسانه‌ها باید تفکری که حوزه فعالیت زنان را محدود به چند حوزه مشخص مثل پرستاری و معلمی می‌کند، متحول کرده و نشان دهند که زنان می‌توانند نقش راننده تاکسی، خلبان، پزشک، استاد دانشگاه و ... نیز داشته باشند.
کد خبر : 96914

امیر مسعود امیرمظاهری، جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص نحوه بازنمایی هویت زنان در رسانه‌ها اظهار کرد: دو تصویر سنتی و نوین برای زنان وجود دارد و در حال حاضر رسانه‌های ما تمایل به بازنمایی تصویر زن و خانواده سنتی دارند و در عین حال می‌خواهند نیم نگاهی هم به نقش زنان در جامعه مدرن و مسئولیت‌های اجتماعی آن داشته باشند.


وی با تاکید بر اینکه فضای غالب در رسانه‌ها، پرداختن به نقش سنتی زنان است، افزود: رسانه‌ها نقش موثری در فرهنگ‌سازی دارند و وظیفه دارند این گفتمان را جاری سازند که همان‌گونه که مردان می‌توانند در محیط‌های اجتماعی ایفای نقش کنند زنان هم می‌توانند ایفاگر نقش‌های اجتماعی خودشان باشند.


امیرمظاهری افزود: درست است در برخی از حوزه‌های فعالیت به دلیل ساختار اجتماعی جامعه ما، مردان حضور بیشتری در آن داشته‌اند اما با تغییراتی که در ساختار اجتماعی رخ داده شاهدیم که زنان در این عرصه‌ها نیز وارد شده‌اند بنابراین رسانه‌ها می‌توانند و باید تفکری که حوزه فعالیت زنان را محدود به چند حوزه مشخص مثل پرستاری و معلمی می‌کند، متحول کرده و نشان دهند که زنان می‌توانند نقش راننده تاکسی، خلبان، پزشک، استاد دانشگاه و... نیز داشته باشند.


این جامعه شناس گفت: با توجه به اینکه ساختار اجتماعی ما، بیشتر از تجربه مردان در امور بهره گرفته لذا مسئولیت زنان در فعالیت‌های اجتماعی بیشتر است چرا که اگر مردی اشتباهی کند یا ضعف و کاستی در انجام فعالیتش داشته باشد کمتر بازتاب علنی پیدا می‌کند ولی اگر زنی دچار این کاستی‌ها شود به دلیل ساختار جامعه و نگرش های موجود، بازتاب آن گسترده است.


وی تاکید کرد: در دو حوزه باید اقدامات اساسی صورت گیرد. یکی توانمندسازی زنان و افزایش مهارت، دانش و آگاهی و همچنین تجربه آنها از طریق آموزش و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است که رسانه‌ها هم می‌توانند این توانمندسازی را در معرض عموم قرار دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته