طهرانچی:

نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها حلقه مکمل دانایی و تربیت اسلامی است

نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها حلقه مکمل دانایی و تربیت اسلامی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر نقش کلیدی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در تکمیل حلقه دانایی دانشگاه‌ها، بر لزوم برنامه‌ریزی تحولی برای تغییر باورهای دانشجویی و امیدآفرینی در جامعه تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آنا، اجلاس مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد‌های استانی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در جزیره قشم برگزار شد.

 طهرانچی با اشاره به نتایج یک نظرسنجی درباره باور‌های اجتماعی دانشجویان که اواخر سال گذشته در دانشگاه‌های کشور انجام شده است، بیان کرد: امروز ما باید بدانیم در چه نقطه‌ای قرار داریم و چه تحولاتی پیرامون ما رخ می‌دهد. گاهی ما صرفا به اطرافیان خود یا مراودات عادی دانشجویان با خود نگاه می‌کنیم و توجهی به عمق اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد، نداریم که این مستلزم یک بازنگری است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگرچه آمار شیوع بعضی از آسیب‌های اجتماعی در جامعه دانشجویی آگاه ما پایین است، اما دانشگاه باید برای تغییر باور‌های دانشجویان برنامه داشته باشد. اگر باور انسان‌ها تغییر کند، بروز آسیب نیز در آنها بیشتر خواهد شد.

 طهرانچی امیدآفرینی در جامعه را نیز از ضروریات فعالیت دانشگاه در این برنامه‌ریزی‌ها دانست و تصریح کرد: اقدامات تحولی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های مختلف همگی با هدف تزریق امید در جامعه جوان و دانشجویی صورت می‌گیرد. طرح‌های جدید و قدیم دانشگاه از قبیل پویش اشتغال، دستیار آموزشی، حامی، تاسیس دانشکده‌های موضوعی و … برای ایجاد بستر تامین اشتغال دانشجویان و درنتیجه افزایش امید آنها به اجرا درآمده است.

به گفته عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه باید بتواند چتر برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را بر سر همه اقشار دانشجویی بگستراند.

وی با اشاره به آیات مربوط به ماجرای حضرت سلیمان و سحر تاکید کرد: تربیت دارای دو بعد دفع آسیب و کسب منفعت است. دانشگاه موظف است براساس این دو امر برنامه داشته باشد. همچنین ما به عنوان مسئول تربیت دانشجو‌ها باید به پایداری این سیستم نیز فکر کنیم. پایداری در گرو دفع ضرر و کارآمدی وابسته به کسب منفعت است.

طهرانچی با بیان جایگاه انذار و بشارت در آیات قرآن کریم خاطرنشان کرد: انذار و بشارت دو ویژگی قرآن کریم برای به ترتیب، حفظ و رشد ساختارهاست. انذار جایگاه ویژه‌ای در حفظ ساختار دارد و از جنس بأس شدید است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: عبارت «بأس شدید» در قرآن کریم هم در رابطه با ویژگی خداوند متعال، هم کفار و هم درمورد آهن به کاربرده شده است. معنای این عبارت هم دربرگیرنده نظم ساختاری و هم نظم رفتاری ساختار و متاثر ساختن محیط پیرامون خود است. به بیانی دیگر، بأس شدید القاکننده رفتار به محیط اطراف خود است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر مولفه‌های تربیتی قرآن کریم، اظهار کرد: کسی که در میدان مغناطیس قرآن قرار می‌گیرد، در حفاظت بأس شدید آن خواهد بود و از آسیب‌ها در امان است. ما نیز باید به شیوه قرآن کریم با انذار، دفع ضرر کنیم و با بشارت، کسب منفعت.

وی نقش اصلی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری را در دانشگاه، تکمیل حلقه دانایی دانشگاه دانست و عنوان کرد: اگر تفکر، تدبر، تذکر و تشکر در حلقه دانایی دانشگاه قرار نگیرد، باید نگران تحولات جدید مانند هوش مصنوعی بود، درغیر این صورت دانشگاه نگرانی نخواهد داشت.

طهرانچی با بیان اینکه فعالیت‌های ما برخلاف سنت‌های الهی باید همراه با تبدل و تحول باشد، یادآور شد: تبدیل امری سریع با هدف دفع آسیب یا همراه کردن با خود است درحالی که تحول را به تغییری آرام ولی عمیق و بنیادین نسبت می‌دهند. تبدیل مقدمه‌ای برای تغییر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دانشگاه هم به تبدیل و هم به تحول نیاز دارد. بدون تبدیل نمی‌توان به تحول روی آورد و نتیجه گرفت. تبدیل دانشگاه لازمه پایداری دانایی محور و تحول آن اساس کارآمدی توانایی محور است. تغییر دربرگیرنده تبدیل و تحویل، بایدی است که لازمه بقاست.

انتهای پیام/

گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا